خبر مهم بورل درباره مذاکرات ایران و آژانس اتمی

کدخبر: ۵۷۲۳۸۸
اقتصادنیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که همکاری تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شتاب گرفته است.
خبر مهم بورل درباره مذاکرات ایران و آژانس اتمی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جوسپ بورل روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر افزود که در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان بر لزوم تداوم همکاری‌های ایران و آژانس تاکید کرده است.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

سازمان انرژی اتمی مکلف است ۱۰ هزار مگاوات برق ایجاد کند

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکیست که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی بدست آمده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در نشست خبری گفت: سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی ادامه داد: همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کرده اند، سیاست بر این است که اجازه ندهیم موضوعات مربوط به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در قالب موضوعات ادعایی که مطرح می شود، به یک مانع در روند همکاری های جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شود.

کنعانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در نقشه راهی که در چارچوب سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران انجام شد، در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و رو به جلو می رویم؛ اطلاعات جزئی را سازمان انرژی اتمی هر زمان که مناسب بداند، ارایه خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: به طور عام ما روند را خوشبختانه به سمت پیشرفت و رو به جلو می بینیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از پیام توئیتری خود به تکرار مواضع مواخله‌جویانه در امور داخلی ایران و ادعای مشارکت نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین پرداخت.

وی در همین پیوند اجرای حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال را محکوم کرد و همچنین خواستار توقف حکم اعدام :جمشید شارمهد» سرکرده گروهک تروریستی «تندر» شد. بورل در اظهاراتی خلاف عرف دیپلماتیک، ایران را به ابزار سازی از اتباع اتحادیه اروپا متهم کرد. این مقام اروپایی همچنین با تکرار اتهامات مشارکت نظامی ایران در جنگ اوکراین، خواستار توقف حمایت تهران از مسکو شد.

ادعای بی‌اساس و بدون مدرک مشارکت نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین درحالی از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تکرار می‌شود که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای ارسال پهپادهای ایرانی و سپس انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین به روسیه را برای استفاده در این جنگ را مطرح کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده در این زمینه را رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.

حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، ادعای دروغ مشارکت ایران در جنگ اوکراین را رد کردند و گفتند: ما حضور در جنگ اوکراین را قاطعاً و صریحاً رد می‌کنیم و ابداً چنین چیزی صحت ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید