رفتن شمخانی به عادی سازی روابط ایران و مصر ضربه نمی‌زند

بهشتی پور: رئیسی به‌دنبال تغییر شمخانی بود /شاید ایده های جدید برجامی مطرح شود

کدخبر: ۵۷۶۱۸۵
بهشتی‌پور با اشاره به کناره‌گیری شمخانی گفت: چرخش نخبگان به کارآمدی بیشتر کمک می‌کند. ما باید اجازه بدهیم، نخبگان ما تغییر کنند. اگر دبیر شورای نگهبان یا شوراهای دیگر تغییر کنند، نشان از توسعه‌یافتگی در کشور است و دیگران با توان و برنامه جدید روی کار می آیند.
بهشتی پور: رئیسی به‌دنبال تغییر شمخانی بود /شاید ایده های جدید برجامی مطرح شود

به گزارش اقتصادنیوز، کناره‌گیری یا برکناری علی شمخانی از دبیری شورایعالی امنیت در چند رو گذشته حسابی سروصدا به پا کرد و گمانه‌زنی‌ها درباره علت این اتفاق آنهم به فاصله ای کوتاه بعد از نقش آفرینی شمخانی در برقراری مجدد روابط ایران و عربستان و آینده سیاسی او به راه افتاده است. 

در این میان، برخی از تلاش تندروها برای کنار زدن شمخانی روایت کردند و برخی دیگر معتقد بودند که رفتن او از شورای عالی امنیت پیام خاصی هم ندارد. برخی ها از احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری آینده نوشتند. 

در این میان، حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌المللی به اقتصادنیوز درباره کناره‌گیری شمخانی گفت: «آقای رئیسی می‌خواستند که دبیری شورایعالی امنیت را تغییر بدهند.» او معتقد است نبود شمخانی در شورایعالی امنیت ملی عادی سازی روابط ایران با برخی کشورها چون مصر را با مشکلی روبرو نخواهد کرد.

مشروح گفتگوی بهشتی‌پور را در ادامه می‌خوانید؛

****************

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌المللی، درباره رفتن شمخانی از شورایعالی امنیت ملی، به اقتصادنیوز گفت: بر اساس شواهد می‌گویم که آقای رئیسی می‌خواستند که دبیری شورایعالی امنیت را تغییر بدهند. دوره 5 ساله دوم آقای شمخانی تمام شده و معمول آن است که پس از 10 سال دبیر این شورا را تغییر بدهند. در شرایطی که کشور در بحران قرار دارد؛ هرکسی که این مسئولیت را قبول می‌کند، خیلی تحت فشار قرار می‌گیرد.  

دبیر شورای نگهبان تغییر کند

وی ادامه داد: بنابراین، دوره آقای شمخانی تمام شده بود. چرخش نخبگان به کارآمدی بیشتر کمک می‌کند. ما باید اجازه بدهیم، نخبگان ما تغییر کنند. اگر دبیر شورای نگهبان یا شوراهای دیگر تغییر کنند، نشان از توسعه‌یافتگی در کشور است و دیگران با توان و برنامه جدید روی کار می آیند. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیرنده اصلی درباره برجام نیست

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به روی کار آمدن دبیر جدید شورایعالی امنیت ملی و تاثیر آن بر روی تحولات برجام گفت: اظهاراتی که درباره مخالفت احمدیان با برجام می‌شود خیلی مبنا ندارد و بیشتر تبلیغات است تا واقعیت. تصمیم‌سازی و سیاست کلان در جمهوری اسلامی ایران توسط شورایعالی امنیت ملی تعیین می‌شود. اینکه درباره برجام، چه کاری بکنند، دبیر شورایعالی امنیت ملی تصمیم گیرنده نیست بلکه کل شورا که رأس آن، رئیس جمهور است، تصمیم می‌گیرند و طبق ماده 178 کل تصمیمات باید به تایید رهبری برسد تا اجرا شود. 

وی ادامه داد: بنابراین، دبیری شورایعالی امنیت ملی، ضمن اینکه پست بسیار حساس و مهمی در شرایط بحرانی است، نمی‌تواند بگوید برجام خوب یا بد است. کمیته‌های تخصصی مسئله را بررسی کرده و اعضای شورایعالی امنیت ملی درباره آن تصمیم گرفته و در نهایت، رهبری اعلام نظر می‌کنند. 

ایده های جدید برجامی در راه است؟

بهشتی‌پور با اشاره به احتمال مطرح شدن ایده‌های جدید درباره برجام گفت: این احتمال وجود دارد. یکی از کارهای دبیر شورایعالی امنیت ملی، اداره کردن جلسات تخصصی است. یعنی او معاون‌های دارد که زیر نظر آنان، کار می‌کنند. کمیته‌های تخصصی مسائل را به صورت کارشناسی بررسی می‌کنند.

وی افزود: بنابراین، باید دید آقای احمدیان چه معاونینی را انتخاب می‌کنند، کمیته‌های تخصصی را چقدر فعال می‌کنند. برجام در 11 مرداد سال 94 به تصویب شورایعالی امنیت ملی رسید. شاید آقای احمدیان تصمیم جدیدی درباره برجام بگیرند اما پس انجام کار کارشناسی، باید رهبری تایید کنند تا به اجرا برسد. 

دلیل قطع روابط ایران و عربستان امنیتی بود نه سیاسی

بهشتی‌پور با بیان اینکه دبیر شورایعالی امنیت در زمان اجرای تصمیمات نقش کلیدی دارد، گفت: پست دبیری این شورا در ایران بسیار مهم است اما تصمیم‌گیر نیست. بیشتر پست اجرایی و فرماندهی در شرایط بحرانی است. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اقدامات و ماموریت‌های اخیر شمخانی، درباره پیام کناره‌گیری او، بیان کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی زمانی که پرونده‌ای جنبه امنیتی دارد مانند برجام یا مذاکرات ایران و عربستان، وارد گفتگو و مذاکره می‌شود. 

وی با بیان اینکه برخی انتقاد می‌کردند که چرا وزارت خارجه پرونده ایران و عربستان را پیگیری نمی‌کرد، خاطر نشان کرد: دلیل این موضوع روشن است. دلایلی که به قطع روابط ایران و عربستان دامن زد، جنبه امنیتی داشت نه سیاسی. ضمن اینکه اعضای مهم وزارت خارجه در مذاکرات آقای شمخانی حضور داشتند و طرف مذاکره کننده عربستانی‌ها هم دبیر شورایعالی امنیت‌ آنها بود. 

رفتن شمخانی به عادی سازی روابط ایران و مصر ضربه نمی‌زند

وی افزود: برکناری یا کناره‌گیری آقای شمخانی، در هر دو وجه، ضربه‌ای به این روند نخواهد زد. هرکسی که در جایگاه دبیری شورایعالی امنیت ملی قرار می‌گیرد، مجری سیاست‌هایی که این شورا تصویب کرده است. به دلیل اینکه شورایعالی امنیت ملی از سرگیری روابط ایران و عربستان را تصویب کرده بود، جانشین آقای شمخانی راه ایشان را ادامه خواهد داد. 

بهشتی پور با اشاره به بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان گفت: این پرونده به وزارت خارجه سپرده شده است و بازگشایی سفارت‌های دو کشور دیگر ربطی به مسائل امنیتی ندارد. وزارت خارجه هر دو کشور با هم گفتگو کرده، سفرا معرفی شدند و به زودی سفارت‌خانه‌ها کار خود را آغاز می‌کنند. رفتن آقای شمخانی روند عادی مناسبات با عربستان، بحرین و مصر را با مشکل روبه‌رو نخواهد کرد. 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید