ماجراهای ترامپ در دادگاه دولت

رئیس‌جمهور پیشین: بی‌گناهم!

کدخبر: ۵۸۰۱۰۲
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نسبت به ۳۷ اتهام مربوط با سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی شده اعلام بی‌گناهی کرد.
رئیس‌جمهور پیشین: بی‌گناهم!

به گزارش اقتصادنیوز ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نسبت به ۳۷ اتهام مربوط با سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی شده اعلام بی‌گناهی کرد.

به نوشته پایگاه سی‌ان‌ان، در جریان تفهیم اتهام، وکلای ترامپ در دادگاه فدرال میامی خواستار قضاوت هیئت‌منصفه شدند. تاد بلانچ، وکیل ترامپ به قاضی گفت: «ما اتهامات وارده را رد می‌کنیم». والت نائوتا، دستیار و متهم دیگر پرونده نیز انگشت‌نگاری شد. اولین دادگاه او سه‌شنبه بود و تا ۲۷ ژوئن محاکمه نخواهد شد.

آنچه در جلسه ۴۵ دقیقه‌ای سه‌شنبه رخ داد، به شرح زیر است:

جاناتان گودمن، دادرس دادگاه حکم داد که ترامپ نمی‌تواند با نائوتا در مورد این پرونده گفتگو کند. او همچنین به دادستان‌ها گفت که فهرستی از شاهدان احتمالی تهیه کنند که ترامپ، مگر از طریق وکلا نتواند در مورد پرونده با آنها ارتباط برقرار کند.

با این حال، قاضی هیچ محدودیتی در سفر برای متهمان قرار دارد.

دادگستری توصیه کرد که ترامپ و نائوتا بدون هیچ قرار وثیقه یا شرط خاصی آزاد شوند. دادستان دیوید هارباک گفت که «در هیچ از متهمان خطر فرار را نمی‌بیند». قبل از جلسه، معاونان کلانتر از اثرانگشت رئیس‌جمهور سابق کپی الکترونیکی گرفتند.

اتهامات جنایی پرونده اسناد طبقه‌بندی‌شده، خطر قانونی مورد نامزد پیشتاز جمهوری‌خواه برای سال انتخابات ۲۰۲۴ را تشدید می‌کند. جک اسمیت، بازپرس ویژه نیز در محاکمه روز سه‌شنبه حضور داشت. ترامپ با ۳۷ اتهام جنایی مواجه است که طبق آن‌ها، او اطلاعات دفاعی ملی را به طور غیرقانونی نگه داشته و با مخفی‌کردن این اسناد، قوانین دستکاری مدارک را نقض کرده است.

مهمانی در رستوران کوبایی

پس از جلسه دادگاه، ترامپ توقفی از پیش اعلام‌نشده در ورسای، یک رستوران معروف کوبایی در میامی داشت. ترامپ با ده‌ها نفر از حامیانش خوش‌وبش کرد و با آنها دست داد و عکس گرفت.

حامیان همچنین برای او آهنگ «تولدت مبارک» خواندند. ترامپ متولد ۱۴ ژوئن است. ترامپ گفت: «عجب تولدی! ما دولتی داریم که از کنترل خارج شده است».

پس از آن و در عصر سه‌شنبه، ترامپ به نیوجرسی بازگشت و در عمارت خود در بدمینستر به طور علنی درباره آنچه او «اتهامات جعلی و ساختگی» می‌خواهد، سخنرانی کرد. رئیس‌جمهور سابق مدعی شد که «حق داشتن این اسناد را دارد» و گفت دادستان‌ها «باید فوراً این پرونده را کنار بگذارند زیرا باعث نابودی کشورمان می‌شود».

او به حضار گفت: «آنها هرگز نباید این کار را می‌کردند. این یک قانون نانوشته است. نباید این کار را کرد، مگر در شرایط خاص، در غیر این صورت نباید انجامش داد. اما حالا بابش باز شده است». اوایل روز، ترامپ قبل از رفتن به دادگاه در رسانه اجتماعی نوشت: «یکی از غم‌انگیزترین روزها در تاریخ کشور ما بود. ما ملتی در حال افول هستیم»!!!

Trump-1

جلسه استماع روز سه‌شنبه آغاز یک روند قضایی پرپیچ‌وخم و دراماتیک است که همراه با مراحل کیفری و تجدیدنظر می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد. این پرونده به آیلین کانن، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده که توسط ترامپ برای این پست نامزد شده بود و سال گذشته دستور بازنگری شخص ثالث در مورد بازرسی اف‌بی‌آی از عمارت مارالاگو را داده بود، محول شده است.

تاد بلانچ و کریس کیسه، وکالت ترامپ برای این دادگاه به عهده داشتند. با این حال، نقشی که کیسه در آینده ایفا خواهد کرد، نامشخص است. او در طول دعوای حقوقی سال گذشته بر سر جستجوی مارالاگو و نزاع درونی تیم ترامپ کنار گذاشته شد.

آلینا حبا، یکی دیگر از وکلای ترامپ پیش از محاکمه در سخنرانی بیرون دادگاه گفت که رئیس‌جمهور سابق اتهامات را قبول ندارد. حبا با سخره گرفتن آنچه که یک «سیستم قضایی دوگانه» خواند، این کیفرخواست را «سوءاستفاده غیرقابل‌توجیه از نظام عدالت کیفری» دانست.

جی برات، رئیس بخش ضدجاسوسی وزارت دادگستری که تا کنون یکی از بازیگران اصلی تحقیقات اسناد محرمانه بوده است، به همراه هارباک و جولی اِدِلستاین در جلسه روز سه‌شنبه شرکت کردند.

جدی‌بودن اتهامات

قبل از کیفرخواست هفته گذشته، ترامپ همچنین با اتهاماتی جنایی توسط دادستان محلی نیویورک مواجه بود. این پرونده ادعا می‌کرد که ترامپ مدارک تجاری کمپین انتخابات سال ۲۰۱۶ خود را دستکاری کرده بود. اتهامات جدید پرونده دادگستری به شدت جدی‌تر است و در صورت محکومیت نهایی ترامپ، احتمال چندین سال زندان به همراه دارد.

سی و یک اتهامی که ترامپ با آن مواجه است شامل نگه‌داری عمدی اطلاعات دفاعی است؛ اتهامی که به محرمانه‌بودن این اسناد بستگی ندارد. او علاوه بر دسیسه برای جلوگیری از اجرای قانون، با چهار اتهام مربوط به اختفای اسناد و دروغ‌گویی نیز مواجه است.

دیوید آرون، دادستان سابق فدرال در بخش جاسوسی امنیت ملی دادگستری و مشاور ارشد فعلی در این باره گفت: «در پرونده‌ای مانند این، جلوگیری از اجرای قانون و دستکاری به اثبات اتهام اصلی کمک می‌کند؛ یعنی اینکه متهم عمداً مرتکب رفتار مجرمانه شده است. این حقایق همچنین می‌تواند بر نحوه نگاه قاضی، هیئت‌منصفه یا مردم به پرونده تأثیر گذاشته و می‌تواند تأثیری اساسی بر صدور حکم داشته باشد».

اکنون که جلسه سه‌شنبه تمام شده، این پرونده وارد مرحله حقوقی رسیدگی‌های پیش از محاکمه می‌شود، از جمله اختلافات احتمالی در مورد اینکه چه مدارکی در مقابل هیئت‌منصفه قرار گرفته و اینکه آیا این پرونده باید قبل از محاکمه، به طور کامل کنار گذاشته شود. تیم ترامپ فرصت زیادی (احتمالاً تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری) خواهد داشت تا کارها را به تعویق بیندازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید