تا گزارش بعدی آژانس، زمان به نفع ایران است یا به ضررش؟/ تندروها در برابر مجوز رهبری چه خواهند کرد؟

کدخبر: ۵۸۰۰۳۰
اقتصادنیوز: تا رسیدن به موعد گزارش بعدی آژانس دو ماه حساس را پیش‌رو داریم.
تا گزارش بعدی آژانس، زمان به نفع ایران است یا به ضررش؟/ تندروها در برابر مجوز رهبری چه خواهند کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه شرق نوشت: از یک طرف بحث همکاری با آژانس مطرح است که سخنرانی روز یکشنبه 21 خرداد  رهبری راه را برای آن هموارتر کرده است. به نظر می‌رسد تندروهای داخلی که مخالف همکاری با آژانس بودند و فکر می‌کردند با «قانون اقدام راهبری لغو تحریم‌های مجلس» و بستن راه همکاری با آژانس می‌توانند غرب را وادار به توافق کنند، بعد از این سخنرانی سکوت خواهند کرد.

درباره احتمال توافق هم دو مسیری که این روزها مکرر درباره آن در رسانه‌ها بحث شد پیش‌روست. «توقف در برابر توقف» یا «توافقی جدید» که آمریکا به هر دو تمایل دارد اما به نظر نمی‌رسد ایران روی خوشی به هیچ‌کدام از این دو مسیر نشان دهد.

ظاهرا تصمیم ایران آن‌طور‌که ظریف هم به طور تلویحی در اواخر نشست کلاب‌هاوس خود اشاره کرد، این است که در همکاری با آژانس «حسن نیت» خود را اثبات کند. ظریف با بیان این جمله که «کلا معتقد نیستم که باید در مذاکره کاری را بدون ما‌به ازا انجام بدهیم. برخی معتقدند که بدون مذاکره باید کاری را انجام دهیم و بعد می‌توانیم محکم‌تر بایستیم. من معتقدم که جامعه جهانی جامعه اخلاقی نیست که در ازای کاری که شما کردید حسن نیت نشان دهد. مگر اینکه قبلا به صورت محرمانه هم شده توافقی کرده باشید که نتیجه آن بعدها البته مشخص می‌شود».

در این وضعیت در صورتی که توافقی محکم و حتی پنهانی میان ایران و آژانس وجود داشته باشد که نشان دهد در قبال این حسن نیت اخیر چه مابازایی دریافت خواهیم کرد، مشکلی نخواهد بود. اما در صورتی که چنین توافقی وجود نداشته باشد، زمان روز به روز به ضرر ایران سپری خواهد شد و با نزدیک‌ترشدن به اکتبر فشار غرب به ایران افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید