شکاف های بحران ساز در حزب دموکرات

دمکرات‌های آمریکا قربانی جدید نتانیاهو؟

کدخبر: ۵۸۷۶۴۶
اقتصادنیوز: امروز در صفوف حزب دموکرات آمریکا به واسطه مواضع متفاوت اعضای این جریان سیاسی نسبت به سیاست های رادیکال اسرائیل شکاف ایحاد شده است؛ متغیری که جمهوری خواهان از آن به عنوان اهرمی جهت به چالش کشیدن رقبا استفاده می کنند.
دمکرات‌های آمریکا قربانی جدید نتانیاهو؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در عرض تنها چند روز پرامیلا جایاپال، در قامت اولین نماینده آمریکایی و آسیایی به دلیل نامیدن اسرائیل به عنوان یک بازیگر نژادپرست ناچار به عذرخواهی شد و از موضع خود عقب نشست.در همین راستا فعالان فلسطینی و کارشناسان مسائل خاورمیانه به میدل ایست آی گفتند، روند رویدادها نشان دیگری است از شکاف عمیق میان پایگاه دموکرات ها و اعضای مترقی کنگره از یک سو و رهبری دموکرات حامی اسرائیل از طرف دیگر؛ رهبری که هیچگونه انتقادی علیه تل آویو و سیاست هایش را برنمی‌تابد.

فوری / بیانیه مهم دانمارک در واکنش به هتک حرمت قرآن

شکاف های بحران ساز در حزب دموکرات

ساندرا تاماری، سازمان‌دهنده و مدیر فلسطینی-آمریکایی در این باره به میدل ایست آی گفت که مبارزه در حزب دموکرات در ارتباط با اسرائیل مدت زمان طولانی است که ادامه دارد. من فکر می‌کنم بیانیه جایاپال منعکس‌کننده حقیقتی است که چهره های مترقی برآن تاکید دارند؛ این که اسرائیل بازیگری نژادپرست و درگیر سیاست های نژادپرستانه است. با این همه حزب دموکرات تلاش دارد تا این واقعیت را کتمان کند.به باور این فعال فلسطینی، چنین شرایطی برای رهبری حزب دموکرات، بحران جدی است و غیر قابل دفاع است.

ماجرا از جایی شروع شد که در کنفرانس نتروتس - گردهمایی سالانه گروه های مترقی و سازمان دهندگان- پرامیلا جایاپال و یان شاکوفسکی با اعتراض های جدی روبرو شدند، معترضانی که  که به واسطه عدم حمایت شاکوفسکی از حقوق فلسطینی ها و عدم امضای طرح حمایت از کودکان سرزمین های اشغالی خشمگین بودند.جایاپال، رهبر گروه پیشرو مجلس نمایندگان که بیش از 100 عضو کنگره را در خود جای داده، برای پاسخ به معترضان وارد عمل شد.این نماینده کنگره گفت: می‌خواهم بدانید که ما مبارزه کرده‌ایم تا مشخص کنیم اسرائیل یک بازیگر نژادپرست است.

us-congress-pramila-jayapal-may-2023-afp

چرایی عقب نشینی نماینده دموکرات

ویدئوی سخنان جایاپال به سرعت در فضای مجازی منتشر و توسط کمیته ملی جمهوری خواهان و همچنین آیپک(کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل)،  بزرگترین گروه لابی حامی اسرائیل در ایالات متحده، در توییتر به اشتراک گذاشته شد. با توجه به این که این اظهارات تنها چند روز قبل از سخنرانی اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری  اسرائیل در کنگره ایراد شد، دموکرات ها و جمهوری خواهان به سرعت تلاش کردند تا خود را از چنین چالشی برهانند.بی دلیل نبود که کمتر از یک روز، جایاپال با صدور بیانیه ای اظهارات خود را پس گرفت و عذرخواهی کرد.

جایاپال روز یکشنبه گفت: کلمات بار دارند، بنابراین مهم است که بیانیه خود را روشن کنم. من معتقد نیستم که اسرائیل نژاد پرست است.باور دارم که کابینه راست افراطی نتانیاهو درگیر سیاست های تبعیض آمیز و نژادپرستانه آشکار شده است.با این حال، این قانونگذار در بیانیه ای نه تنها توسط جمهوری خواهان، بلکه توسط بیش از 40 همکار دموکراتش، محکوم شد.این بیانیه همچنین مخالفت با اسرائیلی ها را با یهودی ستیزی یکی دانسته است. یک روز بعد، مجلس نمایندگان قطعنامه ای غیرالزام آور را با «اسرائیل بازیگری نژادپرست نیست، تصویب کرد؛ لایحه ای که با 412 رأی موافق در برابر 9 رأی موافق به تصویب رسید. جایاپال رای مثبت داد.میدل ایست آی با دفتر جایاپال تماس گرفت، اما پاسخی دریافت نکرد.

photo_2023-07-22_18-37-03

قربانی های انتقاد از اسرائیل

لارا حدادین، سازمان‌دهنده مستقر در شیکاگو و عضو اصلی شبکه جامعه فلسطینی ایالات متحده (USPCN) که تظاهرات اعتراضی را علیه شاکوفسکی کلید زد در این باره گفت که پاسخ به اظهارات جاپایال ناامیدش کرده اما از این موضع گیری تعجب نکرده است.او در این باره به این وبگاه خبری گفت:همه متحدان فلسطین می دانند که اسرائیل بازیگری نژادپرست است. آنچه نماینده گفت به هیچ وجه برای ما بحث برانگیز نبود. صادقانه بگویم که تقریباً یک واقعیت اساسی در مورد آپارتاید اسرائیل بود. چگونه یک بازیگر پیرو سیاست های آپارتاید می تواند نژادپرست نباشد؟ واکنش‌هایی که ما شاهد آن بودیم بیانگر این واقعیت است که صهیونیست ها، اعم از صهیونیست‌های دموکرات و جمهوری‌خواه، می‌دانند که در حال شکست هستند.

چند سال گذشته، برخی از اعضای مترقی حزب دموکرات، موضع گیری های انتقادی بیشتری را علیه اسرائیل و رفتار آن با فلسطینیان کلید زده اند. اما اغلب این مواضع مورد حمله جمهوری خواهان قرار گرفته است.رهبری دموکرات ها نیز به جای دفاع از اعضای حزب خود، به قانونگذاران مترقی حمله کرده یا برای جدا کردن نظرات آنها از بقیه اعضای حزب تلاش کرده است.ایمان عابد تامپسون، مدیر سازماندهی و حمایت از کمپین ایالات متحده برای حقوق فلسطین، به میدل ایست آی گفت: ما می دانیم که دموکرات ها در برابر هر کسی که جرات انتقاد از اسرائیل را داشته باشد، ظاهر شده اند

.یکی از بارزترین نمونه ها، ایلهان عمر، نماینده مجلس است. از زمان انتخاب شدنش در سال 2018، به واسطه مواضعش در ارتباط با اسرائیل هدف حملات شدیدی قرار گرفت و حتی از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اخراج شد.عمر بعداً به خاطر اظهارات خود عذرخواهی کرد و گفت که در حال یادگیری تاریخ دردناک جنگ های یهود ستیزی است. رشیده طلیب، تنها زن فلسطینی-آمریکایی در کنگره، نیز به واسطه حملاتش، خواه از سوی جمهوری خواهان و خواه از جانب دموکرات ها، درگیرچالش های جدی شد.

photo_2023-07-22_18-39-13

سلاح قدرتمند لابی های حامی اسرائیل.

لارا فریدمن، رئیس بنیاد صلح خاورمیانه، در این باب گفت:ایده متهم کردن دموکرات‌های مترقی به ضد اسرائیلی و یهودستیزی سلاح فوق‌العاده قدرتمندی است، نه فقط برای جمهوری‌خواهان که می‌توانند علیه دموکرات‌ها استفاده کنند، بلکه به واسطه اش می توانند دموکرات ها را رویاروی هم قرار دهند. به باورش تا زمانی که حزب دموکرات مایل به ایجاد فضایی برای مشروعیت بخشیدن به طیفی از دیدگاه ها در مورد صهیونیسم و اسرائیل باشد، این موضع گیری همیشه یک سلاح خواهد بود که جمهوری خواهان فقط به طرف دیگر راهرو پرتاب می کنند و اجازه می دهند دموکرات ها با توسل بدان به یکدیگر حمله کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید