انتقاد جمهوری اسلامی از تصویب دو روز تعطیلی!

کدخبر: ۵۸۰۶۲۱
اقتصادنیوز: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در چارچوب این طرح که تعطیلات هفتگی را به 2 روز افزایش بدهد، با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کرده است.
انتقاد جمهوری اسلامی از تصویب دو روز تعطیلی!

به گزارش اقتصادنیوز ،جمهوری اسلامی در این باره  نوشت: کشور ما به دلیل عقب ‌ماندگی‌هائی که در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی دارد، نیازمند کار و فعالیت بیشتر است و به همین دلیل نباید بر تعطیلات افزوده شود. اضافه شدن یک روز بر تعطیلات هفتگی به معنای اضافه شدن 52 روز بر تعطیلات سالانه است که می‌تواند به استعداد کاری کشور در تمام زمینه‌ها ضربه وارد کند.

ایران به دلیل برخورداری از دو نوع تعطیلات تقویم شمسی و قمری، بطور طبیعی در ردیف کشورهائی قرار دارد که از تعطیلات کافی برخوردارند و اگر یک روز دیگر در هفته به آن اضافه شود، در بالاترین جایگاه از نظر تعطیلات سالانه قرار می‌گیرد و چنین چیزی برای کشوری که بشدت نیازمند جبران عقب ‌ماندگی‌هاست بهیچوجه مناسب نیست.

درباره علت ترجیح تعطیلی شنبه بر پنجشنبه گفته شده عده‌ای معتقد بودند چون در بیشتر کشورهای طرف تجارت ما روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و در ایام تعطیل نمی‌توانیم با آنها رابطه تجاری داشته باشیم، بهتر است ما هم شنبه‌ها را تعطیل کنیم تا مقدار زمان ناهماهنگی فعالیت تجاری ما با آنها کمتر باشد. این استدلال را مجلس دوران پهلوی هم داشت ولی چون با مخالفت شدید افکار عمومی مواجه شد که می‌گفتند مجلس در نظر دارد شنبه‌ها را به نفع یهودیان که شنبه روز تعطیلی آنهاست تعطیل کند عقب‌نشینی کرد. این روزها نیز عده‌ای همین تهمت را متوجه پیشنهاد دهندگان تعطیلی شنبه‌ها کرده‌اند.

هرچند نمی‌توان به این گمانه‌زنی اعتنا کرد ولی به نظر می‌رسد بهتر است نمایندگان با توجه به اینکه اصل استدلال اختلال در روابط تجاری ما با سایر کشورها در روزهای شنبه چیزی بیش از یک توهم نیست، از تعطیلی شنبه صرفنظر کنند. واقعیت اینست که اهل تجارت در هر نقطه‌ای از جهان برای پیشبرد امور مادی خود هیچ محدودیتی را به رسمیت نمی‌شناسند و در تمام ایام و ساعات شبانه روز و هفته آمادگی دارند با طرف مقابل ارتباط برقرار کنند و یا جوابگوی مراجعاتش باشند تا لطمه‌ای به منافع مادیشان وارد نشود.

برای اثبات سست بودن و توهمی بودن استدلال اخیر در روابط تجاری به خاطر تعطیلی شنبه‌ها در بیشتر کشورها همین بس که تقریباً بیشتر همین کشورها از نظر ساعات شب و روز نیز با ما تفاوت اساسی دارند. به عبارت روشن‌تر، در تعدادی از این کشورها بیش از نصف روز ما شب است و تعدادی دیگر شبشان روز ما و روز ما شب آنهاست و در عین حال روابط تجاری برقرار است و این اختلاف ساعات کاری هرگز مانع تجارت نشده و نمی‌شود. تعطیلی شنبه و یکشنبه نیز همین وضعیت را دارد و در واقع، بهانه‌ای بیش نیست.
 مجلس شورای اسلامی در شرایط نامساعد اقتصادی کشور که اکنون در آن بسر می‌بریم وظایف مهمی برعهده دارد که باید وقت خود را صرف آنها کند. مجلس یازدهم از نظر افکار عمومی متهم به عدم توجه به مشکلات معیشتی مردم است. در چنین شرایطی صلاح نیست نمایندگان این مجلس، بار اتهامات خود را سنگین‌تر کنند و با افزودن بر تعطیلات، استعداد کاری کشور را دچار نقصان بیشتری نمایند. به همین دلیل، انتظار اینست که اصل طرح افزودن به تعطیلات هفتگی از دستور خارج شود و تلاش قابل ملاحظه‌ای برای بهینه‌‌سازی بهره‌وری از ساعات کاری موجود صورت بگیرد تا کشور عزیزمان از وضعیت نابسامان اقتصادی کنونی نجات یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید