جمهوریخواهان برای یکه تازی ترامپ به اجماع دست یافتند؟

بازگشت مقتدرانه ترامپ؟ مغضوبی که محبوب شد!

کدخبر: ۵۸۷۱۰۰
اقتصادنیوز: در شرایطی که ترامپ خود را برای صدور سومین کیفرخواست آماده کرده و خبر از بازداشت و زندانی شدنش می دهد، برخی ناظران بر این باورند که بخشی از رای دهندگان آمریکایی به ای نتیجه رسیده اند که موضع گیری وزارت دادگستری حاکم، سیاسی شده و کیفرخواست ها نه تنها محبوبیت ترامپ را کاهش نداده بلکه زمینه ساز افزایش اعتبارش شده است.
بازگشت مقتدرانه ترامپ؟ مغضوبی که محبوب شد!

به گزارش اقتصادنیوز ، کیفرخواست‌هایی که علیه دونالد جی. ترامپ – صادر شده و می شود به موسیقی پس‌زمینه مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2024، تبدیل شدند.

اهرم حامیان ترامپ علیه رقبا

به سان سال های ریاست جمهوری ترامپ، هشدار اخیر رئیس جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر بازداشت احتمالی اش به واسطه طوفان 6 ژانویه بار دیگر موجب شده تا وضعیت فوق العاده اعلام شود؛ در کنگره، شاخه ای از حزب جمهوری خواه که ترامپیسم هستند و از حامیان ترامپ، فعلا موضع تدافعی گرفته و تلاش دارند تا به این بهانه رقبا را به چالش بکشند.به نوشته نیویورک تایمز، یکی از حاضران در میهمانی ناهاری که به بهانه جمع آوری کمک های مالی جمهوری خواهان برگزار شده بود به این نشریه گفت که در میانه فعل و انفعال های انتخاباتی خبر مرتبط با صدور سومین کیفرخواست احتمالی ترامپ از قلم افتاد. برخی از استراتژیست های کمپین های مخالف نیز این گزاره را نادیده گرفتند.

چند سال پیش بسیاری بر این باور بودند که شورش ششم ژانویه میراث سیاسی ترامپ را برای همیشه لکه دار خواهد کرد. در آن بازه زمانی حامیان رئیس جمهوری پیشین به ساختمان کنگره هجوم آوردند تا به شکست نامزد مورد حمایتشان اعتراض کنند، ترامپ نه تنها مانعشان نشد بلکه از آنها خواسته بود تا حد توان بجنگند. پس از فروکش کردن شورش، بسیاری باور داشتند که حیات سیاسی ترامپ و حامیانشان نیز به واسطه این طغیان از میان خواهد رفت.

photo_2023-07-19_16-43-43

بازگشت مقتدرانه ترامپ؟

حالا همه معادلات معکوس شده، ترامپ ظاهرا  نامزد بی چون و چرای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2024 است. همزمان اتهامات مرتبط با او در باب شورش 6 ژانویه به اهرمی تدافعی در اختیار حامیان جمهوری خواهانش تبدیل شده ؛ اهرمی که آنها از آن برای در هم شکستن مواضع رقبای احتمالی ترامپ بهره برداری می کنند.الیز استفانیک، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان، به خبرنگاران در کاپیتول هیل گفت: ما بار دیگر شاهد این واقعیت هستیم که وزارت دادگستری مسلح جو‌بایدن، ترامپ، رقیب اصلی این چهره دموکرات را هدف قرار داده است.

روز سه شنبه، ترامپ و الیز ستفانیک تلفنی صحبت کردند، رئیس جمهور پیشین در در جریان این گفتگوی تلفنی در مورد راه‌های استفاده از کمیته های مجلس نمایندگان تحت رهبری جمهوری خواهان برای حمله به فرایند تحقیقات پرس و جو می کرد. ترامپ همچنین با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، صحبت کرد؛ همانی که دولت بایدن را متهم کرده که برای مقابله با رقیب دولت را مسلح کرده است.مواضع چهره های جمهوری یادآور نقشی بود که آنها دو بار قبل از استیضاح ترامپ و دو بار دیگر اوایل سال جاری برایش بازی کردند. اولین کیفرخواست در ماه مارس توسط دادستان منطقه در منهتن در رابطه با رسوایی جنسی ترامپ صادر شد. کیفرخواست دوم ماه ژوئن صادر شد؛ زمانی که رئیس جمهوری پیشین به اتهام نگهداری اسناد محرمانه فوق سری و ممانعت از تلاش برای بازگرداندن آنها در جایگاه متهم قرار گرفت.

download

مغضوبی که محبوب شد

امروز جمهوری خواهان و آنهایی که بر مدار ترامپ تعریف شدند، برای واکنش به مواضع مخالفان از همین کیفرخواست ها، اتهام ها و ادبیاتی که علیه نامزد محبوبشان استفاده می شودند،ف استفاده می کنند. با این حال، در مسیر مبارزات انتخاباتی، رقبای اصلی ترامپ هنوز میدان را واگذار نکرده اند.براساس داده های نظرسنجی ها، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، رقیب اصلی ترامپ محسوب می شود. او روز سه‌شنبه در یکی از ایستگاه‌های کارولینای جنوبی گفت که ترامپ باید با قدرت بیشتری فعل معترضانی که به ساختمان کنگره حمله کردند را هدف قرار می داد.پس از بیان این عبارتف حساب توئیتری رقیب ترامپ به میدان جنگ و مانور حامیان ترامپ تبدیل شد.پیشتر دیسانتیس در مصاحبه ای که بعدا در CNN پخش شد، در مورد آ ترامپ گفته بود، امیدوارم متهم نشود.

قرار بود مصاحبه CNN لحظه مهمی برای دسانتیس باشد؛ با این حال به باور ناظران موضع گیری رقیب ترامپ؛ سکانسی از شرایط رقابت نامزدها است؛ رقابت هایی که فعلا ترامپ در جریانش دست برتر را دارد.جاستین کلارک، که در سال 2020 به عنوان معاون مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ خدمت می کرد بر این باور است که چالش رقبای ترامپ، رای دهندگان اند. به باورش داده های شرکت کلارک نشان می دهد که جمهوری خواهان حمله به آقای ترامپ را دیگر حمله به خود می دانند.کلارک افزود«این وفاداری چیزی نیست که به راحتی در یک کمپین شکست بخورد. مخالفان ترامپ نیز این حقیقت می بینند و به همین دلیل است که با دقت قدم برمی دارند. ترامپ روز سه شنبه فاش کرد که نامه ای را از جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری دریافت کرده که در حال تحقیق درباره نقش او در پیشبرد خشونت های 6 ژانویه است.

DC-riot-5-alex-kent-for-tennessee-lookout-1024x683

پیروزی احتمالی بازنده شورش شش ژانویه

دفتر اسمیت پیشتر و در ماه ژوئن ترامپ را در دادگاه فدرال متهم کرد و گفت که او انبوهی از اسناد مرتبط به مقوله دفاع ملی را در اختیار داشته و مانع از تحقیقات شده است. آلیسا فرح گریفین، که پیش از استعفا در اواخر سال ۲۰۲۰ و جدایی علنی با رئیس سابق خود، به عنوان مدیر ارتباطات ترامپ خدمت می کرد، در این باب گفت واقعیت این است که اکثر اعضای حزب جمهوری خواه ؛ همان هایی که زمانی علیه ترامپ مخالفت خوانی می کردند، امروز رنگ عوض کرده و از کیفرخواست ها نه به عنوان فرصتی برای کنار گذاشتن ترامپ بلکه به سان اهرمی دفاعی استفاده می کنند.به باورش یکی از دلایل این است که ترامپ و رای دهندگان جمهوری خواه، تاریخ 6 ژانویه 2021 را کاملاً بازنویسی کرده اند. پس ترامپ دیگر بازنده شورش شش ژانویه نیست،حداقل این واقعیتی است که جمهوری خواهان بدان باور دارند.تعداد اندکی از مقام های برجسته منتخب در 6 ژانویه به اندازه مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق تحت تاثیر مستقیم قرار گرفتند. اما حتی او هم خواهان محاکمه ترامپ نشد و گفت که انتخابات باید به گونه ای باشد که موضوع داوری شود.پنس روز سه شنبه به نیوز نیشن گفت: من معتقدم که تاریخ ترامپ را برای تصمیم ها و افعالش در آن روز بازخواست خواهد کرد. اما پنس درباره کیفرخواست گفت: امیدوارم به نتیجه نرسدسد. من متقاعد نشده‌ام که رئیس‌جمهور به توصیه بد گروهی از وکلا که در روزهای قبل از 6 ژانویه وارد کاخ سفید شدند، عمل کرده و رسما جنایتکار است.

pictures-of-the-week-global-photo-gallery-86178

کیفرخواست ها ترامپ را محبوب تر کرد

آسا هاچینسون، فرماندار سابق آرکانزاسبا انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شورش ششم ژانویه بهانه خوبی است که به واسطه اش ترامپ رد صلاحیت شود. این خواسته چهره ای است که خود آرای پایین دارد.در این میان کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی در توییتر نوشت رفتار ترامپ در 6 ژانویه ثابت می‌کند که او به کشور و قانون اساسی ما اهمیتی نمی‌دهد.با این همه جزئیات ارائه شده در کیفرخواست مرتبط با اسناد محرمانه نه تنها زمینه ساز کاهش محبوبیت ترامپ نشد بلکه بستر را برای حمایت های بیشتر هموار کرد؛ حتی چهره های جمهوری خواه نیز به شکل غریزی برای حمایت از او به پا خاستند.

تیم ترامپ از کیفرخواست‌های گذشته رئیس جمهوری پیشین برای جمع‌آوری مبالغ هنگفتی پول نقد در مبارزات انتخاباتی این چهره  استفاده کرده است. اما روز سه‌شنبه ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز، این که می تواند از کیفرخواست ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند را رد کرد و گفت: «نه، این مرا آزار می‌دهد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید