مخالفان نتانیاهو تهدید کردند

کدخبر: ۵۸۴۷۳۳
معترضان به طرح اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی بار دیگر به خیابان آمدند
مخالفان نتانیاهو تهدید کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازفارس، عصر دیروز و شامگاه پنجشنبه (ششم جولای) شهرک‌نشینان صهیونیست تظاهرات متعددی را در مقابل منزل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کابینه رژیم اشغالگر، محل سکونت وزرای او و اعضای ائتلاف او در کنست برگزار کردند که در اثر دخالت پلیس، حداقل سه شهرک نشین در تل‌آویو دستگیر شدند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، معترضان راه‌های مرکزی را در مقابل جاده‌های منتهی به تل‌آویو بسته و ورودی‌ها را آتش زدند؛ همین مسئله باعث افزایش درگیری بین آن‌ها و اعضای پلیس رژیم صهیونیستی شد.

گزارش رسانه‌های صهیونیستی در جریان درگیری بین نظامیان و شهرک‌نشینان حاکی از آن بود که علاوه بر جاده‌های مهم تل‌آویو، بزرگراه مرکزی «ایالون» در این شهر نیز بسته شده است.

تظاهرکنندگان صهیونیست این بار علاوه بر مناطق مهم تل‌آویو در مقابل منازل «نیر برکت» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، «آمیچای شیکلی» وزیر به اصطلاح دیاسپورا کابینه و «اوفیر آکونیس» وزیر علوم نتانیاهو در تل‌آویو تجمع کردند. تظاهرکنندگان بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «شما سربار دولت هستید».

شب گذشته سازمان دهندگان اعتراضات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند که «دوشنبه آینده تظاهرات سراسری آغاز خواهد شد»؛ آن‌ها در بیانیه خود اعلام کردند که در صورت تصویب طرح اصلاحات در نظام قضایی «روز سه‌شنبه را به بزرگترین روز اعتراضات از زمان شروع آن تاکنون، تبدیل خواهند کرد».

در همین شرایط، «بنی گانتز»، از رهبران ائتلاف سیاسی معارض نتانیاهو و وزیر جنگ سابق رژیم اشغالگر، روز گذشته تاکید کرد: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در صورتی که قانونگذاری این طرح با هدف تضعیف سیستم قضایی را متوقف نکند، آینده اسرائیل را مورد تهدید قرار داده است».

طی روزهای گذشته رسانه‌های صهیونیستی در پوشش اخبار مربوط به اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی، گزارش داده بودند که «صدها نفر از نیروهای ذخیره در یگان‌های عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل از داوطلب شدن و شرکت در فعالیت‌های نظامی، تا توقف کامل اصلاحات قضایی امتناع کرده‌اند».

ساکنان سرزمین‌های اشغالی روز شنبه (اول جولای)، برای بیست و ششمین هفته متوالی در خیابان‌های شهرک‌های مختلف علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و طرح جنجالی او برای کنترل سیستم قضایی تظاهرات برپا کردند. 

با تداوم این اعتراضات سراسری علیه نتانیاهو، «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی درباره ماجراجویی جدید او هشدار داده و اذعان کرده بود که نخست‌وزیر تل‌آویو، کنترل کابینه را از دست داده و قصد دارد از نیروهای امنیتی برای تحقق اهداف امنیتی خود استفاده کند.

رسانه‌های صهیونیستی که جمعیت اعتراضات اخیر را چیزی حدود ۹۵هزار معترض گزارش داده‌اند، در خبرهای خود از درگیری‌های شدید بین شهرک‌نشینان و نیروهای پلیس طی تظاهرات روایت می‌کنند.

صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش داد که افراد معترض به اصلاحات قضایی ورودی‌های خیابان منتهی به خانه «یاریو لوین»، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو در مودیعین (مرکز فلسطین اشغالی) را با سیم‌های خاردار و آتش‌ زدن لاستیک مسدود کردند. پلیس رژیم صهیونیستی با شهرک‌نشینان وارد درگیری شده و کار به ضرب و جرح کشیده شده بود. نیروهای پلیس ضمن استفاده از گاز فلفل برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان، ۶ نفر از آن‌ها را (تا لحظه انتشار آن گزارش) دستگیر کرده بود.

نتانیاهو از زمان روی کارآمدن تاکنون طرح اصلاحات قضایی را برای کاستن از قدرت قوه قضاییه در فلسطین اشغالی پیشنهاد کرده است؛ طرحی که شامل پیشنهادهایی برای محدود کردن قدرت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو و حامیان این طرح استدلال می‌کنند که قوه قضاییه قدرت زیادی دارد و در عملکرد قوه مجریه دخالت می‌کند.

در مقابل اما معترضان معتقدند که نتانیاهو در تلاش است با تضعیف قوه قضاییه از خود در برابر اتهامات فساد محافظت کند. به گفته این مخالفان ، اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو می‌تواند فرار از پیگرد قانونی علیه او در پرونده‌های فساد را آسان‌تر کند؛ چرا که  با اتهامات متعدد فساد در زمینه دریافت رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی مواجه است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید