توافق جدید مقام‌های چین و جزایر سلیمان / حضور پکن در اقیانوس آرام گسترش می‌یابد؟

کدخبر: ۵۸۵۳۲۱
اقتصادنیوز: مقام‌های چین و جزایر سلیمان یک توافق همکاری جدید را که به پکن امکان گسترش و تقویت حضورش در حوزه اقیانوس آرام را می‌دهد، امضا کردند.
توافق جدید مقام‌های چین و جزایر سلیمان / حضور پکن در اقیانوس آرام گسترش می‌یابد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، چین و جزایر سلیمان چهار سال پس از آنکه این جزیره حوزه اقیانوس آرام روابطش را با تایوان قطع و روابط رسمی با پکن برقرار کرد، امروز (دوشنبه) یک توافقنامه جدید برای همکاری های پلیسی امضا کردند.

راه عضویت ما را در اتحادیه اروپا باز کنید

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مقام‌های چین و جزایر سلیمان روز دوشنبه بعد از مذاکرات ماناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان و لی چیانگ، نخست وزیر چین در محل تالار بزرگ خلق در شهر پکن، یک "طرح اجرایی" همکاری‌های پلیسی را به همراه هشت سند دیگر امضا کردند.

لی چیانگ در جریان این دیدار خاطرنشان کرد، توسعه روابط چین با جزایر سلیمان در چهار سال گذشته "بسیار ثمربخش" بوده است.

او اضافه کرد، تصمیم دولت جزایر سلیمان برای به رسمیت شناختن روابط دیپلماتیک با پکن "انتخابی درست مطابق روند زمانه بوده است."

سوگاواره نیز خطاب به این مقام چینی بیان داشت، کشورش "خیلی چیزها را از تجربه توسعه چین می‌تواند یاد بگیرد.

دو کشور همچنین سندی تحت عنوان "پروژه کمکهای فنی ورزشی" در ارتباط با رویداد ورزشی بازی های پاسیفیک در سال جاری میلادی در شهر هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان امضا کردند. پکن سازنده استادیوم میزبان این بازی ها است.

سوگاواره تا روز شنبه در چین خواهد بود و افتتاح رسمی سفارت کشورش در پکن هم در دستور کار این سفر او است. او در این سفر به استانهای جیانگسو و گوانگدونگ نیز خواهد رفت.

چین و جزایر سلیمان در سال 2019 به صورت رسمی روابط دیپلماتیک خود را بعد از اقدام این کشور کوچک حوزه اقیانوس آرام در قطع روابطش با تایوان خودمختار برقرار کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید