ارمنستان: هنوز در مذاکرات با باکو پیشرفتی حاصل نشده است

کدخبر: ۵۷۲۶۳۷
اقتصادنیوز: دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان تصریح کرد که ما هیچ پیشرفتی در موضوعات اصلی مذاکرات یعنی تعریف قلمرو مستقل ارمنستان، ایجاد سازوکار بین المللی استپانکرت-باکو و ارائه تضمین های بین‌المللی نداشته‌ایم.
ارمنستان: هنوز در مذاکرات با باکو پیشرفتی حاصل نشده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان امروز (سه شنبه) اعلام کرد که دیدار برنامه‌ریزی شده وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو، ادامه مذاکرات دو کشور در ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، گریگوریان با اعلام این خبر که باکو و ایروان در جریان مذاکرات خود در خصوص موضوعات اصلی هیچ‌گونه پیشرفت چشمگیری حاصل نکردند، گفت: «تمام موضوعات مربوط به توافقنامه صلح ادامه یکدیگر است زیرا موضوعات مورد بحث بسیار شناخته شده می‌باشد».

وی در خصوص گفت‌وگوهای پیشین بین باکو و ایروان گفت: «ما هیچ پیشرفتی در موضوعات اصلی مذاکرات یعنی تعریف قلمرو مستقل ارمنستان به وسعت ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر، ایجاد سازوکار بین المللی استپانکرت-باکو و ارائه تضمین های بین‌المللی نداشته‌ایم».

گریگوریان همچنین تصریح کرد که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

وی در این خصوص گفت: «پاشینیان و علی‌اف روز 14 می (24 اردیبهشت ماه) در بروکسل و پس از آن در کیشیناو (مولداوی) دیدار خواهند کرد. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز حضور خواهند داشت».

اخیراً وزرای خارجه دو جمهوری همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن با حضور همتای آمریکایی برای حل‌وفصل اختلافات دیدار و گفت‌وگو کردند. 

پاشینیان در مصاحبه‌ای در تاریخ پنجم مه (۱۵ اردیبهشت) گفت علیرغم پیشرفت‌های گزارش شده در گفت‌وگوهای دوجانبه در آمریکا، همچنان اختلافات قابل توجهی در روند صلح بین جمهوری ارمنستان و آذربایجان باقی است. 

با وجود سال‌ها تلاش برای میانجی‌گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این دو همسایه هنوز به توافقنامه صلح دست پیدا نکرده‌اند. جمهوری آذربایجان پیش‌تر یک ایست بازرسی جدید در منطقه قره‌باغ در مسیر لاچین ایجاد کرد. به دنبال این اقدام، ارمنستان آن را نقض فاحش آتش‌بس ۲۰۲۰ با میانجیگری روسیه خواند.

در گفت‌وگوی اخیر «ولادیمیر پوتین» با پاشینیان، رئیس‌جمهور روسیه بر حل عملی مشکلات برای تضمین ثبات و امنیت در منطقه قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد. 

پوتین و پاشینیان در این گفت‌وگو ضمن اشاره به وخیم‌تر شدن اوضاع فعلی در گذرگاه لاچین، بر اهمیت رعایت دقیق مجموعه‌ای از توافقات اساسی بین سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید