واکنش دولت فنلاند به اخراج دیپلمات‌هایش از روسیه

کدخبر: ۵۸۷۱۸۰
اقتصادنیوز: فنلاند در واکنش به اخراج دیپلمات‌هایش از روسیه گفت: مجوز کنسولگری روسیه در شهر «تورکو» را لغو می‌کند.
واکنش دولت فنلاند به اخراج دیپلمات‌هایش از روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، فنلاند ماه گذشته گفته بود که به اخراج ۹ دیپلمات این کشور از کنسولگری فنلاند در سنت‌پترزبورگ روسیه پاسخ خواهد داد و برای تعطیلی کنسولگری روس در تورکو آماده می‌شود.

بزرگ‌ترین چالش اسرائیل و آمریکا درباره ایران / اسرائیل اعتراف کرد

رویترز گزارش داد، دولت فنلاند چهارشنبه در بیانیه‌ای با اعلام تصمیم خود برای لغو مجوز کنسولگری روسیه در تورکو گفت که وضعیت کنسولگری روسیه در جزیره «آلند» فنلاند در دریای بالتیک را نیز بررسی می‌کند.

پیش از آن فنلاند ۹ دیپلمات روس را به اتهام انجام ماموریت‌های اطلاعاتی اخراج کرده بود و روسیه نیز مقابله به مثل کرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور قصد دارد کنسولگری فنلاند در سن پترزبورگ را تعطیل کند. این وزارتخانه، فنلاند را به اتخاذ سیاست «خصمانه» علیه روسیه متهم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: پارامترهای مورد بحث در باره ورود فنلاند به ناتو، تهدیدی برای امنیت فدراسیون روسیه است. تشویق کی‌یف برای ادامه جنگ و تامین این کشور با سلاح‌های غربی به منزله اقدامات آشکار خصمانه علیه کشورمان است.

این بیانیه افزود: این مشی مقامات فنلاندی نمی تواند بدون پاسخ بماند.

سائولی نینیسته رئیس جمهوری فنلاند این اقدام روسیه را «پاسخ تند و نامتقارن به تصمیم فنلاند» برای اخراج دیپلمات های روسی توصیف کرد.

در پی آغاز مناقشه اوکراین، فنلاند و سوئد خواستار عضویت در ناتو شدند. هلسینکی سرانجام در ماه آوریل به این پیمان نظامی پیوست.

ارسال کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین

هفته‌نامه نیوزویک اخیرا گزارش داد آمریکا ممکن است بزودی با امضای یک توافق همکاری دفاعی، نیروهایش را به پایگاهی در نزدیکی مرز روسیه با فنلاند اعزام کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این خبر اظهار داشت: اگر ناتو از خاک فنلاند استفاده کند، روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تلافی‌جویانه نظامی - فنی و سایر اقدامات تلافی‌جویانه را انجام دهد.

وی گفت: هم فنلاند و هم ناتو باید بدانند که اقدام اروپای شمالی عزام نیروهای نظامی فقط موجب افزایش تنش‌های نظامی و سیاسی در این منطقه می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید