موازنه ای که نرخ رشد را معکوس کرده است

چگونه «شی» موتور حیات اقتصاد را خفه کرد؟/خودزنی اقتصادی به سبک چین!

کدخبر: ۵۸۶۰۴۲
اقتصاد نیوز: شی جین پینگ و ساختار امنیت ملی پکن به واسطه هراس از فعل و انفعال های کشورهای غربی قوانین سختگیرانه ای را در ارتباط با فعالیت های شرکت ها اروپایی و آمریکایی تصویب کردند؛ گزاره ای که در کنار سایر تهدیدهای حاکم در این کشور موجب کاهش رشد اقتصادی چین شده است.
چگونه «شی» موتور حیات اقتصاد را خفه کرد؟/خودزنی اقتصادی به سبک چین!

به گزارش اقتصادنیوز ، ایالت های چین که ازجذب سرمایه ناامید هستند و به لحاظ اقتصادی در حال مبارزه اند، کسب‌وکارهای غربی را با کالاهایی که پیشتر در دسترس نبودند جذب می‌کنند. پکن سال 2023 را سال سرمایه گذاری در چیننامگذاری کرده و مقامات محلی تورهای تبلیغاتی خارج از کشور را برای جلب توجه سرمایه گذاران آغاز کرده اند.این رویکرد در دستور کار ساختار امنیت ملی شی جین پینگ، رئیس جمهوری با تمرکز بر مقابله با تهدیدهای خارجی تعریف شده است. این گزاره سرمایه گذاری چینی را به یک میدان مین بالقوه برای شرکت های خارجی تبدیل کرده است.

خودزنی اقتصادی به سبک «شی»

آنگونه که وال استریت ژورنال نوشته، کمپین تحت رهبری شی سال جاری مدیران غربی را هدف موجی از یورش ها، تحقیقات و بازداشت ها قرار داد است. در همین حال، تصویب قانون ضد جاسوسی به نگرانی مدیران خارجی اضافه شد چرا که به بهانه‌اش انجام فعالیت های تجاری معمول در چین، مانند تحقیقات بازار، می تواند به عنوان جاسوسی تلقی شود.این تصور که انجام تجارت در چین پرمخاطره شده، جریان سرمایه را خفه کرده، گزاره ای که کنار  فعالیت منفعلانه بخش های خصوصی و افزایش بیکاری جوانان به چالشی جدی تبدیل شده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل ارقام دولتی توسط مارک ویتزکه، تحلیلگر یک شرکت تحقیقاتی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین در سه ماهه اول سال جاری به 20 میلیارد دلار در قیاس با 100 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال گذشته کاهش یافت.اقتصاددان های گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند که خروجی‌های چین در سال جاری باعث خنثی شدن سرمایه‌گذاری در این کشور می‌شود، یک تغییر خیره‌کننده برای کشوری که در چهار دهه گذشته به طور مداوم شاهد ورود پول بیشتر بوده است.رشد چین که در دهه‌های اخیر به واسطه گشایش بازارهای این کشور به سمت غرب تقویت شده ، به سرمایه‌گذاری و تخصص خارجی برای تقویت نوآوری و بهره‌وری بستگی دارد.

ChinaXi_IB

موازنه ای که نرخ رشد را معکوس کرده است

از منظررهبران چین، فشار بر شرکت‌های خارجی و همزمان تلاش برای ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری در حال تبدیل شدن به یک اقدام موازنه‌ای نامطمئن شده که این کشور را از سرمایه، فن آوری‌ها، ایده‌ها و مهارت‌های مدیریتی که به رشد چین کمک کرده‌اند، محروم می‌کند.وزن کشی اقتصادی، ایالت های چین که در تنگنای مالی  هستند را در سرتاسر چین با مشکل روبرو کرده است.بسیاری از چینی ها که پس از سه سال محدودیت های مرتبط با کووید-19 در بدهی غرق شده اند و برای ایجاد شغل تلاش می کنند، به شدت به سرمایه نیاز دارند.

براساس آمار رسمی، مقام های محلی سال گذشته بیشتر از سال قبل تر هزینه کردند که عمدتاً به دلیل افزایش ۱۸ درصدی هزینه‌های بهداشتی مورد استفاده برای پوشش آزمایش کووید و هزینه‌های مربوط به آن بود. در همین حال، درآمد آنها نیز سیر نزولی یافت، آن هم به دلیل کاهش 23 درصدی درآمد حاصل از فروش زمین به توسعه دهندگان. محلات بیش از توان مالی خود وام گرفته اند و بدین طریق به بدترین شکل ممکن بدهکار شده اند.

im-816076

رشوه به غرب برای جذب سرمایه

بسیاری از مقام های چینی می گویند که راهبردهای سنتی شان برای جذب سرمایه گذاری خارجی پایه گذاری شده است.یک مقام تجاری فعال  چنگدو، مرکز استان سیچوان در جنوب غربی، اخیرا سفری را برای تشویق سرمایه گذاری به اروپا آغاز کرده است. اما دست خالی برگشت. او گفت:ددر جریان تلاش های بیست ساله ام برای جذب سرمایه گذاری از اروپا، این اولین بار بود که نتوانستیم حتی یک یادداشت تفاهم را به امضا برسانم.

یک مقام ارشد مستقر در یکی از شهرستان‌های استان گوانگدونگ جنوبی، که در اوایل سال جاری هدفش را جذب نزدیک به 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پنج سال آینده تعیین کرده بود، اخیرا به یک گروه بازرگانی آمریکایی گفت که این شهرستان به هر شرکت آمریکایی تصمیم‌گیرنده پاداش می‌دهد. طبق گفته افراد مطلع در این مورد وعده داده شده تا 10 درصد از ارزش معامله سرمایه گذاری شود.ناظران گفتند که ایالات متحده پیشنهاد این گروه تجاری را رشوه غیرقانونی خوانده و رد کردند. مقام های ایالت گوانگدونگ به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

im-816049

وقتی گوش و چشم سرمایه گذار خارجی بریده می شود!

نظرسنجی‌های اخیر گروه‌های تجاری در چین نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی، آلمانی و دیگر اروپایی‌ها در تلاش اند تا توسعه یا کاهش سرمایه‌گذاری در چین را متوقف کنند. به گفته افراد نزدیک به یک سازنده بزرگ آمریکایی ماشین‌های فروش خودکار و سایر محصولات صنعتی که از دهه 1990 در چین تولید می‌کرد، به شدت سرمایه‌گذاری‌های خود را در این کشور کاهش داده تا حدی به دلیل افزایش عدم اطمینان در باب سیاست‌گذاری. همزمان شان استاین، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای و سرکنسول سابق ایالات متحده در این شهر، گفت که فشار اخیر بر شرکت‌های مشاوره ایالات متحده خطر بریدن چشم و گوش تجارت خارجی را به همراه دارد.

هراس از سیاست های پکن

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته در دیدار با مقامات ارشد در پکن به رفتار چین با شرکت های آمریکایی اعتراض کرد. وزیر بازرگانی جینا ریموندو نیز قرار است این موضوع را در سفرش به چین مطرح کند.در شهر بندری نینگبو واقع در استان ژجیانگ، مقامات محلی یک مجمع سرمایه گذاری برگزار کردند که در آن فهرستی از ابتکاراتی که می توانستند به سرمایه گذاران خارجی ارائه دهند، از ساخت جاده ها و لوله های بهتر گرفته تا ارائه مشوق های مالیاتی و یارانه برای خرید کالاهای بالا، ارائه کردند.

im-816050

کامرون جانسون، مشاور اقتصادی فعال در ایالات متحده و یکی از ده ها نفر که در ماه می در این رویداد شرکت کردند، گفت: پیام این است که ما واقعاً برای تجارت باز هستیم.او گفت در عین حال، عدم اطمینان در مورد سیاست های پکن باعث فلج شدن اتاق های هیئت مدیره شرکت های جهانی شده است. او پرسید: تمرکز واقعی دولت چیست؟ آیا می توان سیاست‌ها را تبیین کرد تا کسب‌وکارهای خارجی بتوانند نقشه راه را برای پیروی از آن ایجاد کنند؟

پیام هایی متناقض

یک شرکت  فعال در حوزه طراح و تولید تراشه های مورد استفاده در فیلم ها و سایر دستگاه های نمایش الکترونیکی، با آغوش باز توسط مقامات محلی در شانگهای، مورد استقبال قرار گرفت. اما علیرغم پشتیبانی محلی، این شرکت به واسطه فشار دولت مرکزی چین جهت پیکربندی مجدد شعبه چینی با چالش روبرو است. مشاوران تجاری و وکلای مشاور شرکت های چندملیتی می‌گویند که احرای این دستور العمل الزامی است که به طور فزاینده ای بر شرکت های خارجی تحمیل می شود.

برای رعایت نگرانی‌های امنیتی چین، این شرکت آمریکایی، اخیراً 15 کارمند را که روی پروژه‌هایی برای والدین آمریکایی کار می‌کردند به طبقه جداگانه‌ای از برج اداری خود منتقل کرد. این کارمندان، همگی اتباع چینی، شبکه‌های اداری خود را دارند که کاملاً جدا از عملیاتاین شرکت در چین است و کار خود را به پروژه‌های ایالات متحده محدود می‌کند.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی