در گفت‌وگوی اقتصادنیوز با امیرعلی ابوالفتح مطرح شد

شناسایی پیامدهای تعلیق رابرت مالی بر مذاکرات ایران و آمریکا!

کدخبر: ۵۸۴۹۳۷
اقتصادنیوز: بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که تعلیق رابرت مالی، نماینده پیشین ویژه ایالات متحده در امور ایران بر رایزنی های غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن تاثیر غیرقابل انکاری خواهد داشت. در این زمینه اقتصادنیوز در گفت‌وگو با امیرعلی ابوالفتح تحلیل‌گر روابط بین‌الملل تلاش کرده است تا پیامدهای این تغییر وتحول را بررسی کند.
شناسایی پیامدهای تعلیق رابرت مالی بر مذاکرات ایران و آمریکا!

به گزارش اقتصادنیوز در روزهای اخیر رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که بعد از آن که دولت بایدن مجوز امنیتی رابرت مالی را به حالت تعلیق درآورد،دسترسی اش به اسناد طبقه بندی شده را نیز متوقف کرده و او را به مرخصی اجباری واداشته است. اف بی ای نیز در حال بازجویی از نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران است. این رسانه ها به نقل از منابع آگاه در وزارت خارجه ایالات متحده مدعی شده‌اند که تحقیقات مرتبط با امنیت داخلی به اف بی آی واگذار شده است. براساس اطلاعاتی که این نهاد در اختیار رسانه های اسرائیلی گذاشته دفتر امنیت دیپلماتیک آژانس،تحقیقات را رهبری و مدیریت می کند.

مالی صدایی که خاموش شد

کنار گذاشتن مالی در حالی انجام شد که مذاکرات غیر رسمی و غیر مستقیم میان ایالات متحده و ایران آغاز شده هرچند هنوز دو بازیگر انگیزه کافی برای دستیابی به توافق در هر قابی را ندارند.در این میان تعلیق چهره‌ای که از او تحت عنوان «معمار برجام» یاد می شود، یکی از قوی‌ترین صداها که بر دیپلماسی جهت خروج از بحران حاکم تاکید داشت، سوال های بسیاری را در باب تاثیر این گزاره بر برنامه هسته‌ ای ایران مطرح کرده است.

اقتصاد نیوز به این بهانه با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی گفت‌وگو داشته است. ابوالفتح در پاسخ به سوال اقتصاد نیوز مبنی بر تاثیر تعلیق رابرت مالی بر فرایند رایزنی های غیر رسمی میان تهران و واشنگتن گفت: برخلاف برخی تحلیل ها که سرنوشت مالی را به سرنوشت رایزنی ها مرتبط می کنند باید گفت که نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران صرفا چهره ای سیاسی بود که می بایست سیاست های نهادهای بالادرستی را اجرایی می کرد، از همین رو مالی علیرغم بسیاری از گمانه زنی ها، در عرصه سیاست گذاری نقش آفرینی نمی کرد که حالا کنار گذاشتنش بتواند فرایند گفت‌وگوها را تحت تاثیر قرار دهد.

اهرم فشار در اختیار منتقدان بایدن

با این همه این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد که هرکدام از چهره های سیاسی که در قامت نماینده یا مذاکره کننده در میدان دیپلماسی فعالیت می کنند طبیعتا از تکنیک های متفاوتی پیروی کرده یا ارتباطات خاص خود را دارند. این ها مهارت هایی است که می تواند موجب شود تا یک مذاکره کننده یا نماینده از دیگری متمایز شود. با این همه به باور ابوالفتح کنار گذاشتن رابرت مالی تحولی نیست که بتوان براساس ان گفت که نظام تصمیم گیری در ایالات متحده استراتژی تازه ای را در ارتباط با ایران تدوین کرده است. کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به سوال دیگر اقتصاد نیوز مبنی بر این که آیا چنین وضعیتی می تواند به سان اهرم فشار در اختیار کنگره قرار بگیرد نیز گفت: رابرت مالی خواه باشد یا نباشد، این مسئله بر تصمیم دولت آمریکا جهت دستیابی به توافق، تفاهم، مصالحه شفاهی یا مکتوب با ایران تاثیری نخواهد داشت.

 با این همه به گفته ابوالفتح با آغاز رایزنی های غیر مستقیم میان ایران و آمریکا نمایندگان کنگره، خواه چهره های جمهوری خواه و رقیب و خواه منتقدان دموکرات مخالف توافق با تهران تلاش داشتند تا در این مسیر سنگ اندازی کنند.در این مورد هم می توان گفت که کنار گذاشتن رابرت مالی که هنوز جزئیاتی درباره چرایی اش رسانه ای نشده، می تواند در این راستا ارزیابی شود. هر چند که بحث امنیتی هم در این باره مطرح است. با همه این موارد می‌توان گفت: کنار رفتن مالی از پروند برجام وهمچنین تحقیقات درباره او  اهرم فشاری در اختیار مخالفان و منتقدان بایدن قرار خواهد داد.

مکانیسم ماشه فعال نخواهد شد

امیر علی ابوالفتح در پاسخ به سوال دیگر اقتصاد نیوز مبنی بر تاثیر موضع اخیر تروئیکای اروپایی مبنی بر تمدید تحریم های موشکی بر فرایند رایزنی های غیر مستقیم که فعلا متوقف شده است، نیز گفت، در باب این که اروپا به مکانیسم ماشه متوسل خواهدشد یا نه، تردیدهای جدی وجود دارد، چرا که این گزینه آخرین کارتی است که این سه کشور می توانند به نفع خود از آن استفاده کند. با این همه بعد از ده سالگی برجام و منقضی شدن تعهدات مندرج در آن، قطعنامه 2231 اجرایی خواهد شد. از همین رو اروپا به خوبی می داند که استفاده از مکانیسم ماشه کارایی ندارد و صرفا موجب خواهد شد تا ایران واکنش تندتر و رادیکال تری نشان دهد. به باور این کارشناس، اروپا صرفا تحریم های موشکی و پهپادی علیه ایران را تمدید خواهد کرد؛ تحریم هایی که به واسطه عدم تعامل و تجارت میان ایران و اروپا در این زمینه  بی تاثیر خواهد بود.

توافق فعلا در دسترس نیست!

 این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی در انتها یادآور شد، فارغ از آغاز رایزنی های غیر مستقیم میان ایران و آمریکا، هنوز مسیری طولانی تا توافق احتمالی باقی است. دو کشور در باب مسائل پادمانی مشکلاتی دارند و از آنجایی که حل چالش های ایران و نهاد ناظر اتمی منوط است به حل اختلاف های تهران و واشنگتن فعلا نمی توان در باب دستیابی به توافق در هر قابی چندان خوش بین بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید