تیر خلاص ایران به آمریکا/ ویژگی‌های مهم دو موشک خیبر و فتاح

کدخبر: ۵۷۸۶۸۸
نیروهای مسلح ایران اسلامی در فاصله دو هفته اخیر با رونمایی از «خیبر» و «فتاح» بار دیگر توان بالای خود در ساخت موشک را به رخ دنیا کشیدند.
تیر خلاص ایران به آمریکا/ ویژگی‌های مهم دو موشک خیبر و فتاح

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، صبح سه‌شنبه (16 خردادماه) بود که نیروی هوافضای سپاه از جدیدترین دستاورد موشکی خود با نام «فتاح» رونمایی کرد. «فتاح» اولین موشک هایپرسونیک (ابرفراصوت) تولید ایران اسلامی است، موشکی که ایران را پس از آمریکا، روسیه و چین به عنوان چهارمین کشور دارنده فناوری طراحی و تولید موشک‌های هایپرسونیک بدل کرده است.

رونمایی از موشک «فتاح» نه تنها تحسین همگان در داخل و خارج از کشور را برانگیخت بلکه دومین سیلی پیاپی را پس از خیبر(خرمشهر4) به صورت دشمنان این مرز و بوم زد.

فتاح، فاتح جبهه‌های راهبردی دشمنان

موشک راهبردی هایپرسونیک فتاح با برد یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر می‌تواند تا پیش از برخورد به هدف خود را به سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ برساند. این اولین مزیت فتاح است، دومین مزیت فتاح نیز کلاهک آن است که می‌تواند در داخل و خارج از جوّ زمین مانور بدهد. 

اول، سرعت بالا در حرکت به سوی هدف. سرعت بالای موشک فتاح آن را قادر می‌سازد تا با استفاده از سوخت جامد و موتور دو مرحله‌ای(موتور اول در پایین بدنه و موتور کروی شکل دوم در کلاهک) و همچنین، نازل متحرک بر سامانه‌های پدافندی دشمنان غلبه کرده و با سرعت بالا (۱۳ تا ۱۵ ماخ) ضربات کاری بر پیکره پدافند دشمن وارد کند. 

دوم، کلاهک مانوردهنده به سوی هدف. هنگامی که یک موشک به سوی مواضع دشمنان شلیک می‌شود آن‌گاه پدافند دشمن برای مقابله با آن اقدام به شلیک موشک‌های پدافندی می‌کند. اگر موشک در مسیر ثابت حرکت کند در تله پدافند دشمن گرفتار شده و شکار می‌شود. اما اگر موشک از جنس فتاح باشد آن‌گاه به دلیل انجام مانورهای مختلف بر پدافند دشمن غلبه می‌کند. یعنی امکان رهگیری و هدف قرار دادن آن وجود ندارد. 

مزیت بعدی موشک «فتاح» استفاده از سوخت جامد است. استفاده از سوخت جامد یعنی ما می‌توانیم تعداد بسیاری از موشک‌ها با این سوخت را در اختیار داشته باشیم. به گفته سردار فرحی جانشین وزیر دفاع، موشک‌های سوخت جامد ما ۱۰ سال ماندگاری دارد و می‌تواند در انبارهای ما ذخیره شود. این یعنی زمان آماده‌سازی موشک فتاح کوتاه است و می‌توان تعداد بسیاری از این موشک را در شهرهای موشکی ذخیره کرد آن هم برای روز موعود.

چرا سرجنگی «فتاح» غیر قابل رهگیری است؟

یکی‌دیگر از مهم‌ترین مزایای موشک «فتاح»، سرجنگی آن است. این بخش که مهم‌ترین بخش موشک «فتاح» است به یک موتور کروی‌شکل مجهز شده تا بتوان تراست(رانش) خروجی را کنترل کرده و در جهات مختلف به آن فرمان حرکت داد.

«فتاح» با استفاده از موتور مذکور، بالک‌های کنترلی موشک و نازل متحرک است که می‌توان مانورهای مختلف به طرفین را اجرا کرد تا پدافند دشمن در برابر این موشک منفعل و ناکارآمد شود.

متخصصان ایرانی توانستند با طراحی و ساخت سرجنگی مانورپذیر «فتاح» کمک کنند تا همه سامانه‌های پدافندی دشمن از قبیل تاد، آرو، پاتریوت، اجیس، GBI، خانواده استاندارد آمریکا، گنبدآهنین، فلاخن داوود و باراک بی‌اثر شود. 

«فتاح»؛ تیر خلاص بر پیکره طرح پدافند یکپارچه آمریکا در غرب آسیا

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تیرماه سال گذشته اعلام کرد؛ «واشنگتن به‌دنبال یکپارچه‌سازی پدافند هوایی منطقه است. ما کار به‌روی قابلیت‌های پدافندی یکپارچه را ادامه می‌دهیم چون همان‌طور که می‌دانید کل منطقه درباره ایران و قابلیت‌های موشکی فزاینده آن‌ها، علاوه بر حمایت آنان از تروریسم در سراسر منطقه نگران است.»

اهمیت عملیاتی‌شدن «فتاح» آنجا خود را نشان می‌دهد که عملیاتی‌شدن این موشک همچون یک تیر خلاص بر طرح آمریکایی‌ها موسوم به پدافند یکپارچه در غرب آسیاست. آمریکایی‌ها که خود را قدرت اول در غرب آسیا و جهان می‌دانند پس از دستیابی ایران به این موشک، هر چه در پدافند منطقه‌ای هزینه کردند «ضرب‌ در صفر» شده و رسماً این طرح نیز همچون آن 7 تریلیون دلار خرج‌شده در غرب آسیا، بی‌خاصیت شد.

«خیبر» سیلی‌ سرخ‌کننده صورت دشمنان

رونمایی از موشک «فتاح» در حالی انجام گرفت که وزارت دفاع نیز چهارم خردادماه امسال یعنی حدود دو هفته قبل از موشک راهبردی خرمشهر۴ موسوم به خیبر رونمایی کرده بود. کلاهک شدیدالانفجار این موشک دارای یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم وزن است و می‌تواند با سرعت ۸ ماخ به اهداف تا فاصله ۲ هزار کیلومتری برخورد کند.

نسل چهارم موشک خرمشهر موسوم به خیبر دو مزیت مهم دارد؛ اول، کلاهک مقاوم در برابر جنگال دشمن و دوم، تاثیر ۸۰ برابری هر فروند.

در باب مزیت اول می‌توان گفت اگر موشک خیبر به تنهایی علیه اهداف دشمن استفاده شود هیچ‌کدام از تجهیزات جنگال دشمن بر آن اثر ندارد. چراکه هدایت آن در فاز نهایی یعنی بیرون جو انجام شده و در هنگام ورود به جو یک قطعه مکانیکی است پس جنگال هیچ اثری بر آن ندارد. البته این ویژگی باعث شده تا پدافند دشمن نیز بر این موشک تاثیر چندانی نداشته باشد.

مزیت دوم خیبر نیز، تاثیر ۸۰ برابری هر فروند از آن علیه اهداف است. همان ویژگی که سردار حاجی‌زاده برای اولین‌بار به آن اشاره کرد و گفت: درخصوص موشک خرمشهر، یک موشک شلیک می شود و در منطقه هدف به ۸۰ هدف اصابت می‌کند.

چگونگی انهدام ۸۰ هدف توسط یک فروند از موشک خیبر این‌گونه است که تعدادی بمبلت‌(بمب‌های کوچک) در سرجنگی این موشک تعبیه شده و پس از ورود به جو همچون باران بر روی اهداف می‌بارد. 

«خیبر» مکمل «فتاح» در انهدام اهداف راهبردی دشمن

اگر بخواهیم یک هدف راهبردی دشمن مانند «پایگاه عین‌الاسد» را در نظر بگیریم، چنین اهدافی با استفاده از چندین نوع سامانه پدافندی محافظت می‌شوند.

برای انهدام یک هدف مانند آنچه گفته شد باید در ابتدا با استفاده از موشک «فتاح» به سراغ سامانه‌های پدافندی رفته و آن‌ها را منهدم کنیم. هنگامی که کار انهدام آن به پایان رسید، موشک خیبر وارد شده و با کلاهک بارانی یک هدف گسترده همچون پایگاه هوایی وسیع منهدم می‌شود.

مثال مذکور یکی از طرح‌های متصور برای حمله به اهداف راهبردی است. عملیات‌هایی که هزینه چندانی برای ایران ندارد اما تجهیزات استراتژیک دشمن مانند جنگنده‌ها، تجهیزات زرهی، سامانه‌های پدافندی و ... با ارزش بسیار بالا را از بین می‌برد.

اهمیت استفاده از موشک «فتاح» هنگامی خود را نمایان می‌کند که بنابر گفته جروزالم پست می‌تواند ظرف ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل (فلسطین اشغالی) برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید