رسانه آمریکایی مدعی شد؛

ایران؛ محور گفتگوی اسرائیل و روسیه

کدخبر: ۵۷۳۹۸۷
اقتصادنیوز: دو دیپلمات ارشد رژیم صهیونیستی در سفری کم‌سابقه‌ به مسکو با معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار کردند.
ایران؛ محور گفتگوی اسرائیل و روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌ وگو با رسانه آمریکایی المانیتور مدعی شد که دو دیپلمات ارشد (رژیم) اسرائیل ۳ ماه مه (۱۳ اردیبهشت) در سفری کم‌سابقه‌ به روسیه با سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و در مورد ارسال تسلیحات نظامی از سوی مسکو به ایران و موضوعات دیگر گفت‌ وگو کردند.

اتهام سنگین یک مقام سابق انگلیسی به کشورهای غربی درباره چین

المانیتور گزارش داد، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌ وگو با این تارنمای خبری آمریکایی مدعی شده است که سیمونا هالپرین معاون مدیرکل در امور یوروآسیا و جاشوا زارکا معاون مدیرکل در امور استراتژیک دو دیپلمات این رژیم در این سفر بودند.

این دیدار از آنجایی برجسته است که دیپلمات‌های غربی از زمان حمله روسیه به اوکراین از سفر به روسیه اجتناب کرده‌اند و این سفر، اولین سفر رسمی مقامات (رژیم) اسرائیل از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

(رژیم) اسرائیل با افزایش کمک‌های خود به اوکراین و در عین حال حفظ روابط امنیتی خود با روسیه، در تلاش است تا با اتخاذ رویکرد کج دار و مریز، روابط خود با هر دو طرف این درگیری را همچنان حفظ کند.

روزنامه اسرائیلی هایوم روز جمعه برای اولین بار در مورد این سفر گزارش داد و نوشت که این دیدار، اولین دیدار مقامات تل‌آویو و مسکو در سطح وزیران ارشد است که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ انجام شده است.

به نوشته المانیتور، وزارت خارجه (رژیم) اسرائیل مدعی شده است که تمرکز این دیدار بر روی امور استراتژیک بوده است، اصطلاحی که اغلب توسط دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی هنگام بحث درباره پرونده ایران استفاده می‌شود.

وعده مهم اردوغان برای دور دوم انتخابات ترکیه

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که طرفین در مورد مسائل منطقه‌ای که در حال حاضر روی میز شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل قرار دارد، از جمله درگیری اسرائیل و فلسطین گفت‌ وگو کردند. هیچ یک از طرفین هیچ اشاره‌ای به موضوع جنگ در اوکراین نکردند.

در گزارش المانیتور به دو گفت‌ وگوی دیگر که به تازگی بین مقامات ارشد اسرائیلی و روسیه در تل‌آویو انجام شده نیز اشاره شده است.

ادعای رسانه آمریکایی از دیدار صهیونیست‌ها از روسیه / رایزنی تل‌آویو و مسکو درباره ایران

سفارت روسیه در اسرائیل با تائید این دیدارها در حساب رسمی خود در توئیتر نوشت: آناتولی ویکتوروف سفیر روسیه در تل‌آویو طی روزهای ۹ تا ۱۰ ماه مه (۱۹ تا ۲۰ اردیبهشت) در رایزنی‌های ولادیمیر سافرانکوف نماینده ویژه وزیر خارجه روسیه در روند صلح خاورمیانه با نمایندگان شورای امنیت ملی و وزیر خارجه (رژیم) اسرائیل شرکت کرد.

روسیه بارها نارضایتی خود را نسبت به آنچه نزدیک شدن (رژیم) اسرائیل به اردوگاه طرفدار اوکراین می‌دانست، ابراز کرده است.

تنش‌ها میان مسکو و تل‌آویو از سه‌شنبه هفته گذشته و پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه «جمال خسوان» تبعه روس و همسرش در میان ۱۰ غیرنظامی کشته‌شده‌ای بودند که در اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه جان خود را از دست دادند، افزایش یافت اما واکنش نمایندگی روسیه در رام‌الله به این اتفاق نسبتا ملایم بود.

منابع دیپلماتیک اسرائیلی در گفت‌ وگو با المانیتور مدعی شده‌اند که مقامات دو طرف از زمان اعلام این خبر که خسوان در میان قربانیان حملات اسرائیل به نوار غزه قرار دارد، در تماس بودند اما سفیر اسرائیل در مسکو از سوی وزارت خارجه روسیه برای توبیخ احضار نشد.

 

ارسال تسلیحات نظامی از سوی روسیه به ایران

طی یک سال گذشته اسرائیل به طور فزاینده‌ای نگران تداوم هماهنگی خود با روسیه در سوریه شده است که به نیروی هوایی (رژیم) اسرائیل امکان می‌دهد آزادانه در آسمان سوریه علیه اهداف ایرانی یا وابسته به ایران عمل کند.

به نوشته المانیتور به این ترتیب، تل‌آویو مراقب بوده که مسکو را تحریک نکند. واکنش نسبتا ملایم روسیه پس از عملیات اسرائیل در غزه شاید نشان‌دهنده تمایل طرف روسیه برای به حداقل رساندن اصطکاک مسکو و تل‌آویو باشد.

بنابراین، با وجود افزایش فشار غرب برای تعامل علنی بیشتر اسرائیل با اردوگاه طرفدار اوکراین، تل‌آویو در تلاش است تا حد امکان تماس‌های گاه و بیگاه خود با روسیه را حفظ کند.

المانیتور در ادامه مدعی شد که نگرانی کارشناسان امنیتی اسرائیل از نزدیکی روسیه و ایران فراتر از بحث سوریه است. روزنامه تهران تایمز روز جمعه گزارش داد که انتظار می‌رود ایران هفته آینده اولین محموله از جنگنده‌های روسی سوخو-۳۵ را دریافت کند.

این رسانه آمریکایی در ادامه به گفت وگوی تلفنی میان الی کوهن و آنتونی بلینکن اشاره کرد و گفت: در گفت‌ وگوی تلفنی هفته گذشته میان وزیر خارجه اسرائیل و همتای آمریکایی وی، موضوع روسیه و اوکراین نیز مطرح شد.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص منتشر شد، آمده است که دو طرف درباره موضوعات جهانی مورد نگرانی دو جانبه از جمله تحولات اخیر در سودان، تجاوز روسیه به اوکراین و همکاری برای مقابله با نفوذ ایران گفت‌ وگو کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید