رقابت چین و آمریکا در منطقه خاورمیانه/ پکن می تواند جایگزین واشنگتن شود؟

کدخبر: ۵۷۶۰۹۹
با افزایش رقابت بین واشنگتن و پکن، مقامات آمریکایی رویکرد محکمی را در قبال چین در منطقه اخاذ کرده‌اند.
رقابت چین و آمریکا در منطقه خاورمیانه/ پکن می تواند جایگزین واشنگتن شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه با رد مقایسه رقابت پکن و آمریکا در منطقه گفت که ایالات متحده در مقایسه با چین درگیر «بازی متفاوتی» در خاورمیانه است.

مارا کارلین، دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور استراتژی‌ها، برنامه‌ها و قابلیت‌ها، در رویدادی که توسط مؤسسه خاورمیانه برگزار شد، گفته: «مقایسه آنچه ایالات متحده در منطقه انجام می‌دهد و آنچه که چین به آن مشغول است، با توجه به روابط دیریپه ما در منطقه، کوته‌بینی است». 

به نوشته وبگاه میدل ایست آی، در حالی که متحدین سنتی آمریکا پیرامون تعهد واشنگتن نسبت به امنیت‌شان نگران هستند، اخیراً چین گام‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه برداشته و نشان می‌دهد که این منطقه جزء اولویت‌هایش است. در بازدید ماه مارس شی جین‌پینگ از عربستان سعودی، از او با فرش قرمز استقبال شد. چین واردکننده بیش از یک‌چهارم کل صادرات خام پادشاهی بوده و فناوری G5 هوآوی را به ریاض فروخته است.

در کنار همکاری‌های امنیتی واشنگتن با ابوظبی و ریاض، روابط پکن با آن دو به عنوان خاری در چشم آمریکا تبدیل شده است. امارات مذاکرات خرید جت‌های F-35 را به خاطر محدودیت‌هایی که واشنگتن به دنبال تحمیل آن‌ها بود، به حالت تعلیق درآورد. دولت بایدن گفته بود که استفاده امارات متحده عربی از فناوری G5 چین باعث نشت اطلاعات دفاعی حساس می‌شود.

اما برجسته‌ترین اقدام دیپلماتیک چین زمانی اتفاق افتاد که پکن میانجی عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و ایران شد. علی‌رغم گفته واشنگتن که عربستان سعودی آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات گذاشته بود، پیش از این پایگاه میدل‌ایست آی گزارش داده بود که چگونه این توافق سیاست‌گذاران آمریکایی را غافلگیر کرد.

با افزایش رقابت بین واشنگتن و پکن، مقامات آمریکایی رویکرد محکمی را در قبال چین در منطقه اخاذ کرده‌اند. سال گذشته، باربارا لیف، مقام ارشد وزارت امور خارجه در خاورمیانه به قانون‌گذاران گفت که چین یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ. فناوری هواپیماهای بدون سرنشین را به تهران فروخته و هم‌زمان روابط نزدیک‌تری با کشورهای خلیج‌فارس ایجاد می‌کند.

اما تحلیلگران می‌گویند که روابط خوب چین با ایران و پادشاهی‌های خلیج‌فارس، آن را در موقعیتی منحصربه‌فرد قرار داده تا شکاف‌هایی که ایالات متحده قادر ترمیم آن نیست را برطرف کند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی با میزبانی از رئیس‌جمهور سوریه در اجلاس اتحادیه عرب، پذیرای بازگشت او به جهان عرب شدند.

با این حال، ایالات متحده هنوز قدرت نظامی برتر منطقه است. حتی در حالی که چین میانجی‌گری  بین ریاض و تهران را انجام داد، واشنگتن همچنان به محافظت جریان انتقال انرژی از خلیج‌فارس ادامه می‌دهد. روز دوشنبه، آمریکا در فرماندهی ناوگان پنجمش در بحرین، دستور تشکیل یک گروه ویژه دریانوردی را صادر کرد. داگلاس سیلیمان، سفیر سابق ایالات متحده در کویت و عراق به میدل‌ایست آی گفته بود: «چین یک نیروی فرامنطقه‌ای ندارد. آن‌ها به اندازه آمریکا آمادگی یا نیروی کافی ندارند. نیروی دریایی ایالات متحده هنوز بر امنیت جریان انتقال نفت به چین مسلط است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید