راه اندازی لشکر سرکوب در ایران توسط روسیه!+عکس

کدخبر: ۵۷۷۶۲۷
قوای قزاق در سال ۱۲۵۸ و به دستور ناصرالدین شاه قاجار درپی قراردادی بین ایران و روسیه تزاری تشکیل شد.
راه اندازی لشکر سرکوب در ایران توسط روسیه!+عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرادید، پس از آنکه ناصرالدین شاه به ایران بازگشت، تصمیم گرفت واحدهایی شبیه به کازاک روس شکل بدهد. بنابراین از روسیه تزاری درخواست کرد تا گروهی از افسران کزاک را برای آموزش نیروها به ایران بفرستند.

روسیه ترازی نیز پذیرفت و گروهی از افسران به سرپرستی سرهنگ دومونتویچ را راهی ایران کرد. پس از رسیدن آن ها به ایران، شاه قاجار عده‌ای از سواران قفقازی‌تبار مهاجر رابه کزاک ها سپرد تا تحت آموزش قرار بگیرند.پس از مدتی کزاک های روسی، یک تیپ قزاق ایرانی آموزش دادند که بعدا بدون اجازه به لشکر ارتقا یافت. جالب است بدانید که این تیپ ابتدا تحت فرماندهی سرهنگ دومونتویچ روس قرار داشت. پس از او هم ژنرال ولادیمیر کاساگوفسکی و سرهنگ چرنوزوبوف فرمانده شدند.

تلاش یک همسایه ایران برای خرید جنگنده‌های «رافال» و «جی-17»!

قوای قزاق؛ از به توپ بستن مجلس شورای ملی تا کودتای ۱۲۹۹

پس از او هم در دوره محمدعلی شاه، فرماندهی تیپ قزاق به کلنل لیاخوف روسی رسید. درست در همین دوره بود که واحدهای توپخانه و مسلسل سنگین به تیپ قزاق اضافه شد و مجلس شورای ملی توسط لیاخوف و نیروهایش به توپ بسته شد.

با تضعیف دولت ایران در آستانه جنگ جهانی اول، دولت روسیه واحدهای قزاق را گسترش داد و در تبریز، استرآباد، رشت، اصفهان و کرمانشاه، همدان، ارومیه و مشهد واحدهایی ایجاد کرد. بعد هم بدون اجازه دولت ایران، تیپ را به لشکر ارتقا داد.در پایان دوره قاجار نیز کلنل استاروسلسکی به فرماندهی لشکر رسید.

در همین اوضاع و احوال بود که ژنرال آیرونساید انگلیسی طرح کودتای ۱۲۹۹ را برنامه ریزی کرد و با راهنمایی های او رضا خان که در آن روزگار فرماندهٔ آتریاد همدان بود، با کمک قزاق ها تهران را تصرف کرد.

01-01020

گروه ۱۰۰ نفره سوار قزاق خراسان در دوره قاجار

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک