اطلاعات اکسیوس از جزئیات دیدار مهم مقامات آمریکا و عربستان

کدخبر: ۵۸۸۷۷۲
اقتصادنیوز: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، سفر دیپلماتیک خود به عربستان سعودی را با هدف گسترش «روابط راهبردی» و دیدار با ولیعهد، محمد بن سلمان و گفت‌وگو درباره «موضوعات مهم» دوجانبه و منطقه‌ای و «تقویت صلح و ثبات» در منطقه خاورمیانه به پایان رساند.
اطلاعات  اکسیوس از جزئیات دیدار مهم مقامات آمریکا و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  وبسایت اکسیوس، این دیدار در شامگاه پنج‌شنبه، 5 مرداد در جده انجام شد و دو طرف، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار رده بالا، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی؛ خالد بن سلمان، وزیر دفاع؛ ریما بنت بندر، سفیر عربستان در آمریکا؛ مساعد العیبان، مشاور امنیت ملی؛ محمد آل شیخ، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران سعودی و یاسر الرمیان، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعودی نیز حضور داشتند.

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: در طرف آمریکایی نیز، مایکل راتنی، سفیر ایالات متحده در عربستان؛ برت مکگورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا؛ آموس هوکستین، مشاور رئیس جمهور در امور انرژی؛ جیک فیلیپس، مشاور حقوقی شورای امنیت ملی و آریانا برینگو، دستیار مشاور امنیت ملی آمریکا در این دیدار حاضر بودند.

به گفته این دو منبع آگاه، سفر آقای سالیوان با هدف پی گرفتن مذاکرات برای رسیدن به توافق حول بهبود روابط ایالات متحده و عربستان سعودی، که شامل توافقی برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل نیز می‌شود، انجام گرفته است.

مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند، دولت آمریکا قصد دارد مقدمات این توافق دیپلماتیک را تا پیش از آغاز کمپین‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری این کشور که برنامه‌های کاری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به تمامی به خود اختصاص خواهد داد، به سرانجام برساند.

احتمال این می‌رود که چنین توافقی با استقبال اعضای حزب دموکرات آمریکا مواجه نشود و برای آقای بایدن هزینه سیاسی زیادی به دنبال داشته باشد، چرا که رئیس‌جمهور آمریکا زمانی عهد کرده بود عربستان سعودی را به‌دلیل سوابق این کشور در نقض حقوق بشر و قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن پست، منزوی کند.

بر اساس اسنادی که پیش‌تر از سوی وزارت اطلاعات آمریکا منتشر شده، محمد بن سلمان مسئول مستقیم قتل خاشقچی بوده است. عربستان سعودی این اتهام را رد کرده است.

با این حال، توافق میان عربستان و اسرائیل می‌تواند در پیش‌برد صلح در خاورمیانه، نقشی تاریخی‌ ایفا کند و به عادی‌سازی روابط کشورهای عربی بیشتری با اسرائیل بینجامد.

در عین حال، هر توافقی برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل که با وساطت آمریکا اتفاق بیفتد، به احتمال قوی بر بهبود روابط ایالات متحده و سعودی نیز اثر خواهد داشت.

گفته می‌شود که سالیوان در این دیدار، به بحث درباره پیش‌برد چشمگیر مذاکرات به سود آتش‌بس در یمن نیز خواهد پرداخت. این آتش‌بس هم‌اکنون ۱۶ ماه است که ادامه یافته است.

به گفته این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، این ملاقات قرار است مقدمات رویکردی مشترک برای صلح، امنیت، ثبات و آبادانی خاورمیانه را نیز فراهم آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید