مانور گروه های رادیکال با سلاح های آمریکایی

ورود گسترده طالبان به بازار پرسود منطقه!/تجارت با میراث آمریکایی‌ها

کدخبر: ۵۸۴۷۸۳
اقتصادنیوز: گروه های رادیکال فعال در افغانستان با چراغ سبز طالبان و دسترسی به سلاح های آمریکایی زمینه را برای قاچاق تجهیزات مرگبار هموار کرده اند؛ رخدادی که امنیت منطقه را به خطر انداخته است.
ورود گسترده طالبان به بازار پرسود منطقه!/تجارت با میراث آمریکایی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز ارتش ایالات متحده دو سال پیش از افغانستان عقب نشینی کرد اما سلاح ها و جنگده هایی که برجای گذاشت امروز مشکل زا شده است. در بازارهایی که در سرتاسر مناطق جنوبی و شرقی تعریف شده اند، مناطقی که که داغ ترین نبردها در آن رخ داده، تاجران با مجوز طالبان، سلاح های های تهاجمی خودکار و تفنگ های دستی ساخت ایالات متحده را در کنار سخت افزارهای روسیه، پاکستان، چین، ترکیه برای فروش عرضه می کنند. از همین رو باید گفت، تجارت، مانند تروریسم، در حال رونق است.

طالبان رقابت تسلیحاتی جدید را کلید زد

در این بازارچه‌ها سلاح ها بر روی فرش‌های غبارآلود در امتداد مسیرهای پر دست‌انداز بزرگراه‌های اصلی در کنار راکت‌ها و بمب‌ها، نارنجک‌انداز‌های شانه‌ای عرضه می شوند. علاوه بر آن، عینک دید در شب، تفنگ های تک تیرانداز و اسکوپ و سایر مهمات. هم به چشم می آیند قیمت اسلاح ها به افغانی، روپیه و دلار است و افزایش  قیمت ها نشان دهنده هوش تجاری یکی از ثروتمندترین کارتل های جنایی جهان است که به دنبال کنترل شدید بر عرضه می باشد.سلاح های تهاجمی آمریکایی، امتیاز بالایی دارند: یک M4 تا 2400 دلار فروخته می شود. در مقابل، یک AK-47 ساخت پاکستان، فراگیرترین ماشین کشتار جهان، می تواند 130دلار قیمت دارد.

پس شاهد رقابت تسلیحاتی تازه هستیم؛ رخدادی که امنیت جهانی را تهدید می کند. طالبان، متحدان القاعده، (اگر نگوییم وابسته به القاعده،) در مرکز شبکه جهانی قاچاق قرار دارند و میلیاردها دلار از هروئین و مواد مخدر به دست می آورند. اکنون به نظر می رسد که آنها با الهام از پیروزی شان، اسلحه های کوچک را در اختیار افراط گرایان همفکر قرار می دهند بالاخص گروه های رادیکال که در همسایگی شان قرار دارند؛ گروه هایی چون تحریک طالبان پاکستانکه  (TTP) در مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان مستقر هستند.

photo_2023-07-07_17-50-03

مانور رادیکال ها با سلاح های آمریکایی

ویدئوهای دراماتیک منتشر شده توسط گروه تحریک طالبان پاکستان نشان از  حملات آشکار این جریان رادیکال به پاسگاه های پلیس و ارتش پاکستان با توسل به سلاح های آمریکایی دارد. در همین راستا دیده بان صلح افغانستان در گزارشی جدید آورده است که تجهیزات جانبی مورد تقاضا برای نیروهای ویژه افغان تامین می شود. این گزارش به نقل از یک جنگجوی طالبان در ولایت ننگرهار در مرز پاکستان می گوید که اقلام دید در شب بین 500 تا 1000 دلار به فروش می رسد.افتخار فردوس، سردبیر روزنامه خراسان در این باره به فارن پالسی گفت:تکثیر چنین سلاح‌هایی نه تنها مبارزه با شبکه‌های تروریستی را در منطقه دشوار کرده است، بلکه استفاده از تجهیزات دید در شب برای هدف قرار دادن پرسنل امنیتی و پلیس پاکستان به صورت روزانه استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، سلاح‌های تهاجمی ایالات متحده در حملات اخیر توسط گروه‌های غیردولتی در کشمیر، گروه هایی که میان هند و پاکستان تقسیم شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. یاسین ضیا، که پیشتر ژنرال ارتش افغانستان بود و اکنون جبهه آزادی افغانستان را رهبری می‌کند، در این باره گفت که احتمالا سلاح‌ها نیز به دست عوامل تحریک طالبان پاکستان در جریان توافقی بین طالبان و پاکستان به شمال افغانستان منتقل شده‌اند.

منبع درآمد تازه طالبان

اسفندیار میر، کارشناس آسیای جنوبی فعال در موسسه صلح ایالات متحده، بر این باور است که برای طالبان، که از تجارت های غیرقانونی دیگر پول زیادی به دست آورده اند، معاملات تسلیحاتی فقط منبع درآمد دیگری است: طالبان احتمالاً بازار سیاه جدید را کنترل کرده و بدین طریق مالیات می گیرند. در برهه ای از زمان و در جریان جنگ 1979 تا 1989، AK-47 در اختیار مجاهدین افغان جهت هدف قرار دادن مواضع شوروی مورد استفاده قرار می گرفت.تا جایی که این سلاح به نماد شورشیان تبدیل شد.حالا براساس اطلاعات به دست امده، یک گرایش کلی به سمت جایگزینی تدریجی تفنگ های کلاشینکف با سلاح های ناتو را به وجود آمده است.

به لطف شبکه‌های قاچاق آمریکا و طالبان، این سلاح‌ها همه جا می‌روند. کارشناسان می گویند همان مسیرهایی که مواد مخدر، جواهرات و انواع کالاهای قاچاق دیگر طی می کنند، سلاح ها نیز طی کرده و در اختیار رادیکال هایی چون گروه الشباب فعال در جنوب صحرای آفریقا و جریان های رادیکال فعال در فیلیپین، تایلند، مالزی، سریلانکا و کشورهای خلیج فارس قرار می گیرند. بر اساس شاخص جهانی تروریسم، جدای از افغانستان، جایی که شورش اوت 2021 با پیروزی به پایان رسید، تعداد افراد کشته شده در حملات تروریستی در حال افزایش است. طالبان که بودجه جنگ خود را با مواد مخدر و سایر کالاهای قاچاق تامین می کرد، حالا از سلاح های مرگبار سود می برد.

photo_2023-07-07_17-52-17

میراث مرگبار آمریکا برای منطقه

وزارت دفاع ایالات متحده تخمین زده است که سلاح و وسایل نقلیه به ارزش 7.12 میلیارد دلار از 18.6 میلیارد دلار که از سال 2002 برای تسلیح نیروهای امنیتی افغانستان هزینه شده در افغانستان انباشته شده است. براساس گزارش ویژه ایالات متحده، این تجهیزات عبارتند از 600 هزار سلاح چون کالیبرها، نزدیک به 300 هواپیمای بال ثابت و بال چرخشی، بیش از 800 هزار خودرو از چندین مدل، تجهیزات ارتباطی و سایر مواد پیشرفته مانند عینک دید در شب و سیستم‌های بیومتریک. پس از خروج نظامی ایالات متحده از افغانستان در تابستان 2021، «سیگار» به نقل از یکی از منابع طالبان گفت: این گروه بیش از 300 هزارسلاح سبک، 26 هزار سلاح سنگین و حدود 61 هزار خودروی نظامی در اختیار داشت.این میزان، بالاترین رقم از تجهیزاتی است که در اختیار این گروه رادیکال قرار دارد. چنین شرایطی قابل پیش بینی بود. تجهیزات نظامی ایالات متحده برای سال ها قبل از فروپاشی جمهوری توسط طالبان توسط این گروه رادیکال استفاده می شد.

افغانستان کانون عرضه سلاح

جاستین فلیشنر، کارشناس جنگ و تسلیحات و رئیس تحقیقات دیده بان صلح افغان، به فارین پالیسی گفت: آنچه در افغانستان رخ داد و مقادیر عظیم سلاح و مهمات که طالبان دریافت کرده ، نشان از انحرافی برجسته در تاریخ معاصر است.تحقیقات دیده‌بان صلح افغانستان نشان می‌دهد که بازارهای تسلیحات در جنوب و شرق افغانستان و پاکستان همسایه در حال افزایش است و سایر تجهیزات از میدان جنگ افغانستان عرضه می شوند.

همزمان کارخانه های مخفی در حال تولید اسلحه های تقلبی مانند AK-47 هستند. حبیب خان توتخیل، بنیانگذار دیده بان صلح افغانستان، گفت که کارگاه هایی که با بودجه ایالات متحده راه اندازی شده اند، فعالیت دارند و به سلاح های سبک تولید می کنند، همزمان متخصصانی برای همکاری با طالبان دعوت می شوند. تلاش‌ها برای خلع سلاح غیرنظامیان و حامیان طالبان شکست خورده ، زیرا ردیابی آنها بسیار دشوار است و بسیاری از جنگجویان سابق اسلحه‌های خود را مال خود می‌دانند نه دولت.ناظران می گویند طالبان ظاهرا صادرات تسلیحات را ممنوع کرده، البته با همان انرژی که با تولید تریاک مقابله کرده است. اما سرکوب منجر به کاهش عرضه و قیمت های بالاتر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی