غیبت آقای رئیس جمهور در انظار عمومی/ لوکاشنکو بیمار است؟

کدخبر: ۵۷۳۸۹۴
تداوم غیبت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس از انظار عمومی به گمانه‌زنی‌هایی درباره بیماری جدی وی دامن زده است.
غیبت آقای رئیس جمهور در انظار عمومی/ لوکاشنکو بیمار است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری بلاروس که از یک هفته پیش در انظار عمومی دیده نشده است در مراسمی که روز یکشنبه در مینسک پایتخت برگزار شد هم حضور نیافت.

خبرگزاری دولتی بلاروس (بلتا)، گزارش داده که رومن گولوچنکو نخست وزیر، پیام لوکاشنکو را در مراسم سالانه ای که در آن جوانان به پرچم دولت سابق شوروی سوگند وفاداری خوردند، قرائت کرد.

وی هیچ دلیلی برای غیبت پنج روزه لوکاشنکو ارائه نداد. رئیس جمهوری بلاروس پس از این که به ظاهر ناخوش می رسید از شرکت در بخشی از مراسم بزرگداشت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان در جنگ جهانی دوم در مسکو خودداری کرد.

لوکاشنکو همچنین برای اولین بار در طول ریاست جمهوری اش در مراسم سالگرد بزرگداشت روز پیروزی در مینسک شرکت نکرد. این مراسم یکشنبه هفته پیش برگزار شد.

دفتر لوکاشنکو از اظهارنظر درباره علت غیبت وی خودداری کرده است.

وبسایت یورورادیو وابسته به اپوزیسیون گفته که وی روز شنبه به کلینیکی در مینسک برده شده است.

نشریه آنلاین روسی موسوم به پودیوم (Podyom)، به نقل از کنستانتین زاتولین، یکی از اعضای ارشد مجلس دوما، گفت که لوکاشنکو فقط بیمار است ... و احتمالا نیاز به استراحت دارد.

روزنامه کامرسانت روسیه نیز به نقل از زاتولین و رسانه های مخالف بلاروس، مطلبی در مورد سلامت لوکاشنکو منتشر کرد. رسانه های روسی به ندرت اخباری در مورد سلامت رهبران روسیه یا همسایگان متحد آن منتشر می کنند.

گاردین نوشت: لوکاشنکو ۶۸ ساله از سال ۱۹۹۴ رئیس جمهوری بلاروس است. او از نیروهای پلیس برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است. همچنین در این دوره دادگاه ها رسانه های مخالف را تعطیل کرده و مجازات زندان طولانی مدت را برای مخالفان وضع کرده اند. این در حالیست که شمار گسترده ای از فعالان اپوزیسیون از کشور خارج شده اند.

این رسانه مدعی شد لوکاشنکو در سرکوب معترضان از حمایت پوتین برخوردار بوده است و سال گذشته اجازه داد از خاک کشورش به عنوان بخشی از تهاجم روسیه به اوکراین استفاده شود.

وزارت خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد انتظار می رود سرگئی الینیک وزیر خارجه بلاروس از امروز دوشنبه سفر سه روزه خود به مسکو را آغاز کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید