یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

وعده های توخالی رئیسی درباره مسکن/ رئیس جمهور فقط شعارهای پر زرق و برق داد

کدخبر: ۵۸۳۰۴۵
اقتصادنیوز: شهریار حیدری گفت: شعار‌های دولت در حوزه مسکن تحقق پیدا نکرده است و رییس‌جمهور نتوانسته شعار پرزرق و برق خود در خرداد ۱۴۰۰ که خیلی‌ها را به آینده امیدوار کرد را محقق کند.
وعده های توخالی رئیسی درباره مسکن/ رئیس جمهور فقط شعارهای پر زرق و برق داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد24، شهریار حیدری با انتقاد از عدم‌تحقق شعار دولت سیزدهم در خصوص ساخت یک میلیون مسکن در سال، به رویداد۲۴ می‌گوید: در این دو سال اخیر، بودجه کشور بر اساس درخواست، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دولت تنظیم شد. خود دولت رسماً در بودجه اعلام کرده که ما آمادگی ساخت یک میلیون مسکن در سال را داریم. اینکه نمی‌توانند این کار را اجرا کنند، ناشی از برنامه‌ریزی غلطی است که از اول آن‌ها را دچار اشتباه محاسباتی کرد.

وی افزود: حال، دولت به جای اینکه دلیل این ناکارآمدی و ناتوانی را اعلام کند، توجیه‌کردن را در دستور کارش قرار داده است. ما باید قدرت و شجاعت عذرخواهی از مردم را داشته باشیم؛ از رییس‌جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس و وزرا، مخصوصاً در حوزه اجرا می‌باید یاد بگیریم که اگر نتوانستیم وعده خودمان و یا خواسته مردم را محقق کنیم، با ذکر دلایل از آن‌ها عذر بخواهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: باید مرتب به مردم گزارش دهیم و بگوییم عدم‌توفیق در برنامه‌ها برای چه بوده است. تازه اگر مسئولان این کار را بکنند، ملت خیلی این حرف‌ها را قبول ندارند و تکرار این صحبت‌ها هم برای مردم، بی‌ارزش است. در حال حاضر، دولت راحت و بدون هیچ حاشیه‌ای باید بگوید بنا به دلایلی که باز هم به خود دولت برمی‌گردد امکان ساخت این مسکن‌ها را نداشتیم. 

سیداحمد خمینی، هاشمی‌رفسنجانی و رهبر انقلاب در اتاق جنگ+عکس

حیدری می‌گوید: دولت اگر غیر از این نظر را دارد، باید بگوید پس چرا این همه مطالبات انباشت و تجمیع شده وجود دارد و هر سال هم در حال اضافه‌شدن است. همین بی‌برنامگی و عدم‌تحقق برنامه‌ها باعث تورم در حوزه مسکن و گران‌ترشدن اجاره‌ها شده و می‌شود و قطعاً بازخورد آن در مردم بسیار زیاد و آن‌ها را نسبت به دولت گله‌مند کرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه می‌گوید: وقتی دولت برنامه‌ای را اعلام می‌کند و اجرایی نمی‌شود، حالت شعارگونه به خود می‌گیرد؛ حالا می‌خواهد با هر نیتی باشد. الان شعار‌های دولت در حوزه مسکن تحقق پیدا نکرده است و رییس‌جمهور فقط در خرداد ۱۴۰۰ شعار پرزرق و برق داد که عملی نشد و فقط خیلی‌ها را به آینده امیدوار کرد.

وی می‌گوید: مردم آگاه هستند و همه چیز را می‌فهمند و تحلیل می‌کنند. مردم از نظر قدرت تحلیل جلوتر از مسئولان هستند. مدام در فضای مجازی روی شعار‌های روسای جمهور‌ تحلیل و گفت‌وگو می‌کنند که چه گفتند و چه عمل کردند. اعتقاد دارم هرچه با ملت صادق‌تر باشیم، آن‌ها با ما همراه‌تر خواهند شد و موضوعات را می‌پذیرند، ولی وقتی وعده‌هایی که قولش را دادیم در عملکردهایمان دیده نمی‌شود و مسیر توجیه را در پیش می‌گیریم، باعث نگرانی و گسست مردم از تصمیم‌گیران نظام می‌شود و حقیقتاً این اتفاق، خطرناک است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: در کشور، درآمد و منابع داریم، ولی عدم‌مدیریت درآمد نمی‌گذارد کار‌ها پیش برود. این دولت، بیشترین درآمد را طی شش سال گذشته در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داشته است. بسیاری از پول‌های بلوکه‌شده برگشته و نفت کامل، یعنی هرچه مازاد بر تولید داشتیم به فروش رفته است، ولی خروجی کار وضعی است که شاهد آن هستیم.

حیدری می‌گوید: به جای روان‌سازی و آسان‌کردن امور، کار‌ها را پیچیده‌تر کرده‌اند. گفتند ساخت و ساز فقط باید در زمین‌های درجه سه، چهار و پنج، یعنی در زمین‌های نامرغوب باشد. تمام زمین‌هایی که به شهر‌ها چسبیده‌اند، زمین‌های درجه یک هستند و از نظر کشاورزی هم منتفی‌اند، ولی می‌گویند زمین‌های درجه یک و دو الحاق نمی‌شوند و در آن‌ها نباید ساخت و سازی صورت بگیرد. این یک ابزار و بهانه است برای کار نکردن. در نهایت در آینده وقتی زمین‌های درجه یک و دو بین شهر‌ها و شهرک‌ها قرار بگیرند، عملاً تبدیل به درجه پنج می‌شوند. از این‌رو تعریف درجه‌بندی این زمین‌ها به درد مسکن و شهرسازی نمی‌خورد و مانع از تحقق شعار خود رییس‌جمهور شده است. اگر آقایان با همین دست فرمان پیش بروند، هیچ امیدی به آینده بهتر در حوزه مسکن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید