چرا منطقه برای خرید پرنده‌های ترکیه صف کشیده‌‌اند؟

بازار پررونق بیرقدار در منطقه/ جولان اردوغان در آسمان خاورمیانه

کدخبر: ۵۸۸۰۶۲
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان در سفر این هفته خود به خلیج‌فارس بزرگ‌ترین توافق دفاعی تاریخ کشورش را به دست آورد. اهمیت این سفر برای رئیس‌جمهوری که با مشکلات مالی و تورم بالا روبرو بوده و شدیداً به دنبال هدایت سرمایه‌گذاری بیشتر به کشورش است، اهمیت بالایی داشت.
بازار پررونق بیرقدار در منطقه/ جولان اردوغان در آسمان خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز به نوشته المانیتور، در سفر اردوغان به عربستان، بایکار، یک شرکت دفاعی مستقر در استانبول که متعلق به خانواده جوان‌ترین داماد رئیس‌جمهور است، اعلام کرد که تعداد نامشخصی از پهپادهای بلندبرد بیرقدار آکینجی (HALE) را به پادشاهی می‌فروشد.

بیرقدار اینجا، بیرقدار آنجا، بیرقدار همه‌جا

از زمانی که ترکیه فروش پهپادهای بیرقدار را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد، این تسلیحات در مناطق جنگی سراسر جهان از جمله اوکراین، قره‌باغ کوهستانی، لیبی، سوریه، عراق، اتیوپی و سومالی استفاده شده است.

03

به گفته مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن، تاکنون ۲۹ کشور هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ترکیه را خریداری کرده‌اند. چهار کشور نیز در حال مذاکره بوده و هفت کشور دیگر به طور علنی تمایل خود برای خرید آنها را ابراز کرده‌اند. ترکیه همچنین قراردادهای فروش پهپاد را با چندین کشور از جمله عربستان، اوکراین و قزاقستان بررسی کرده است. کویت، قطر، امارات متحده عربی، الجزایر، مراکش و عراق از جمله کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هستند که پهپادهای بیرقدار تی‌بی۲ را خریداری کردند.

ریچ اوتزن، یکی از اعضای ارشد شورای آتلانتیک در ترکیه گفت که دلایل متعددی برای موفقیت و محبوبیت پهپادهای بیرقدار وجود دارد. اوتزن به المانیتور گفت: «ترک‌ها این هواپیماها را فقط با یک دوره آموزش سریع نمی‌فروشند. آن‌ها همراه این پهپادها تیم‌های آموزشی بلندمدت، پشتیبانی نگهداری و تأمین و یکپارچه‌سازی عملیاتی با سایر سیستم‌ها مانند فرماندهی و کنترل، سایر حسگرها، نیروهای زمینی و هوایی سرنشین‌دار و بدون سرنشین را نیز ارائه می‌دهند». او افزود که نیروهای ترکیه تجربه جنگی اخیر با پهپادها را دارند، «بنابراین رویکرد یکپارچه‌سازی آن‌ها به روز است». اوتزن اذعان کرد: «پهپادهای ترکیه عموماً ارزان‌تر از پهپادهای ساخت آمریکا و سایر کشورهای غربی هستند و بر سایر سامانه‌های غیرغربی مانند پهپادهای ساخت چین یا ایران برتری دارند».

پیتر ویلسون، تحلیلگر ارشد سیاست‌های دفاعی مؤسسه رند گفت: «پهپادهای بیرقدار در میدان نبرد خود را اثبات کرده، هزینه کم‌تری داشته و به هیچ رشته‌ای متصل نیستند».

آکینجی در سبد سعودی‌ها

اوتزن گفت که توافق عربستان «بسیار مهم» است. پهپاد بیرقدار آکینجی در سال گذشته در ارتش ترکیه مستقر شد و عربستان سعودی سومین کشوری است که در کنار ترکیه آن‌ها را دریافت خواهد کرد. آکینجی می‌تواند اهداف دوردست، از جمله اهدافی که توسط پهپادهای کوچکتر تعیین شده‌اند را با مهمات دقیق مورد حمله قرار دهد. این قابلیت برای نبرد دریایی یا ساحلی در خلیج‌فارس اهمیت دارد.

photo_2023-07-08_19-19-36

پهپاد بیرقدار تی‌بی2

کریستن فونترز، رئیس شرکت رد سیکس اینترنشنال، یک شرکت جهانی  ارائه‌دهنده خدمات خلبانی پهپاد گفت که بیرقدار آکینجی تقریباً دو برابر بزرگ‌تر از بیرقدار تی‌بی۲ است. او گفت: «آکینجی بیشتر شبیه یک درنده است. آکینجی به عنوان یک ابزار جمع‌آوری اطلاعات مفید خواهد بود، اما فکر می‌کنم در برابر موشک‌های زمین‌به‌هوا که حوثی‌ها دارند، آسیب‌پذیر باشد».

او افزود که اگر آکینجی‌ها برای اطلاعات استفاده شود، «آنها می‌توانند فراتر از برد موشک‌های زمین به هوای SAM حوثی‌ها پرواز کنند. اما تجهیز آن‌ها به موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک ATGM، به برد این موشک‌ها بستگی خواهد داشت».

فونترز گفت که این هواپیمای خوبی برای امنیت داخلی خواهد بود؛ زیرا نیروی هوایی عربستان می‌تواند برای مدت بسیار طولانی بر فراز صحرا پرواز کرده و در دریای سرخ گشت‌زنی کند.

ویلسون افزود که سرمایه‌گذاری عمده در پهپادهای جنگی و موشک‌های کروز و بالستیک هدایت‌شونده دوربرد برای پادشاهی منطقی است، زیرا «حملات هوایی عمیق بدون به خطر انداختن خلبانان ممکن نیست». وی گفت: «این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری عظیم سعودی‌ها در ناوگان بزرگی از بمب‌افکن‌های جنگنده سرنشین‌دار، تخصیص نادرست منابع بوده و تصمیم برای خرید تسلیحات از آنکارا نشانه‌ای از افزایش واقع‌گرایی ژئواستراتژیک در خاورمیانه است».

تب پهپادی خلیج‌فارس

با افزایش محبوبیت این تسلیحات، ویلسون گفت که سایر کشورهای خلیج‌فارس نیز ممکن است در آینده‌ای نزدیک آن‌ها را خریداری کنند.

اوتزن گفت که تی‌بی۲ توسط ده‌ها کشور، از جمله در روزهای اولیه جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است. او گفت: «ممکن است تعداد کشورهایی که به آکینجی‌ها نیاز دارند تا حدودی کمتر باشد، اما هنوز باید در عرض یک یا دو سال به ده‌ها کشور برسد. پاکستان و لیبی هم‌اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنند. امارات و قطر ممکن است خواهان خرید آن شوند، آذربایجان نیز از هم‌اکنون درخواست داده است. طبق گزارش‌ها، اندونزی و بنگلادش نیز مایل به خرید آن هستند».

02

پهپاد بیرقدار آکنجی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید