۱۰۰ دقیقه گفتگوی «علنی و صریح» بلینکن با ولیعهد عربستان + جزئیات

کدخبر: ۵۷۸۸۷۱
اقتصادنیوز: وزیر خارجه ایالات متحده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد و با وی درباره طیف وسیعی از مسائل دوجانبه گفت‌وگوی "علنی و صریح" داشت.
۱۰۰ دقیقه گفتگوی «علنی و صریح» بلینکن با ولیعهد عربستان + جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یک مقام آمریکایی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی ۱۰۰ دقیقه درباره طیف گسترده ای از مسایل اعم از اسرائیل، جنگ یمن، سودان و حقوق بشر "صریح" گفتگو کردند .

واکنش دبیرکل ناتو به انفجار سد کاخوفکا در اوکراین

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، روز چهارشنبه به وقت محلی افزود: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ساعات اولیه روز چهارشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد و با او در خصوص طیف گسترده ای از مسائل دوجانبه گفت وگوی "علنی و صریح" داشت.

این مقام آمریکایی گفت که بلینکن و ولیعهد عربستان به مدت یک ساعت و ۴۰ دقیقه دیدار کردند و در خصوص موضوعاتی از جمله اسرائیل، جنگ در یمن، ناآرامی ها در سودان و همچنین حقوق بشر گفتگو کردند.

این مقام آمریکایی توضیح داد: در این دیدار سطح خوبی از همگرایی در همکاری بالقوه وجود داشت و در عین حال موضوعات مورد اختلاف شناسایی شد.

پیش‌بینی شده است که بخش عمده ای از گفتگو میان بلینکن و محمدبن سلمان تحت تاثیر عادی‌سازی احتمالی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل باشد. این درحالی است که مقامات احتمال هرگونه پیشرفت فوری یا عمده در این موضوع را منتفی دانسته اند.

این مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «دو طرف در مورد ظرفیت عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل گفتگو کردند و با ادامه گفت وگو درباره این موضوع موافقت کردند.»

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، محمد بن سلمان در کاخ السلام جده با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. در این دیدار روابط دوجانبه، ابعاد همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و راه‌های تقویت آن مورد بررسی قرار گرفت.

دو طرف همچنین تحولات منطقه و اوضاع بین المللی و تلاش‌های انجام شده در این زمینه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

تماس تلفنی پوتین و ولیعهد عربستان

در این دیدار ریما بنت بندر بن سلطان سفیر عربستان در آمریکا، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان و مساعد بن محمد مشاور امنیت ملی عربستان حضور داشتند.

از طرف آمریکایی نیز درک شولت مشاور بلینکن، مایکل رتنی سفیر آمریکا در عربستان، باربارا لیف دستیار وزیر امور خارجه و تام سالیوان معاون رئیس دفتر بلینکن حضور داشتند.

پیش تر وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بلینکن بین ۶ تا ۸ ژوئن (۱۶ تا ۱۸ خرداد) با هدف دیدار با مقامات عربستان سعودی برای گفت وگو در مورد طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه از جمله همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و همکاری راهبردی در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی به ریاض سفر خواهد کرد.

برخی رسانه‌ها پیش تر گزارش کرده بودند که احتمالا بلینکن در سفر به ریاض تلاش خواهد کرد تا گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی بردارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید