گفت‌وگوی زلنسکی و اولاف شولتس درباره توافق غلات

کدخبر: ۵۸۴۰۸۵
اقتصادنیوز: رییس‌جمهور اوکراین و صدراعظم آلمان در تماس تلفنی درباره توافق صادرات غلات دریای سیاه و تمدید این توافق گفتگو کردند.
گفت‌وگوی زلنسکی و اولاف شولتس درباره توافق غلات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین و اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز دوشنبه در تماس تلفنی در خصوص توافق صادرات غلات دریای سیاه و تمدید این توافق گفتگو کردند.

سی جی تی ان گزارش داد، یک سخنگوی صدراعظم آلمان گفت: رهبران دو کشور خواستار تمدید توافق صادرات غلات دریای سیاه و کود شیمیایی از سه بندر اوکراین شدند.

اظهارات مقام آلمانی درباره عضویت اوکراین در ناتو

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت که کشورش در حال حاضر هیچ دلیلی نمی‌بیند که از تمدید قرارداد صادرات غلات در دریای سیاه حمایت کند.

به گزارش ایرنا, وی گفت: من نمی‌دانم کسانی که می‌خواهند این طرح دریای سیاه را ادامه دهند، چه استدلالی دارند، زیرا همانطور که گفتم، مدت‌هاست که صادرات غلات اوکراین جنبه تجاری به خود گرفته است.

لاوروف به آمار مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در استانبول اشاره کرد که تمام کشتی‌های تحویل محصولات کشاورزی اوکراین را تحت طرح دریای سیاه ثبت می‌کند. طبق این آمارها باید هر ماه دو کشتی از اوکراین به مقصد کشورهای نیازمند روانه می‌شد ولی حالا تعداد کشتی‌ها به ۹۰ رسیده است.

توافق مذکور ژوئیه گذشته (تیر ۱۴۰۱) در استانبول به امضای ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین رسید. هدف این توافق از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین بود که به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین متوقف شده بود.

این توافق از زمان اجرا تاکنون چندین بار تمدید شده است که آخرین بار در ۱۸ مِه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) و به مدت دو ماه بود.

حدود ۳۵ روز از این دو ماه گذشته است. گوترش هفته گذشته به دنبال اظهارات پوتین درباره بررسی خروج از این توافق نسبت به تصمیم احتمالی مسکو برای عدم تمدید دوباره این توافق ابراز نگرانی کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید