برای ایجاد ثبات در روابط؛

سازمان ملل از توافق واشنگتن و پکن استقبال کرد

کدخبر: ۵۸۱۱۷۷
اقتصادنیوز: سازمان ملل از توافق میان واشنگتن و پکن برای ایجاد ثبات در روابط متشنج در جریان سفر بلینکن به چین استقبال کرد.
سازمان ملل از توافق واشنگتن و پکن استقبال کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: هر گونه گفت‌وگو میان آمریکا و چین در این زمینه برای بهبود هماهنگی در طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم، حیاتی است.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، دیدار و گفتگو کرد که بالاترین سطح تماس بین دو اقتصاد برتر جهان از زمان دیدار شی جین پینگ با همتای آمریکایی خود جو بایدن در نوامبر گذشته در اندونزی بود.

هشدار مهم یک بیانیه در دولت «ریشی سوناک»

رئیس جمهوری چین ابراز امیدوار کرد که سفر بلینکن به پکن بتواند نقش مثبت در ایجاد ثبات در روابط دو کشور ایفا کند. شی در دیدار بلینکن با تاکید بر ضرورت احترام متقابل دو کشور به منافع یکدیگرد، گفت: همانگونه چین به منافع آمریکا احترام می گذارد و به دنبال چالش با آمریکا نیست، ایالات متحده هم باید به چین احترام به گذارد و بدنبال لطمه زدن به منافع و حقوق مشروع چین نباشد. هیچ یک از طرفین نباید سعی کنند که خواست خود را بر طرف دیگر تحمیل کنند و طرف مقابل را از حق قانونی برای دستیابی به توسعه محروم کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز بر اهمیت باز نگهداشتن کانال های ارتباطی میان دو کشور برای کاهش خطر اشتباه محاسباتی تاکید و تصریح کرد در حالی که ایالات متحده به شدت با چین رقابت خواهد کرد، به طور مسئولانه این رقابت را مدیریت خواهد کرد تا روابط به درگیری سوق پیدا نکند.

بلینکن تاکید کرد که واشنگتن به استفاده از دیپلماسی برای مطرح کردن زمینه‌های نگرانی و همچنین زمینه‌های همکاری بالقوه که در آن منافع ما همسو باشد، ادامه خواهد داد و دو طرف توافق کردند که به بحث در مورد اصول توسعه برای هدایت روابط دوجانبه ادامه دهند.

از تلاش کشورهای آفریقایی برای پیشرفت در توافق غلات استقبال می کنیم

معاون سخنگوی سازمان ملل همچنین درباره گفتگوها روسیه و اتحادیه آفریقا نیز گفت: ما از تلاش همه طرف ها از جمله کشورهای آفریقایی برای کسب پیشرفت در زمینه توافق غلات استقبال می کنیم.

فرحان حق اضافه کرد: ما با مقامات روسیه دیدار های مختلفی داشته ایم و در تمام این دیدار ها موضع سازمان ملل در ارتباط با حمله تمام عیار روسیه به اوکراین اعلام شد.

به گزارشخبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است: روسیه در حال بررسی خروج از توافق صادرات غلات دریای سیاه است.

رئیس جمهور روسیه گفته است که بیشتر غلات اوکراین، بر خلاف توافقات، به کشورهای کاملاً مرفه اتحادیه اروپا می‌رود. وی تاکید کرد: ما از این موضوع آگاه هستیم. ما به منظور حمایت از کشورهای در حال توسعه و دوستانمان و به منظور لغو تحریم‌ها بر بخش کشاورزی روسیه با این توافق موافقت کردیم. ما یک بار دیگر فریب خوردیم "

به گفته پوتین، تقریباً هیچ محموله غلات اوکراینی به کشورهای آفریقایی نمی‌رسد.

غرب تلاش می‌کند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را برای ناامنی غذایی میلیون‌ها نفر در جهان سرزنش کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید