دستور پوتین به نیروهای ویژه وزارت کشور/ ترس رئیس جمهور روسیه از یک شورش دیگر

کدخبر: ۵۸۸۲۲۱
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد، رئیس جمهور روسیه گارد ملی خود را با یگان نیروهای ویژه تقویت کرده تا از خود در برابر شورشی دیگر محافظت کند.
دستور پوتین به نیروهای ویژه وزارت کشور/ ترس رئیس جمهور روسیه از یک شورش دیگر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، گارد ملی که در سال 2016 توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاسیس شد، 320 هزار نیرو دارد و به جای وزارت دفاع، مستقیما به شخص پوتین گزارش می‌دهند.

ریاست گارد ملی را ویکتور زولوتوف، ‌محافظ شخصی سابق پوتین برعهده داشته و اصلی‌ترین عملکردش شامل سرکوب اعتراضات ضد دولتی بوده است.

الکساندر خینشتین، یکی از اعضای حزب "روسیه متحد" پوتین گفت، ولادیمیر پوتین شخصا به واحد نیروهای ویژه "گرام" وزارت کشور که هفت هزار نیرو دارد، دستور داده تا تحت فرماندهی‌اش اقدام کنند.

روزنامه دیلی تلگراف در این گزارش مدعی شد، پوتین همچنین تانک‌، هواپیمای جنگی و توپخانه را برای تقویت گارد ملی که توسط تحلیلگران به عنوان "گارد پراتورین" او توصیف می‌شود، وارد کرده است. طبق گزارش دیلی‌تلگراف، این به محافظان برجسته امپراتوری روم که به امپراتور وفادار بودند، مشابهت دارد.

به دنبال شورش سربازان گروه واگنر تحت رهبری یوگنی پریگوژین، ادعا شده که پوتین نسبت به وفاداری افسران نظامی و سرویس‌های امنیتی‌اش نگران است.

روسیه اوایل هفته جاری، با تغییر وضعیت گارد ملی موافقت کرد و گفت، گارد ملی می‌تواند اکنون به "تجهیزات نظامی" مسلح شود تا "فعالیت‌های گروه‌های مسلح غیرقانونی" را سرکوب کند.

بن نوبل، یکی از اساتید سیاست روسی در دانشگاه لندن در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف مدعی شد، این اقدام، تلاش پوتین برای "ضد کودتا کردن کرملین" است.

وی افزود: کرملین احتمالا نگرانی خود را نسبت به چالش‌های داخلی آتی برای حکومت ابراز کرده است. شورش پریگوژین سطح عدم اطمینان در مورد حمایت سران و مردم از این حکومت را بالا برده است.   

آندری سولداتوف، یکی از کارشناسان سرویس‌های امنیتی روسیه به روزنامه دیلی تلگراف گفت: این اقدام بسیار مهم و برجسته است.

وی افزود: پوتین پس از شورش پریگوژین کنترل و فرماندهی نیروهای ویژه را در دست گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید