واکنش آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به آزمایش موشکی کره شمالی

کدخبر: ۵۸۶۳۱۱
اقتصادنیوز: وزرای خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که شلیک موشک بالستیک قاره‌پیما در هفته گذشته توسط کره شمالی، ناقض قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل و تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا است.
واکنش آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به آزمایش موشکی کره شمالی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در بحبوحه تنش‌های نظامی در شرق آسیا بین کره شمالی با آمریکا و متحدانش در این منطقه، این بار واشنگتن، سئول و توکیو آزمایش موشکی اخیر پیونگ‌یانگ را محکوم کردند.

وزرای خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که شلیک موشک بالستیک قاره‌پیما در هفته گذشته توسط کره شمالی، ناقض قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل و تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سه کشور در بیانیه مشترکی از کره شمالی خواستند تا اقدامات غیرقانونی و تنش‌زای خود را متوقف کرده و هرچه سریعتر به مذاکرات خلع سلاح اتمی بازگردد.

این بیانیه روز شنبه توسط «آنتونی بلینکن»، «یوشیماسا هایاشی» و «پارک جین» وزرای خارجه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در جاکارتا صادر شد.

طبق این گزارش، مقام‌های سه کشور همچنین گفتند: «توسعه مستمر توانایی‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی فقط باعث تقویت عزم سه کشور و جامعه بین‌المللی برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره می‌شود».

به نوشته رویترز، وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای جداگانه گفت که بلینکن در این دیدارها بر تعهدات محکم واشنگتن برای دفاع از ژاپن و کره جنوبی تأکید کرده است.

دولت کره شمالی بامداد پنجشنبه توضیحاتی درباره موشک بالستیکی که روز چهارشنبه توسط این کشور به‌صورت آزمایشی پرتاب شد، ارائه کرد.

طبق بیانیه پیونگ‌یانگ، موشک شلیک‌شده در روز چهارشنبه، به‌نام «هواسونگ-۱۸» و از نوع بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد بود که در ارتفاع ۶۶۴۸ کیلومتری، مسافتی به میزان ۱۰۰۱ کیلومتر را پرواز کرد.

جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی پس از آن صورت گرفته است که اوایل هفته جاری، پیونگ یانگ هشدار داد که هرگونه هواپیمای جاسوسی ارتش آمریکا را که در حریم هوایی کره شمالی و در نزدیکی آب‌های دریای شرقی پرواز کند، ساقط خواهد کرد.

تیتر یک
کارگزاری مفید