قلیچدار اوغلو در شمایل بایدن!

ویدئوهای خانگی کار اردوغان را تمام می‌کند؟

کدخبر: ۵۷۲۳۰۵
کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه و رقیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری، از ویدئوهای خانگی برای جلب نظر رای‌دهندگان استفاده می‌کند.
ویدئوهای خانگی کار اردوغان را تمام می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که ترکیه خود را برای سخت‌ترین و سرنوشت‌سازترین رقابت انتخاباتی خود در سال‌های اخیر در 14 مه آماده می‌کند، اپوزیسیون سیاسی برای ارسال پیام خود با نبردی دشوار مواجه است.

توافق شرافتمندانه اپوزیسیون علیه اردوغان؟

به نوشته واشنگتن‌پست، رسانه‌های اصلی و  عمومی کمپین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی را -که با تشدید کنترلش بر قدرت، کنترل بر رسانه‌ها را تثبیت کرده- به طور کامل پوشش می‌دهند.

تلاش برای متفاوت‌نمایی

در نتیجه، کمال قیلیچداراوغلو، نامزد اصلی اپوزیسیون، با انتشار ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی -برخی کوتاه، برخی بلند- چشم‌انداز خود از ترکیه پس از اردوغان -که چه به عنوان نخست‌وزیر یا رئیس جمهور. برای دو دهه رهبری کشور را بر عهده داشت- ارائه می‌کند. 

این ویدئوها سعی کرده‌اند تا قیلیچداراوغلو را به‌عنوان چهره‌ای دلپذیر و نجات بخش معرفی کنند و او را از هر نظر با حریف اغلب مبارز و دوگانه‌سازش متفاوت نشان دهند -حتی اگر برخی از مواضع آن‌ها در مورد سیاست خارجی، یا وعده‌های‌شان برای فرستادن میلیون‌ها پناهنده به خانه‌هایشان چندان متفاوت نباشد.

در شمایل بایدن، معبری برای نسل سیاسی جدید

 برخی از تحلیل‌گران، قیلیچداراوغلو را  شبیه به شخصیت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می‌دانند -که برای پایان دادن به کینه‌ورزی و تفرقه‌افکنی دوران ترامپ کمپین انتخاباتی خود را راه انداخت داد- و او را به مانند پلی برای نسل جدید سیاسی معرفی می‌کنند.

شکست در کمین اردوغان است

ویدئوهای قیلیچداراوغلو به طیف متنوعی از مسایل اشاره می‌کند: اقتصاد متزلزل، ائتلاف او با طیف گسترده‌ای از چهره‌های مخالف و این‌که او عضوی از یک اقلیت مذهبی که مدت‌هاست به حاشیه رانده شده است. اگرچه این ویدیوها فاقد زرق و برق تبلیغات کمپین تلویزیونی هستند، اما ده‌ها میلیون بازدیدکننده داشته‌اند.

خانه معمولی، زندگی معمولی

به گفته گلفم سیدان سانور، مشاور سیاسی که برای نامزدهای حزب جمهوری‌خواه خلق قیلیچداراوغلو کار می‌کند، این ویدئوها با هدف دور زدن رسانه‌های سنتی و دسترسی به «طیف مختلف رای‌دهندگان» به ویژه جوانان فعال در رسانه‌های اجتماعی است. 

از آن‌جایی که اردوغان به دلیل عدم ارتباط با مردم مورد انتقاد قرار گرفته، قیلیچداراوغلو تلاش می‌کند «به رای‌دهندگان نشان دهد که در یک خانه معمولی، یک زندگی معمولی دارد، چرا که او به طبقه سیاستمداران حاکم تعلق ندارد و جزیی از مردم است که می‌تواند مشکلات آن‌ها را درک کند».

26B0YClVdXWbqAKt.jpg_large

استاد اقتصاد

با توجه به اینکه ترکیه از یک بحران اقتصادی تورمی رنج می‌برد که سال‌ها طول کشیده، یکی از محبوب‌ترین ویدیوهای قیلیچداراوغلو بر قیمت پیاز تمرکز دارد. مانند تعداد زیادی از ویدیوهای تبلیغاتی دیگر او، در آشپزخانه‌ای به ظاهر ساده‌، از او فیلمبرداری شده است.

قیلیچداراوغلو در توضیح برنامه‌های اقتصادی‌اش حالت استادی به خود گرفته است - تلاش دیگری برای مقایسه شایستگی‌های خود با صلاحیت‌های اردوغان، که متهم است دیدگاه‌های اقتصادی غیرمتعارف‌ش منجر به ایجاد تورم دو رقمی شده است. اردوغان مدعی است که کاهش شدید ارزش پول ترکیه می تواند این کشور را به مرکزی برای نیروی کار و محصولات ارزان تبدیل کند، اما قیلیچداراوغلو در ویدئوی اخیر خود استدلال کرد که رقابت‌پذیری ترکیه به ارائه «کالاهای با ارزش افزوده بالا» بستگی دارد.

وعده آزادی

قیلیچداراوغلو در ویدئوی کوتاهی به یکی از وعده‌های اصلی خود پرداخت: بازگرداندن آزادی پس از سال‌ها سرکوب فزاینده دولت که معترضان، سیاستمداران مخالف، روزنامه‌نگاران مستقل و دیگران را هدف قرار می‌دهد. سالانه ده‌ها هزار نفر به جرم «توهین» به رئیس‌جمهور -تخلفی بر اساس قانون جنایی ترکیه که اردوغان به شدت آن را اجرایی کرده- مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

در زمان مناسب، با مرد مناسب ادامه دهید!

در ابتدای کار، کمپین اردوغان کم‌تحرک بود، زیرا او از شهرهای جنوبی ترکیه که در اوایل فوریه در اثر دو زلزله قوی ویران شده بودند، بازدید می‌کرد. او در سخنرانی‌ها و ویدئوها خود را به عنوان مدرن کننده بی‌بدیل ترکیه معرفی کرده و پروژه های بزرگی را ارائه می‌دهد که این کشور را مورد غبطه جهانیان قرار داده است. در یکی از ویدئوها از شعار انتخاباتی حزب حاکم وام گرفته شده است: «در زمان مناسب، با مرد مناسب ادامه دهید».

برخاسته از جمعیت اقلیت‌ها

تبلیغات قیلچداراوغلو شامل بحث در مورد ایمان او به عنوان عضوی از علوی‌ها است -یک فرقه اقلیت مسلمان در ترکیه‌ی با اکثریت مسلمان اکثریت سنی که با آزار و اذیت مواجه است. این ویدئو بیش از 100 میلیون بار مشاهده شد و بحثی نادر در مورد حقوق اقلیت‌ها را برانگیخت و به ترس اصلی در مورد نامزدی وی پرداخت - مبنی بر این‌که رای‌دهندگان به دلیل تعصبات طولانی‌مدت علیه علویان از رای دادن به قلیچداراوغلو اجتناب کنند.

قلیچداراوغلو، که 74 سال سن دارد و یک کارمند سابق دولتی است، سعی دارد نظر رای‌اولی‌ها را هم جذب کند - یک بلوک مهم در یک انتخابات نزدیک. تخمین زده می‌شود که آن‌ها حدود 10 درصد از رای‌دهندگان را تشکیل می دهند. در یک ویدیوی تیک‌تاک، او قول می‌دهد که مالیات کنسول‌های بازی ویدیویی را حذف کند.

دستاورد قلیچداراوغلو ممکن است اپوزیسیون چندپاره ترکیه را متحد کند. شش حزب اپوزیسیون گرد هم آمده‌اند تا از نامزدی او حمایت کنند، موفقیتی که او در ویدئوی اخیر با حضور چند تن از رقبای سابقش آن برجسته کرده است که در آن آهنگ «بیا!»- توسط یک نوازنده چپ‌گرا- در کنار دریای سیاه، منطقه‌ای که پایگاه اردوغان محسوب می‌شود، نواخته می‌شود.

انتخابات ترکیه

آشپزخانه تازه شروع راه است!

قلیچداراوغلو -که سال‌هاست که اردوغان در سخنرانی‌هایش از او به عنوان «آقای کمال» یاد می‌کند- هنوز برای معرفی مجدد خود به رای‌دهندگان با موانعی مواجه است و البته تردیدهای بزرگی در مورد جبهه متحد ارائه شده توسط احزاب اپوزیسیون وجود دارد که به دعوا با هم شهرت دارند.

به گفته سیدان سانور، اگر انتقادی از ویدئوها وجود داشت، این بود که «شما نمی‌توانید فقط خود را در آشپزخانه فروتن نشان دهید. به عنوان رئیس‌جمهور، قیلیچداراوغلو باید با پوتین معامله کند و با امور خارجی و مسائل امنیتی برخورد کند. رای‌دهندگان ترکیه نیز رهبران قوی را دوست دارند. ما این ویدیوها تنها برای یک شروع بود. او توسط اردوغان متهم شد. این مشکل قلیچداراوغلو بود. من فکر می‌کنم که رای‌دهندگان دارند او را بهتر می‌شناسند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید