شرط مهم اردوغان برای بازگشت به مذاکرات صلح قبرس

کدخبر: ۵۷۹۷۵۶
اقتصادنیوز: رئیس جمهور ترکیه تنها شرط کشورش برای بازگشت به مذاکرات صلح قبرس را به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام کرد.
شرط مهم اردوغان برای بازگشت به مذاکرات صلح قبرس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رجب طیب اردوغان که در نخستین سفر خارجی خود به بخش ترک نشین قبرس سفر کرده است، گفت: ترک های قبرس هرگز اقلیت نبوده و نخواهند بود.

عکسی که به شایعات بیماری اردوغان خاتمه داد!

شبکه خبری ان.تی.وی گزارش داد، وی در نشست خبری مشترک با ارسین تارتار رییس جمهور بخش ترک نشین جزیره قبرس، با اشاره به بررسی و پیگیری جدی مساله قبرس و مسائل مدیترانه شرقی توسط دولت ترکیه تصریح کرد: مساله ترک های قبرس، مساله ترکیه است.

رییس جمهور ترکیه اظهار داشت: ترکیه به حفاظت از منافع ترکیه و بخش ترک نشین قبرس در شرق مدیترانه ادامه خواهد داد و به عنوان یک کشور ضامن، همیشه گفت و گو را در اولویت قرار داده است.

وی آرامش و امنیت جمعیت ترک جزیره قبرس را به معنای آرامش ترکیه خواند و اضافه کرد: بیش از نیم قرن است که به دلیل رویکردهای سازش ناپذیر و حداکثری طرف یونانی قبرس، زمان حل مساله قبرس تلف شده است.

اردوغان تاکید کرد: کسانی که این حقایق را نادیده می گیرند، به رویاهای خود برای تبدیل شدن به تنها حاکم جزیره ادامه می دهند ولی من به آنها توصیه می کنم که واقعیت را بپذیرند چرا که دیگر هیچ کس تحمل از دست دادن ۵۰ سال زمان دیگر را برای حل مساله قبرس ندارد.

وی خواستار برقراری صلح در دریای اژه شد و اظهار داشت: ترکیه همواره نگرش سازنده و نتیجه گرا در موضوع مذاکرات قبرس را دنبال کرده است.

رییس جمهور ترکیه از حل مشکل تامین برق بخش ترک نشین قبرس خبر داد و گفت: مشکل برق شمال قبرس از طریق کابل دریایی حل شده و با اقدامات انجام شده، دیگر چیزی به نام قطع برق در قبرس شمالی وجود نخواهد داشت.

اظهارات جدید بورل درباره مذاکرات صلح روسیه و اوکراین

ارسین تاتار رییس جمهور بخش ترک نشین قبرس نیز در این نشست خبری مشترک گفت: سیاست جدید مشترک خود را با ترکیه تا پایان ادامه خواهیم داد و دیگر به سیاست قبلی بر نمی‌گردیم.

وی اساس سیاست جدید بخش ترک نشین قبرس را مدیریت این جزیره با حقوق برابر و با حمایت ترکیه عنوان کرد و افزود: در این راه پشتیبانی قوی همچون ترکیه داریم.

اردوغان در ۲۱ سال گذشته چه در کسوت نخست وزیر و چه در کسوت رییس جمهور، در نخستین روزهای کاری و در اولین سفر خارجی خود ابتدا به بخش ترک نشین قبرس سفر کرده و در ادامه به جمهوری آذربایجان سفر کرده است.

این سفر نمادین، همواره از سوی کارشناسان سیاسی به معنای حمایت تمام عیار ترکیه از این دو متحد سیاسی آنکارا تعبیر شده است.

اردوغان قرار است فردا در ادامه سفر خود به باکو سفر کرده و با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کند.

در این دو سفر بیشتر وزرا و اعضای کلیدی کابینه اردوغان از جمله هاکان فیدان وزیر امور خارجه، آلپ‌ارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع طبیعی، یاشار گولر وزیر دفاع ملی، عبدالقادر اورال اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت، عمر چلیک سخنگو و معاون رئیس حزب عدالت و توسعه، فخرالدین آلتون مدیر ارتباطات ریاست جمهوری، ابراهیم کالین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه(میت) و هالوک گورگون رئیس صنعت دفاع ریاست جمهوری حضور دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید