نقش میانجیگری عمان میان سوریه و آمریکا

کدخبر: ۵۸۰۹۲۵
وزیر امور خارجه عمان تایید کرد که واشنگتن و دمشق در خصوص سرنوشت روزنامه نگار آمریکایی که از سال ۲۰۱۲ ناپدید شده از طریق مسقط پیام‌هایی را مبادله کردند.
نقش میانجیگری عمان میان سوریه و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان در گفت و با پایگاه خبری «المانیتور» آمریکا اظهار داشت: واشنگتن و دمشق در خصوص سرنوشت «اوستین تایس» روزنامه نگار آمریکایی که از سال ۲۰۱۲ در سوریه ناپدید شده است از طریق مسقط پیام‌هایی را مبادله کردند.

وی افزود: نقش عمان در مذاکرات بین دو طرف (واشنگتن و دمشق) منفعلانه نیست، بلکه سازنده، مثبت و پیشرونده است.

وزیر امور خارجه عمان میزبانی مسقط از چنین مذاکراتی را تایید نکرد و با اشاره به اینکه واشنگتن و دمشق تا حدی پیام‌هایی را بین خود رد و بدل کرده‌اند، افزود: حداقل می‌دانیم که پیام‌های رد و بدل شده وجود دارد.

وی افزود: من الان نمی‌توانم به شما بگویم که آن‌ها به ایجاد راه حل نزدیک شده‌اند یا نه، اما این روند آغاز شده است و امیدوارم ادامه یابد.

البوسعیدی در عین حال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ابراز خوشحالی کرد و افزود: نزدیکی اعراب با دمشق می‌تواند در مقابله با چالش‌ها از جمله موضوع بازگشت آوارگان سوری کمک کند.

محسن هاشمی افشاگری کرد/ قالیباف برای شهردار شدن به من گفت کنار بکش

وی تاکید کرد که اعراب برای دستیابی به توافق با دمشق به میز مذاکره بازگشته‌اند و راهی بهتر از مذاکره برای حل بحران سوریه نیست.

اظهارات بدر البوسعیدی در حالی بیان شد که «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه در ۱۴ ژوئن با همتای عمانی خود تماس تلفنی داشت و در این تماس تلفنی دو طرف بر ادامه هماهنگی و رایزنی در مورد موضوعات مختلف و پرونده‌های مورد علاقه بین سوریه و عمان تاکید کردند.

ماه مه گذشته، روزنامه آمریکایی «The Cradle» به نقل از یک مقام ارشد دیپلماتیک در اتحادیه کشورهای عربی که هویت خود را فاش نکرد نوشت: مذاکرات بین واشنگتن و چند کشور غرب آسیا در مسقط پایتخت عمان - شهر مذاکرات محرمانه - انجام شده است و در این مذاکرات شخصیت‌های امنیتی و نمایندگان وزارت خارجه آمریکا و کشورهای عربی حضور داشتند.

این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل از منابع میدانی اضافه کرد که در جریان مذاکرات، مقامات سوری بر خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور پافشاری کردند.

این منبع دیپلماتیک با اشاره به اینکه در مذاکرات مسقط، نماینده آمریکا بارها ادعا کرد، اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد «اوستین تایس» روزنامه نگار ناپدید شده آمریکایی هنوز زنده است، در حالی که هیات سوری تاکید کرده که هیچ اطلاعی از تایس در اختیار ندارد و بر اساس آنچه که روزنامه آمریکایی گزارش داده، هیات سوری اعلام کرده که آماده است تمام تلاش خود را برای مشخص شدن موضوع در این زمینه انجام دهد.

در سال ۲۰۱۱ که برخی کشورهای عربی روابط خود را با سوریه قطع کردند، عمان برخلاف آنها این کار را نکرد ولی به رغم فشارها سطح نمایندگی دیپلماتیک خود را در سال ۲۰۱۲ در دمشق کاهش داد، اماعمان هیچگاه سفارت خود در دمشق را تعطیل نکرد.

در عین حال عمان اولین کشور عربی و حاشیه خلیج فارس است که در اکتبر ۲۰۲۰ سفیر خود را به سوریه بازگرداند.

مسقط همچنین در از سرگیری روابط امارات و عربستان با سوریه نقش موثری داشت و در ادامه همراه با ابوظبی و ریاض از بازگشت دمشق به اتحادیه عرب حمایت کرد و به پیشبرد بازگشت سوریه به محیط عربی خود و بازگرداندن کرسی آن در اتحادیه کشورهای عربی که در ۷ ماه مه میلادی انجام شد، کمک کرد.

شایان ذکر است که پرونده «آستین تایس» روزنامه‌نگار آمریکایی ناپدید شده آمریکایی در سوریه در ژوئن ۲۰۲۲ زمانی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با مادر این خبرنگار ملاقات کرد و به او قول داد که واشنگتن تمام تلاش خود را برای حل این پرونده انجام دهد، باز شد.

دولت سوریه همواره تاکید کرده است که هیچ اطلاعاتی در مورد آمریکایی‌های ناپدید شده در سوریه از جمله تایس ندارد.

در ۱۸ آگوست، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت آمریکا بصورت مستقیم با دولت سوریه گفتگو کرد تا تلاش کند «اوستین» را به کشورش بازگرداند و در ۲۷ همان ماه، روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که «سرلشکر عباس ابراهیم» مدیر اطلاعات و مدیر امنیت عمومی لبنان ‌میان دمشق و واشنگتن میانجیگری کردند.

در همان زمان، وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دمشق ربودن یا مخفی کردن هر شهروند آمریکایی که وارد خاک سوریه شده است را تکذیب می‌کند و بر تعهد مطلق خود به اصول حقوق بین الملل و مفاد کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی تاکید می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید