درخواست هسته ای سازمان ملل از سوریه

کدخبر: ۵۷۲۴۲۸
اقتصادنیوز: نماینده سازمان ملل در امور خلع سلاح شیمیایی خواستار همکاری کامل سوریه برای بسته شدن پرونده تسلیحات شیمیایی شد.
درخواست هسته ای سازمان ملل از سوریه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ایزومی ناکامیتسو» نماینده عالی سازمان ملل در زمینه امور منع اشاعه تسلیحات شیمیایی روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره پرونده شیمیایی سوریه گفت:متأسفانه، تلاش‌های دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای سازماندهی دور بعدی رایزنی‌ها بین تیم ارزیابی و مقامات دولتی سوریه همچنان نتیجه نداده است.

واکنش تند مقام اسرائیلی از اقدام نمادین اتحادیه اروپا / بسیار زشت بود!

وی تصریح کرد: همکاری کامل سوریه با دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی برای به نتیجه رسیدن همه مسائل باقی مانده در زمینه مواد شیمایی ضروری است. با توجه به شکاف ها، ناهماهنگی ها و تناقضات شناسایی شده ، در حال حاضر دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی ارزیابی می کند که بیانیه ارائه شده توسط سوریه همچنان بر اساس کنوانسیون سلاح های شیمیایی دقیق و کامل تلقی نمی شود.

نماینده سازمان ملل ادامه داد: متأسفانه سوریه هنوز اطلاعات یا توضیحات فنی کافی مربوط به کشف یک ماده شیمیایی ردیف دو در تأسیسات مطالعات و تحقیقات علمی برزاه در نوامبر ۲۰۱۸ ارائه نکرده است.

ناکامیتسو افزود: کمیته حقیقت یاب سازمان منع سلاح های شیمیایی به مطالعه تمام اطلاعات موجود مرتبط با ادعاهای استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه ادامه می دهد. در این زمینه، این کمیته هم اکنون در حال آماده سازی گزارش است و نتایج کار خود را در زمان مناسب به شورای امنیت گزارش خواهد داد.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: استفاده از سلاح های شیمیایی در هر مکان، توسط هر کسی و تحت هر شرایطی، نقض فاحش قوانین بین المللی است. هیچ توجیهی برای استفاده از این نوع تسلیحات وجود ندارد. مسئولین چنین حملاتی باید به خاطر قربانیان و به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر جنگ شیمیایی آینده، شناسایی و پاسخگو شوند.

مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی بهمن ماه سال گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل، سوریه را متهم کرد که یک بالگرد ارتش این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی ، دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت شهر دوما در استان ریف دمشق پرتاب کرده است.

فرناندو آریاس مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز سه شنبه به وقت محلی، گزارشی در خصوص حمله شیمیایی در دوما و اسناد مربوط به آن را در شورای امنیت به اشتراک گذاشت.

دوما مهم ترین شهر استان ریف دمشق سوریه است که مرکز اداری آن نیز محسوب می شود. این شهر که تا پیش از حوادث سوریه در سال ۲۰۱۱ بیش ۱۱۰ هزار نفر جمعیت داشت، در ۹ کیلومتری پایتخت سوریه واقع است.

موضع سفیر چین به پیشرفت توافق ریاض و تهران

تروریست های سوری ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ مدعی شدند که این شهر از سوی دولت دمشق هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن ۷۵ سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.
واشنگتن به همراه لندن و پاریس بامداد ۲۵ فروردین همان سال به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در دوما، برخی مناطق محدود در سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرار داد که پدافند موشکی سوریه، ۷۰ درصد این موشک ها را رهگیری و نابود کرد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در اول اردیبهشت ماه همان سال در بیانیه ای اعلام کرد که بازرسان این سازمان، نمونه هایی را از محل حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در سوریه جمع آوری کرده اند که قرار است در هلند آزمایش شود.

رسانه‌های غربی پیش از این گزارش‌هایی ادعایی از یک حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه منتشر کردند که در یک زمان‌بندی عجیب و در آستانه آزادسازی این شهر به دست نیروهای دولتی سوریه صورت گرفته بود.

مدیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد دلایل منطقی نشان می دهند حداقل یک بالگرد ارتش سوریه در سال ۲۰۱۸ دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت دوما پرتاب کرده است.

فرناندو آریاس دیپلمات اسپانیایی که اکنون به عنوان مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی فعالیت می کند، در گزارش خود گفت که مردم محلی در دوما هنگام وقوع حمله شیمیایی به زیرزمینی ها پناه بردند و مستقیماً و به شدت مورد تحت تاثیر کلر قرار گرفتند، زیرا کلر ۲.۵ برابر سنگین تر از هوای اطراف است.

استعفای گروهی نمایندگان مجلس اقلیم کردستان عراق

آریاس به یافته‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و نقض حقوق بشر در سوریه اشاره و ادعا کرد که اکنون از طریق مکانیسم‌هایی که برای تحقیق در این خصوص ایجاد شده است و پاسخگویی جامعه بین‌المللی را می‌طلبد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید