ظهور فراگیرتر جنگ قدرت در مسکو

افشای تدریجی ابعاد خیانت در ارتش روسیه؛ «ژنرال آرماگدون» همدست شورش واگنر بود؟

کدخبر: ۵۸۲۸۸۹
اقتصادنیوز: نشانه‌هایی وجود دارد که سایر ژنرال‌های روس نیز احتمالاً از تلاش پریگوژین برای تغییر وزیر دفاع حمایت کرده‌اند. مقامات کنونی و سابق ایالات متحده گفتند که اگر پریگوژین از کمک برخی فرماندهان ارشد مطمئن نبود، هرگز دست به شورش نمی‌زد.
افشای تدریجی ابعاد خیانت در ارتش روسیه؛ «ژنرال آرماگدون» همدست شورش واگنر بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، به گفته مقامات ایالات متحده که توسط دستگاه اطلاعاتی آمریکا در جریان جزئیات شورش واگنر قرار گرفته‌اند، یک ژنرال ارشد روس از برنامه‌های یوگنی پریگوژین برای شورش علیه فرماندهی نظامی روسیه اطلاع قبلی داشت که باعث ایجاد سؤالاتی در مورد حمایت رده‌های بالای نظامی کرملین از این گروه شبه‌نظامی می‌شود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، مقامات در تلاش بوده تا بفهمند که آیا ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده ارشد سابق روسیه در اوکراین به برنامه‌ریزی اقدامات پریگوژین در هفته گذشته کمک کرده است یا خیر. شورش گروه واگنر بزرگ‌ترین تهدید ۲۳ سال گذشته علیه قدرت ولادیمیر پوتین است.

تحلیلگران می‌گویند که ژنرال سوروویکین یک فرمانده مشهور است که پس از ضدحمله سال گذشته اوکراین، به تقویت خطوط دفاعی روسیه کمک کرد. او در ماه ژانویه جایگزین شد، اما همچنان نفوذ و محبوبیتش میان نیروهای مسلح را حفظ کرد.

نفوذی‌ها و شورشی‌ها

همچنین مقامات آمریکایی گفتند که نشانه‌هایی وجود دارد که سایر ژنرال‌های روس نیز احتمالاً از تلاش پریگوژین برای تغییر وزیر دفاع حمایت کرده‌اند. مقامات کنونی و سابق ایالات متحده گفتند که اگر پریگوژین از کمک برخی فرماندهان ارشد مطمئن نبود، هرگز دست به شورش نمی‌زد.

اگر سوروویکین -معروف به ژنرال آرماگدون-  در رویدادهای اول هفته گذشته دست داشته باشد، این آخرین نشانه درگیری داخلی است که از زمان آغاز جنگ اوکراین وبال رهبری نظامی روسیه شده و می‌تواند نشان‌دهنده شکاف بزرگ‌تری بین طرف‌داران پریگوژین و دو دستیار ارشد نظامی پوتین، یعنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش باشد.

مقامات می‌گویند که اکنون پوتین باید ببیند که آیا سوروویکین به پریگوژین کمک کرده و اگر چنین است، چه واکنشی نشان دهد.

روز سه‌شنبه، آژانس اطلاعات داخلی روسیه اعلام کرد که اتهام «شورش مسلحانه» علیه پریگوژین و نیروهای او لغو شده است. مقامات و تحلیلگران می‌گویند که اگر پوتین شواهدی بیابد که سوروویکین مستقیماً به پریگوژین کمک کرده، چاره‌ای جز کنارگذاشتن او از فرماندهی نخواهد داشت.

برخی از مقامات سابق می‌گویند که اگر پوتین به این نتیجه برسد که سوروویکین از نقشه پریگوژین خبر داشت اما به او کمکی نکرد، ممکن است او را در قدرت نگه دارد. در حال حاضر، تحلیلگران می‌گویند که ظاهراً پوتین قصد دارد برچسب شورش را فقط به پریگوژین بچسباند.

الکساندر باونوف، یکی از اعضای ارشد مرکز کارنگی روسیه در امور اوراسیا گفت: «پوتین تمایلی به تغییر افراد ندارد. اما اگر سرویس مخفی پرونده‌هایی را روی میز پوتین بگذارد و برخی از آن‌ها به سوروویکین مربوط باشد، ممکن است نظرش تغییر کند».

نشانه‌های دیگری از شکاف وفاداری در رده‌های بالا نیز وجود داشت. یک ژنرال روس دیگر، سپهبد ولادیمیر آلکسیف در ویدئویی هرگونه اقدام علیه دولت روسیه را خنجر از پشت به کشور و رئیس‌جمهور خواند. اما ساعاتی بعد، او در ویدئوی دیگری با پریگوژین در شهر روستوف‌آن‌دون روسیه، جایی که جنگنده‌های واگنر مراکز نظامی را تصرف کرده بودند، گفتگو می‌کرد.

مایکل مک‌فال، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه در مصاحبه‌ای تلفنی گفت: «چیزهای عجیب‌وغریب زیادی رخ داد که نشان‌دهنده تبانی بود و ما هنوز به آن پی نبرده‌ایم». مک‌فال افزود: «ببینید که چقدر گرفتن روستوف آسان بود. همه جای روسیه نگهبان‌های مسلح مستقر هستند و ناگهان کسی در رستوف پیدا نمی‌شود تا کاری کند»؟

کارشناسان مستقل و مقامات ایالات متحده و متحدانش گفتند که پریگوژین باور داشت که در مسیر کاروان واگنر به سمت مسکو، بخش زیادی از ارتش روسیه به او ملحق خواهند شد.

علت مخالفت سوروویکین با رده‌بالاهای ارتش

پریگوژین در جریان مداخله نظامی روسیه در سوریه با ژنرال سوروویکین کار کرده و او را تواناترین فرمانده ارتش روسیه توصیف می‌دانست. مقامات سابق گفتند که ژنرال سوروویکین از کنارزدن پوتین از قدرت حمایت نمی‌کند، اما با برکناری شویگو و گراسیموف از مسئولیت موافق است.

دارا ماسیکو، پژوهشگر ارشد سیاست مؤسسه رَند گفت: «سوروویکین یک ژنرال برجسته و باسابقه است. گفته می‌شود که او سربازان به او احترام گذاشته و او را شایسته می‌دانند».

سوروویکین و پریگوژین در مورد تاکتیک‌های کرملین در جنگ اوکراین، با شویگو و گراسیموف مخالف بودند. در حالی که غالب عملکرد کلی ارتش روسیه در این جنگ مورد تمسخر و انتقاد قرار گرفته است، تحلیلگران موفقیت‌های اندک روسیه را به سوروویکین و پریگوژین نسبت می‌دهند.

یکی از این موفقیت‌ها عقب‌نشینی حرفه‌ای نیروهای روس از خرسون بود که آن را دستاورد سوروویکین می‌دانند. خرسون در پاییز سال گذشته تقریباً محاصره شده و خط تدارکات نیروهای مسکو قطع شده بود. بر اساس شنودهای اطلاعاتی، مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیدند که سوروویکین نماینده جریان تندی از ژنرال‌ها است که قصد دارند از سخت‌ترین تاکتیک‌ها علیه اوکراینی‌ها استفاده کنند.

همچنین نیروهای واگنر به رهبری پریگوژین در تصرف شهر شرقی باخموت پس از ۹ ماه موفقیت‌هایی به دست آوردند. مقامات آمریکایی و تحلیلگران نظامی می‌گویند که ده‌ها هزار سرباز در نبرد باخموت کشته شدند. آقای پریگوژین مکرراً به خاطر عدم تأمین مهمات و تسلیحات کافی از مقامات نظامی ارشد انتقاد و شکایت می‌کرد.

فرماندهان زیادی در طول جنگ اوکراین تغییر کردند. پاییز سال گذشته، زمانی که سوروویکین مسئول کمپین مسکو در اوکراین شد، جایگزین ژنرالی شده بود که تنها یک ماه دوام آورده بود. سوروویکین نیز زمان زیادی دوام نیاورد، اما در طول هفته‌های ریاست‌جمهوری به مراتب بهتر عمل کرد.

با این وجود، سوروویکین تنزل پیدا کرد و پوتین فرماندهی مستقیم جنگ را به گراسیموف سپرد که قول داد نیروهای روس را به وضعیت تهاجمی برگرداند. به گفته تحلیلگران نظامی و روسیه، تنزل مقام سوروویکین به پریگوژین ضربه زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید