سی‌تی‌وی‌نیوز گزارش داد؛

درگیری آذربایجان و ارمنستان شدت یافت/ چند نفر کشته شدند؟

کدخبر: ۵۷۳۴۳۶
آذربایجان و ارمنستان در طول 30 سال دو جنگ با تمرکز بر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی انجام داده‌اند -که به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده است اما عمدتاً اقوام ارمنی در آن ساکن هستند.
درگیری آذربایجان و ارمنستان شدت یافت/ چند نفر کشته شدند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نیروهای آذربایجان و ارمنستان روز جمعه در مرز مشترک خود با تسلیحاتی از جمله خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین تبادل آتش کردند و طی این درگیری، دو روز قبل از مذاکرات سطح بالا در مورد یک توافق صلح بلندمدت‌، یک سرباز از هر طرف کشته شدند.

بنابر گزارش سی‌تی‌وی‌نیوز، این دومین روز متوالی تبادل آتش - پیش از دیدار برنامه ریزی شده روز یکشنبه در بروکسل، بین نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، بود .

در درگیری‌های روز پنج‌شنبه نیز یک سرباز آذربایجانی جان باخته بود.

دو کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق، در طول 30 سال دو جنگ با تمرکز بر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی انجام داده‌اند -که به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده است اما عمدتاً اقوام ارمنی در آن ساکن هستند.

در یک درگیری شش ماهه در سال 2020، آذربایجان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که در جنگ قبلی از دست داده بود، پس گرفت.

در آخرین درگیری، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای این کشور در نزدیکی روستای سوتک، نزدیک به مرز، با خمپاره و سلاح‌های سبک و همچنین پهپاد هدف قرار گرفتند. این وزارتخانه گفت: «در پی شلیک دشمن، طرف ارمنی یک کشته و یک زخمی دارد.»

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که حمله پهپادی ارمنستان به مواضع این کشور در منطقه کلباجار در نزدیکی مرز را متوقف کرده است. این وزارتخانه بعداً گزارش داد که یکی از نظامیان آن کشته شده و نیروهای آذری اوضاع را کنترل کرده اند.

تنش‌ها در حالی افزایش یافته است که تلاش‌ها برای دستیابی دو رقیب به یک توافق صلح با وجود اختلافات در تعیین مرزها و سایر موضوعات تشدید شده است. مذاکرات عموماً زیر نظر اتحادیه اروپا یا روسیه - که میانجی‌گر آتش‌بسی بود که به جنگ در سال 2020 پایان داد، انجام شده است.

وزرای خارجه هر دو طرف هفته گذشته در ایالات متحده دیدار کردند.

آذربایجان ماه گذشته یک ایست بازرسی را در ورودی کریدور لاچین - تنها جاده‌ای که ارمنستان را به قره باغ وصل می‌کند- نصب کرد، اقدامی که به گفته ایروان «نقض فاحش» آتش بس 2020 است.

روز پنج‌شنبه، هر دو طرف گفتند که برای دفاع از خود عمل کرده اند و طرف مقابل را برای شلیک اول مقصر دانستند.

ارمنستان گفت که چهار تن از نظامیانش مجروح شده‌اند.پاشینیان گفت که این حادثه تلاشی از سوی آذربایجان برای برهم زدن مذاکرات صلح بوده است.

درگیری‌های اخیر همچنین به عنوان آزمونی برای توانایی روسیه برای تأثیرگذاری بر رویدادهای قفقاز جنوبی تلقی می‌شود.

روسیه از طریق یک معاهده دفاع متقابل، متحد رسمی ارمنستان است، اما همچنین برای روابط خوب با باکو تلاش می‌کند. مسکو می‌گوید توافق صلح 2020 که با میانجیگری آن‌ها انجام شد، تنها مبنای راه حل بلندمدت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید