بررسی ریشه تحریف‌های عاشورا در گفت و گو با علی مطهری

چرا شهید مطهری نقد جسورانه را برگزید؟/انتقاد از انحراف عزاداری‌ها

کدخبر: ۵۸۸۵۶۳
اقتصادنیوز: تراژدی عاشورا و داستان قیام امام حسین (ع) علیه خلیفه اموی یکی از مهم‌ترین کلان‌روایت‌های موثر بر تاریخ این کهن‌دیار است. حدود نیم‌قرن پس از آن نطق‌های جسورانه شهید مرتضی مطهری، سیدحمید متقی روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ با علی مطهری؛ فرزند او و البته ناظر انتشار آثار او به گفت‌وگو پرداخته است.
چرا شهید مطهری نقد جسورانه را برگزید؟/انتقاد از انحراف عزاداری‌ها

به گزارش اقتصادنیوز ، «ای اچ کار» مورخ شهیر بریتانیایی، تاریخ را گفت‌وگوی مداوم افق اکنون با گذشته می‌داند. تعریفی که امروز در میان بسیاری از مورخان و جامعه‌شناسان طرفداران زیادی دارد.

با این تعریف می‌توان چنین استنباط کرد که از حسین (ع) و واقعه عاشورا ایماژها و تصاویر متعددی به درازای تاریخ وجود دارد. از تصویر روایت‌های ابومخنف در تاریخ الرسل و الملوک طبری تا تصویر فاضل دربندی در اسرارالشهاده و... .

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی که در تاریخ معاصر دغدغه ارائه تصویری بی‌پیرایه از امام سوم شیعیان داشت، مرحوم مرتضی مطهری بود.

از صلح امام حسن تا قیام امام حسین؛ گفتمان‌های عاشورا در گفت وگو با سیدصادق حقیقت

او در سخنرانی‌های دهه ۴۰ و ۵۰ خود ضمن نقد جسورانه قرائت رایج، تلاش کرد چهره‌ای با آنچه که او قرین با واقعیت از نوه پیامبر می‌پنداشت، ارائه کند. نطق‌هایی که بعدها در سلسله کتاب‌های حماسه حسینی جمع‌آوری شد.

اکوایران حدود نیم‌قرن پس از آن نطق‌های جسورانه مرحوم مرتضی مطهری با علی مطهری فرزند او و البته ناظر انتشار آثار او به گفت‌وگو نشسته است. 

علی مطهری در این گفت‌وگو ضمن بررسی ابعاد مختلف نگاه پدرش به واقعه عاشورا و امام حسین (ع)، نسبت به انحراف در برخی عزاداری‌ها در دهه‌های اخیر انتقاد کرد. 

او همچنین تاکید کرد که به بسیاری از توصیه‌های پدر در ساحت‌های مختلف  پس از شهادت او توجهی نشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید