اردوغان به سیم آخر زد

کدخبر: ۵۷۳۵۶۵
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در آخرین گردهمایی انتخاباتی خود در استانبول مخالفانش را متهم کرد که با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده همکاری می‌کنند تا او را سرنگون کنند.
اردوغان به سیم آخر زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اردوغان یک روز پیش از یکی از مهم‌ترین انتخابات تاریخ معاصر ترکیه، از کمال قلیچداراوغلو، نامزد اصلی اپوزیسیون عقب افتاده است. با این حال، اگر هیچ یک از آن‌ها بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاوردند، کار به دور دوم رای‌گیری در 28 می می‌کشد.

رای.دهندگان هم‌چنین در انتخابات پارلمانی هم شرکت خواهند کرد که احتمالاً یک رقابت تنگاتنگ بین اتحاد خلق متشکل از حزب محافظه کار اردوغان و سایر موتلفینش با و ائتلاف ملت به رهبری قیلیچداراوغلو -متشکل از شش حزب مخالف- خواهد بود.

کمپین اردوغان در ماه گذشته بر دستاوردهای دولتش در صنعت دفاعی و پروژه‌های زیربنایی و تاکید او مبنی بر عقب‌نشینی مخالفان از چنین برنامه‌هایی در صورت رای‌آوری متمرکز بوده است.

یکی از موضوعات مورد تاکید او در این دوره این بود که مخالفان از غرب دستور می‌گیرند و در صورت انتخاب شد‌ن‌شان، در مقابل خواسته‌های کشورهای غربی سر تعظیم فرود خواهند آورد.

اردوغان، روز شنبه و در آخرین ساعات تبلیغات در یک گردهمایی انتخاباتی در منطقه عمرانیه استانبول، اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده را که در ژانویه 2020 توسط نیویورک تایمز منتشر شده بود را یاد آور شد -زمانی که او برای رسیدن به کاخ سفید درگیر مبارزات انتخاباتی بود. در آن زمان، بایدن گفت که واشنگتن باید مخالفان اردوغان را تشویق کند تا او را در انتخابات شکست دهند و تاکید کرد که او نباید با کودتا از قدرت برکنار شود. ویدیوی این اظهارات که اواخر همان سال بایدن را به محبوب‌ترین سوژه توییتر در ترکیه تبدیل کرد، در آن زمان توسط آنکارا به عنوان «مداخله‌گرایانه» محکوم شد.

اردوغان 69 ساله در این گردهمایی گفت: «بایدن دستور سرنگونی اردوغان را داد، من این را می‌دانم. همه مردم من این را می‌دانند».

اردوغان همچنین از قیلیچداراوغلو به دلیل اظهاراتش در مورد روسیه انتقاد کرد و مسکو را شریک مهم ترکیه خواند. او گفت: «روسیه یکی از مهم‌ترین متحدان ما در زمینه محصولات کشاورزی است».

متحدان غربی ترکیه نسبت به روابط نزدیک‌تر بین آنکارا و مسکو در دوره اردوغان ناراضی هستند. ترکیه، به عنوان یکی از اعضای ناتو، از زمان حمله مسکو به همسایه خود در سال گذشته، به شدت پشت کیف ایستاده، اما به تحریم‌ها علیه روسیه را نپیوسته است.

قلیچداراوغلو روز جمعه به رویترز گفته بود که حزبش شواهد ملموسی مبنی بر مسئولیت روسیه در انتشار محتوای آنلاین «عمیق جعلی» پیش از انتخابات یکشنبه دارد.  با این حال،  او افزود که در صورت پیروزی در ریاست جمهوری، روابط خوب آنکارا با مسکو را حفظ خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید