کنایه یک نماینده به وزیر پیشنهادی صمت: هرکسی می‌آید اتوبوسی از نیرو می‌آورد/ تفکر علی‌آبادی به اقتصاد سرمایه داری نزدیک است

کدخبر: ۵۷۹۸۶۵
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس از بی توجهی وزیر پیشنهادی صمت به ظرفیت مهم معادن و ایجاد صنایع در مناطق محروم در برنامه های علی آبادی انتقاد کرد.
کنایه یک نماینده به وزیر پیشنهادی صمت: هرکسی می‌آید اتوبوسی از نیرو می‌آورد/ تفکر علی‌آبادی به اقتصاد سرمایه داری نزدیک است

به گزارش اقتصادنیوز، سیدغنی نظری خانقاه در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: تریبون مجلس شورای اسلامی و ظرفیتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مناطق محروم فراهم کرده است بهترین فرصت برای گفتن کمبودها، کاستی ها و بی توجهی های دولت به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

بنابر گزارش خانه ملت، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه های وزیر پیشنهادی مشاهده می شود که به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم بی توجهی شده است، صنایع عمده و شرکت های عظیم دولتی نظیر ایمیدرو مجددا می خواهند در شهرهای توسعه یافته سرمایه گذاری کنند یا نیم نگاهی هم به مناطق محروم دارند. اینکه این شرکت ها به دنبال افزایش سرمایه شان هستند و مطابق با اصل سوم قانون اساسی در مناطق محروم سرمایه گذاری نکنند آیا در دوره تصدی وزیر پیشنهادی نیز مستمر خواهد بود و آیا شهرهای خلخال و کوثر و گرمی مجددا از صنایع محروم می شوند؟ و یا ایشان در برنامه های خودشان نیم نگاهی به مناطق محروم خواهند داشت. ما از این که در برخی از مناطق به دلیل نبود کارگر باید از شهرستان های حوزه انتخابیه کارگر صادر کنیم، شرمنده مردم هستیم.

وی اضافه کرد: چرا نباید در دولتی که مدعی عدالت محوری بوده و با این شعار آمده در مناطق محروم برای ایجاد صنایع اقدامی شود. بهترین مناطق برای ایجاد صنایع مناطقی هستند که آب کافی در اختیار دارند لذا خلخال و کوثر بهترین منطقه برای ایجاد صنایع هستند اما متاسفانه آنقدر در این دولت مغفول ماند که برخی از مرکز نشینان به فکر انتقال آب از این منطقه افتادند. طبق آمایش سرزمینی هرجایی که آب و نیروی انسانی هست باید صنایع ایجاد شود اما این امر در برنامه های وزیر پیشنهادی دیده نمی شود.

نظری خانقاه اضافه کرد: ایشان در حوزه بخش خصوصی موفق بودند و بنده منکر آن نیستم اما به عنوان یک دولتمرد ثابت نشدند که تعامل شان با مجلس چگونه خواهد بود، روز گذشته در حین بررسی برنامه وی در کمیسیون اقتصادی هیچ توجهی به اعضا نداشتند و این نشان دهنده ضعیف بودن تعامل وی با مجلس است.

وی با اشاره به نبود توجه کافی به حوزه معادن در برنامه های وزیر پیشنهادی صمت، تاکید کرد: مقام معظم رهبری در حوزه معادن مطالب متعددی متذکر شدند اینکه باید از این ظرفیت بیشترین استفاده صورت بگیرد، امروز در برخی از مناطق معادن صرفا برای از بین بردن راه های مواصلاتی احداث شده و هیچ نفعی برای بومیان منطقه ندارد حتی مواد غذایی معدن کاران نیز از مناطق خودشان تامین می شود لذا در برنامه های وزیر پیشنهادی برای احیای معادن و اختصاص درصدی از ارزش افزوده معادن به مناطق محروم دیده نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معادن فرصتی برای توسعه کشور است، عنوان کرد: توسعه معادن موجب توسعه مناطق صاحب معدن می شود.

وی با اشاره به صحبت های وزیر پیشنهادی در خصوص مخالفت با قیمت های دستوری، اضافه کرد: روبروی قیمت دستوری قیمت های رها شده است و این به معنای آن است که تنظیم بازار را رها کرده و هرکس هرگونه که بخواهد قیمت گذاری کرده و کالاهای خودش را عرضه کند این امر به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و باید تقویت تعزیرات و تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده مورد توجه قرار بگیرد تا موجب هرج و مرج در کشور نشود. این جمله آقای علی آبادی بسیار خطرناک بوده و در برخی از موارد حتما باید قیمت گذاری به صورت دستوری صورت بگیرد. وزیر پیشنهادی باید توضیح بدهد که در برابر حذف قیمت دستوری چه برنامه ای برای تنظیم بازار دارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس اظهار کرد: شما فرمودید که هیچ کدام از نیروهای وزارت صمت با شما همراه نیستند و می خواهید نیرو بیاورید، این حجم از نیروی اتوبوسی برای کشور سم مهلک است، اینکه هرکسی که می آید اتوبوسی از نیرو بیاورد لذا باید از نیروهای توانمند خوش سابقه و مسلط به امور در وزارت صمت استفاده شود.

وی با اشاره به ضرورت رایزن های بازرگانی تاکید کرد: یکی از دلایلی که ترکیه به شدت بازارهای هدف را تسخیر کرده و صادرات خود را افزایش می دهد توجه ویژه به رایزن های بازرگانی است این موضوع را از وزیر سابق نیز سوال کردم که چرا به رایزن های بازرگانی توجهی ندارید و دیپلماسی اقتصادی که می تواند صادرات را افزایش داده و درآمد برای کشور ایجاد کند مغفول مانده است. امروز کمتر از 10 نفر رایزن بازرگانی داریم، حال برنامه شما برای افزایش رایزن های بازرگانی در کشورهای هدف چیست؟ ما امروز برخی از بازارهای هدف را از دست می دهیم چرا که سفارتخانه های ما توان چانه زنی در حوزه اقتصادی را ندارند و صرفا به یک مرکز سیاسی تبدیل شده اند و برنامه شما نیز در این حوزه بسیار ضعیف است و حداقل تا پایان سال باید 70 رایزن بازرگانی در مناطق مختلف داشته باشید تا راهنمای صادرکنندگان باشند.

وی با بیان اینکه خودرو یکی از مشکلات و دغدغه های امروز مردم است، عنوان کرد: برنامه شما برای استفاده آسان مردم از خودرو چیست؟ آیا شما هم در برابر واردات خودرو مقاومت خواهید کرد و آیا برنامه ای برای مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده دارید؟ مردم به این موضوع امید بسته اند و خودروهای تولید داخل به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف بوده و قیمت بالایی دارند و مردم علاقه ای به خرید آن ها ندارند. شما باید برنامه منسجمی برای خودروهای کارکرده وارداتی داشته باشید و از این امر ترسی نداشته باشید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان به وضعیت نامناسب بازار لوازم خانگی اشاره و عنوان کرد: امروز تهیه لوازم خانگی برای زوج های جوان امر بسیار دشواری است لذا ابزار و بستری باید فراهم کنیم که مردم و زوج ها بتوانند از لوازم خانگی ایرانی استفاده کنند، ممنوعیت وارادت کالاهای خارجی ابزاری برای فعالیت دلالان و گرانی کالاهای ایرانی شده است لذا شما باید این امر را مدیریت کرده و ابزاری ایجاد کنید که مردم بتوانند از لوازم خانگی استفاده کنند.

تفکر وزیر پیشنهادی صمت به تفکر اقتصاد سرمایه داری نزدیک است

همچنین، مهدی عسگری هم در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صمت، در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: آقای علی آبادی را مدیری موفق در بنگاه های بزرگ صنعتی می دانم، اما امروز در مورد جایگاه حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می کنیم و به نظر می رسد موفقیت یک مدیر در بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز فکر و کار در وزارت صمت کارساز نباشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با اشاره به برنامه های کتبی و شفاهی وزیر پیشنهادی صمت و کلیدواژه هایی مانند نرخ ارز و قیمت بازار، حذف قیمت گذاری دستوری و حذف یارانه های پنهان در برنامه های ایشان افزود: با تفکر اقتصاد سرمایه داری و نئولیبرالی، همان اقتصادی که حدود 3 دهه است که به ایران تحمیل شده، نمی توان این وزارتخانه را مدیریت کرد و این کلیدواژه ها شبیه به همان تفکر اقتصاد سرمایه داری است.

وی یادآور شد: آقای علی آبادی باید پاسخ دهد که در مسیر مدیریت خود از صاحبان این تفکر بهره می جوید یا نسبت تفکری ایشان با این تفکرات چیست؟ وزیر پیشنهادی از تک نرخی شدن ارز براساس نرخ بازار آزاد صحبت می کند، اما منظور ایشان کدام بازار است؟ و بر اساس کدام نرخ قرار است این موضوع سنجیده شود. ما باید شرایط شکست بازار و مداخلات دولت را مورد توجه قرار دهیم، از سوی دیگر درباره حذف قیمت گذاری دستوری صحبت کردند، اما کدام یک از صنایع بزرگ ما در شرایط رقابتی کامل است که بخواهد با حذف قیمت گذاری دستوری مدیریت شود. فولاد، خودرو، سیمان و پتروشیمی عموماً انحصاری و شبه انحصاری است.

عسگری ادامه داد: یارانه پنهان نیز واژه جعلی است که مرهون برخی پیش فرض هاست و نمی توان درآمدها و هزینه های مردم ریالی باشد و ما قیمت گذاری را با قیمت بازار سیاه بسنجیم! البته این یک بیماری است که در اقتصاد ما وجود دارد و باید درمان شود نه آنکه به آن رسمیت بخشیده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: با توجه به تجربه ای که با انتخاب رئیس یک ابربنگاه تجاری شبه دولتی به عنوان فرمانده اقتصادی دولت داشتیم، باید از تکرار این تجربیات در وزارت صمت جلوگیری شود. در فروردین ماه تورم نقطه ای ما به 70 درصد رسیده و تورم نقطه ای مواد خوراکی به حدود 90 درصد رسیده است، آیا رشد تولید به قیمت رشد سرمایه داران 2 درصدی درست است؟ ما وقتی درباره سرمایه داران 2 درصدی صحبت می کنیم، یعنی اینکه بیش از 70 درصد سپرده های کشور در اختیار 1.5 درصد سپرده گذار است و 20 سال قبل 1.5 درصد سپرده گذاران تنها 45 درصد سپرده ها را در اختیار داشتند.

عسگری تاکید کرد: آقای علی آبادی باید مشخص کند که وزارت صمت به سمت مردم خواهد بود یا به سمت اقتصاد سرمایه داری و 1.5 درصدی که روز به روز فربه تر می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید