سرخط خبری رسانه‌های دنیا

پرچم سفید پکن برای واشنگتن/ حمله جنگنده‌های اردنی به خاک سوریه

کدخبر: ۵۷۲۵۵۳
اتحادیه اروپا بخشی از مراسم روز اروپا را که برای روز سه شنبه با حضور سفرای کشورهای این اتحادیه در اسرائیل برنامه ریزی شده بود، لغو کرد. دلیل این اقدام حضور ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل و قصد وی برای انجام سخنرانی در این مراسم عنوان شده است.
پرچم سفید پکن برای واشنگتن/ حمله جنگنده‌های اردنی به خاک سوریه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «لغو مراسم روز اروپا پس از ورود وزیر تندرو اسرائیلی»، «سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در سایه جنگ در اوکراین»، «سیستم بهداشتی سودان در آستانه فروپاشی»، «انتقاد آمریکا از پیوستن سوریه به اتحادیه عرب»، «لهستان به دنبال تحریم محصولات کشاورزی روسیه»، «ادامه بمباران در سودان در میانه مذاکرات صلح»، «کشته شدن قاچاقچی عمده مواد مخدر در حمله هوایی به سوریه» و «تاکید پکن بر تنش‌زدایی با واشنگتن» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

لغو مراسم روز اروپا پس از حضور وزیر تندرو اسرائیلی

اتحادیه اروپا بخشی از مراسم روز اروپا را که برای روز سه شنبه با حضور سفرای کشورهای این اتحادیه در اسرائیل برنامه ریزی شده بود، لغو کرد. دلیل این اقدام حضور ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل و قصد وی برای انجام سخنرانی در این مراسم عنوان شده است. این در حالیست که اتحادیه اروپا پیش‌تر در نامه‌ای به صورت رسمی از دولت اسرائیل خواسته بود وزیر دست راستی امنیت داخلی خود را به عنوان نماینده به مراسم بزرگداشت روز اروپا نفرستد.

بن گویر در واکنش به خودداری سفرای اروپایی از پذیرفتن وی در مراسم روز اروپا گفت: «مایه تاسف است که اتحادیه اروپا به عنوان مدعی ترویج ارزش‌های دموکراسی و چندفرهنگی به شکل غیر دیپلماتیک دست به حذف و سانسور می زند. این افتخار و امتیازی برای من است که نماینده اسرائیل و سربازان شجاع و ارتشش باشم.»

سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در سایه جنگ در اوکراین

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز ۸ ماه مه در سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در توییتی نوشت که «۷۸ سال پیش آلمان و جهان از یوغ حکومت زور ناسیونالیست فاشیست رهایی یافت. ما همیشه قدردان آن خواهیم بود.» او در ادامه نوشت که «چنین روزی به ما هشدار می‌دهد که حکومت قانونی و دمکراتیک ما امری بدیهی نیست و ما باید آن را حفظ و از آن دفاع کنیم− هر روز.»

 کلاودیا روت، وزیر فرهنگ آلمان نیز روز هشتم ماه مه را روزی مهم برای مبارزه روزانه در امر صلح، آزادی، دمکراسی و حق تعیین سرنوشت خود در اروپای متحد دانست. در مراسم اصلی این روز که در بنای یادبود قربانیان جنگ جهانی در برلین برگزار شد همچنین اولکسی ماکایف، سفیر اوکراین با تقدیم حلقه گل به قربانیان جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد.

سیستم بهداشتی سودان در آستانه فروپاشی

جنگ در سودان بین رئیس‌جمهور فعلی عبدالفتاح البرهان و معاون او، محمد حمدان دقلو که فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) است، وارد چهارمین هفته شده است. در پی درگیری‌های نظامی، سیستم بهداشتی سودان نیز در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)، بسیاری از بیمارستان‌ها بدون برق و آب مانده‌اند و دیگر قادر به انجام اصلی‌ترین درمان‌ها نیستند.

کریستال ولز، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، به خبرگزاری کاتولیک گفت: «بیمارستان‌هایی که روزهای متوالی بدون برق یا آب مانده‌اند با ما تماس‌ گرفته‌اند و درخواست ارسال کمک کرده‌اند.» گفته می‌شود که سوءتغذیه و همچنین ناامنی غذایی عمومی، وضعیت بهداشت و درمان را در سودان به شدت بحرانی کرده است. بر اساس گزارش انجمن پزشکان سودان نیز دست‌کم ۱۰۰ غیرنظامی در جریان درگیری‌ها بین جنگجویان مسلح در منطقه دارفور کشته شده‌اند. در بیانیه این انجمن اشاره شده که بیمارستان‌های شهر ژنینا، مرکز استان دارفور غربی، همچنان از کار افتاده‌اند و آمار دقیقی نیز از شمار مجروحان موجود نیست.

انتقاد آمریکا از پیوستن سوریه به اتحادیه عرب

ایالات متحده از پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب انتقاد کرد و دمشق را شایسته بازگشت مجدد به جمع اعضای این گروه منطقه‌ای ندانست.

این در حالیست که تهران با استقبال از این موضوع دستیابی سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب را یک موفقیت برای دمشق توصیف کرده است.

واشنگتن اما ضمن مستحق ندانستن دمشق برای بازگشت در شرایط فعلی به جمع کشورهای اتحادیه عرب، در خصوص تمایل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای حل بحران ناشی از جنگ داخلی در این کشور نیز ابراز تردید کرده است.

با این حال، به گفته یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ایالات متحده معتقد است که شرکای عرب قصد دارند از تعامل مستقیم با اسد برای فشار برای حل بحران طولانی مدت در این کشور استفاده کنند و واشنگتن با متحدان خود در «اهداف نهایی» همسو است.

لهستان به دنبال تحریم محصولات کشاورزی روسیه

سفیر لهستان در اتحادیه اروپا می‌گوید کشورش درخواست تحریم محصولات کشاورزی روسیه از سوی اتحادیه اروپا را ارائه خواهد کرد.

اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ۱۰ بسته تحریمی علیه روسیه تصویب کرده است. سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که یازدهمین بسته از تحریم‌ها علیه مسکو به ۲۷ کشور عضو اتحادیه پیشنهاد شده است. لهستان ماه گذشته پیشنهاد کرده بود که تحریم‌های جدیدی از جمله ممنوعیت واردات از خط لوله نفت و منع واردات الماس علیه روسیه وضع شود.

ادامه بمباران در سودان در میانه مذاکرات صلح

پایتخت سودان در حالی بار دیگر شاهد بمباران و انفجار بود که دیپلمات‌های سعودی می‌گویند هیچ یک از طرفین در مذاکرات جده حاضر نیستند تساهلی در گفتگوها نشان دهند و به پیروزی خود در میدان نبرد اطمینان دارند. حملات هوایی بار دیگر پایتخت سودان را لرزاند در حالی‌که آخرین مذاکرات آتش‌بس در جده هیچ پیشرفتی نداشته و چشم‌انداز روشنی در انتظار آینده درگیری‌ها در خارطوم در دسترس نیست.

کشته شدن قاچاقچی عمده مواد مخدر در حمله هوایی به سوریه

دیده‌بان حقوق بشر سوریه ادعا کرد که در جریان یک حمله هوایی که مناطقی در جنوب سوریه را هدف گرفته بود، یکی از قاچاقچیان اصلی مواد مخدر این کشور به همراه اعضای خانواده‌اش کشته شده است.

گمان می‌رود این حمله از سوی اردن، همسایه جنوبی سوریه انجام شده باشد که سال‌هاست با تجارت مواد مخدر از مبدأ سوریه مبارزه می‌کند.

پرچم سفید پکن برای واشنگتن

کین گانگ، وزیر امور خارجه چین  گفت که ایجاد ثبات در روابط میان این کشور با ایالات متحده ضروری است و دو طرف باید تلاش کنند تا از تشدید تنش‌ها در مناسبات دوجانبه جلوگیری نمایند. وزیر امور خارجه چین با بیان این مطلب تاکید کرد که پس از یک سری «گفتارها و کردارهای غلط» بازگشت روابط دو کشور به سطح پیشین ضروری است.  کین که این اظهارات را در دیدار با نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در پکن به زبان آورده همچنین تاکید کرد که ایالات متحده باید نحوه برخورد خود با موضوع تایوان را اصلاح کند و مسئله چین واحد را مد نظر قرار دهد. 

رابطه بین دو اقتصاد بزرگ جهان در سال‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای با تنش همراه بود و به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در سال گذشته، روابط میان این دو بیش از هر زمان دیگری متشنج شد. چین مدعی است که تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و به همین دلیل از اقدامات کشورهای غربی در خصوص برقراری روابط مستقیم با این جزیره خشمگین می‌شود. پس از سفر خانم پلوسی پکن بخشی از کانال‌های ارتباطی رسمی خود با آمریکا از جمله با ارتش این کشور قطع کرد. 

پس از این دیدار کین و برنز، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: «اولویت اصلی تثبیت روابط چین و ایالات متحده، جلوگیری از تنش‌های فزاینده میان دو کشور و همچنین پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه میان پکن و واشنگتن است.»  

بروکسل میزبان جدید علی‌اف و پاشینیان

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای افزایش ثبات در قفقاز جنوبی و عادی‌سازی روابط بین دو کشور، میزبان نیکول پاشینیان از ارمنستان و الهام علی اف از آذربایجان خواهد بود». این در حالی است که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق صلح بر سر اختلاف ارضی سه‌دهه‌ای این دو کشور همچنان ادامه دارد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از زمان فروپاشی شوروی و کسب استقلال در سال ١٩٩١، در دو جنگ عمده بر سر ناگورنو-قره‌باغ،‌یا قره‌باغ کوهستانی، رو‌در‌روی هم ایستاده‌اند. با وجود سال‌ها کوشش برای میانجی‌گری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، این دو کشور هنوز برای حل وفصل مسائل حل‌نشده، مانند تعیین مرزها و بازگرداندن زندانیان، به یک توافق صلح نرسیده‌اند.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید