چرا با وجود تضمین مقامات عالی قضایی، هنوز ایرانیانیان مقیم خارج از کشور هنگام ورود به ایران بازداشت می شوند؟

کدخبر: ۵۸۷۲۱۱
اقتصادنیوز: موضوع بازگشت ایرانیان مقیم خارج به کشور مدتی است که توسط مقامات مختلف مورد تشویق قرار می‌گیرد. این ترغیب‌ها و تشویق‌ها به دلیل ترسی است که بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای ورود و بازگشت به ایران و هراس از دستگیری و بازداشت در فرودگاه دارند.
چرا با وجود تضمین مقامات عالی قضایی، هنوز ایرانیانیان مقیم خارج از کشور هنگام ورود به ایران بازداشت می شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه هم میهن نوشت: این ترس و هراس به اندازه‌ای‌ست که حتی مقامات دستگاه قضایی کشور نیز بر آن اذعان دارند و به همین دلیل هم سعی بر ایجاد اعتماد در هموطنان مقیم خارج از کشور برای حضور آنان در کشور دارند.

معمولاً این اصرار و تلاش برای ایجاد جو اطمینان بیش از آنکه به دلیل حق شهروندان برای تردد آسان و بدون واهمه از برخوردهای پلیسی-امنیتی با آنها باشد، به دلیل جلب اعتماد آنها برای سرمایه‌گذاری در کشور است.

محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه نیز در اولین روزهای تیرماه با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی که ریاست قوه قضائیه نیز همواره بر آن تاکید دارد، جذب سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از کشور است،‌ اظهار کرد:«شخصاً به‌عنوان معاون اول قوه قضائیه به برخی از ایرانیانی که هیچ مشکلی ندارند اما از آمدن به کشور ترس دارند، تضمین دادم که بیایید و در فرودگاه هیچ اتفاقی برای شما نمی‌افتد؛ حتی اگر پرونده داشته باشید. من تضمین می‌کنم بعداً پرونده شما رسیدگی شود اما اینکه دلهره دارید که تا وارد فرودگاه شوید، دستگیر می‌شوید، من تضمین کردم که حتماً این اتفاق نخواهد افتاد و شما دستگیر نخواهید شد.»

او افزود:«برخی نمونه‌هایی هم داریم که آقایان حرف ما را گوش کردند و به ایران آمدند و سرمایه‌گذاری کردند. همه ایرانیانی که در خارج از کشور هستند به‌جز افرادی معدود که معمولاً سرمایه‌گذاران ما از این قشر نیستند، هیچ مشکلی برای حضور در ایران ندارند و دولت و قوه قضائیه از بازگشت آنها به کشور استقبال می‌کند و اگر پرونده قضایی هم داشته باشند ما به آنها کمک خواهیم کرد.»

متأسفانه این سخنان و تاکید مقامات قضایی کشور بر ترس ایرانیان خارج از کشور از دستگیری در فرودگاه نشان‌گر واقعیت تلخ تعدد موارد دستگیری و وقوع مشکل برای هموطنان‌‌ مقیم خارج از کشور در بدو ورود به وطن طی سالیان متمادی است.

  به نظر می‌رسد حق ورود ایرانیان از مبادی قانونی در داخل کشور درباره عده‌ای از هموطنان خارج از کشور که خواهان بازگشت به کشورشان هستند با مشکلاتی مواجه شده است.

کشوری که امید و علاقه به بازگشت نخبگان و سرمایه‌های مادی و معنوی‌اش از سراسر جهان دارد ضروری است توجه لازم به بسترسازی‌ها در کشور و تصویرش در سطح بین‌الملل داشته باشد. از جمله مهمترین این موارد رویکرد و رفتار مسئولان و نهادهای ذی‌ربط در ایجاد اعتماد و آرامش برای هم‌وطنان در سراسر جهان است.

به هر روی مقامات کشور باید به این نکته توجه کنند که همه ایرانیان حق ورود همراه با آرامش به کشور را دارند و نباید این حق آنان در فرودگاه یا خارج از فرودگاه به دلایل مختلف و به‌ویژه موارد قابل اغماض قانونی تضییع شود و البته در این بین مشکل دیگر هم آن است که بنا بر دلگرمی که وزیر امورخارجه درباره آن سامانه داده، به نظر می‌رسد همچنان سامانه‌ای که در آن مشخص کند افراد هیچ مشکلی برای ورود و برگشت ندارند، فعال نیست. کما اینکه هستند افرادی که در ماه‌های اخیر بعد از ورود به کشور بازداشت شده‌اند و اتفاقاً سفر خود را به امید وعده‌های داده‌شده انجام دادند. اما این بخش از سخنان مقامات قضایی کشور درعمل اجرا شده و این افراد نه در فرودگاه که چند روز بعد از ورود به کشور دستگیر شده‌اند. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در برخورد با افرادی صورت می‌گیرد که پیشینه فعالیت‌ سیاسی دارند. فعالیت‌هایی که می‌تواند صرفاً حضور در اعتراضات یا گذاشتن پست‌ها و استوری‌های منتقدانه باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید