جلسه امنیتی فوق‌العاده فرانسه درباره کودتای نیجر

کدخبر: ۵۸۸۸۳۲
اقتصادنیوز: قرار است کشور فرانسه درباره کودتا در نیجر، جلسه امنیتی فوق‌العاده تشکیل بدهد.
جلسه امنیتی فوق‌العاده فرانسه درباره کودتای نیجر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از الجزیره، فرانسه درباره کودتا در نیجر جلسه امنیتی فوق العاده تشکیل می‌دهد.

براساس بیانیه اعلام شده از سوی دفتر ریاست جمهوری فرانسه، «امانوئل ماکرون»، روز شنبه ریاست جلسه دفاعی و امنیتی درباره کودتا در نیجر را بر عهده خواهد داشت.

این در حالی است که پیش از این، کودتاچیان در نیجر به پاریس درباره دخالت در امور داخلی این کشور آفریقایی هشدار داده بودند. سخنگوی موسوم به «شورای ملی حمایت از کشور» نیجر به نیروهای فرانسوی درباره دخالت در امور داخلی نیجر هشدار داده و اعلام کرد: «مشاهده شده که با وجود بسته بودن مرزهای هوایی و زمینی، هواپیمای نظامی فرانسوی در فرودگاه بین المللی نیجر بر زمین نشسته است.»

این هشدار پس از بازداشت محمد بازوم رئیس جمهور نیجر به دست کودتاچیان در داخل کاخ ریاست جمهوری رخ می‌دهد. همچنین «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در واکنش به بازداشت محمد بازوم رئیس جمهور نیجر به دست نیروهای گارد ریاست جمهوری، خواستار آزادی وی شده و افزود: «ما به شدت کودتا در نیجر که برای منطقه خطرناک است را محکوم می‌کنیم.»

همزمان، تلویزیون نیجر گزارش داد که «ژنرال عبدالرحمن چیانی»، رئیس شورای انتقالی این کشور شده است.

روز گذشته همچنین، وزیر خارجه فرانسه به تشریح آخرین وضعیت محمد بازوم رئیس جمهور نیجر اشاره کرد. «کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد: «محمد بازوم رئیس جمهور نیجر با وجود اینکه کودتاچیان او را به بند کشیده اند، حالش خوب است.»

وی افزود: «بازوم با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه جمعه گفتگو کرده است.»

این مقام فرانسوی ابراز امیدواری کرد که کودتاچیانی که رئیس جمهور نیجر را حبس کرده اند به درخواست‌های بین المللی برای روی آوردن به دموکراسی توجه کنند.

از سوی دیگر، مشاور ویژه رئیس جمهور برکنار شده نیجر اعلام کرد که تاکنون در جریان کودتای اخیر در این کشور خونی ریخته نشده است، اما سخنان کودتاگران ممکن است آتش خشم و درگیری را شعله ور کند.

به گفته مشاور ویژه رئیس جمهور نیجر، مردم این کشور با کودتای رخ داده در این کشور موافق نیستند و همزمان با کودتای اخیر، رئیس جمهور با مقامات خارجی در تماس بوده است و مقامات خارجی از رئیس جمهور حمایت کامل کردند.

این مقام ارشد دولت نیجر، همچنین افزود: «اظهارات رهبر کودتا وحدت ملی کشور را تهدید می‌کند، چون دلیلی برای کودتای نظامی علیه قدرت نمی‌یابیم.

روزگذشته رئیس گروه نظامی واگنر در سخنانی با اشاره به وقوع کودتا در نیجر گفت: حادثه براندازی و کودتا علیه «محمد بازوم» رئیس جمهوری نیجر در واقع تکاپوی مردم برای مقابله با استعمارگرانی بود که در تلاش بودند آن‌ها در شرایطی نگه‌دارند که صدها سال پیش در آفریقا حاکم بود. آنچه که در نیجر رخ داد تقلای مردم نیجر برای مقابله با استعمارگرانی بود که در تلاش بودند آن‌ها در شرایطی نگه‌دارند که صدها سال پیش در آفریقا حاکم بود. واقعه براندازی و کودتا در نیجر در واقع کسب استقلال و خلاص شدن از شر استعمارگران است. استعمارگران قدیمی از عمد شرایط در کشورهای غربی را بی‌ثبات کرده و از تروریست‌ها و گروه‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند تا کشورهایی که قبلاً مستعمره بودند نتوانند بیشتر توسعه بیابند.

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد.

فرماندهی نیروهای مسلح نیجر پیش از این با شورشیان نظامی از گارد ریاست جمهوری این کشور اعلام همبستگی کرده بود. در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ارتش نیجر در این خصوص آمده است: هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر عواقب فاجعه باری را برای مردم و کشور به همراه دارد.

گفته می‌شود پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به‌عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

بلوک غرب آفریقا ECOWAS و اتحادیه آفریقا (AU) تحولات نیجر را تلاش برای کودتا خواندند و از نظامیان خواستند تا «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را آزاد کنند. اتحادیه آفریقا نیز از سربازان درگیر در کودتا خواسته است تا فوراً به پادگان‌ها بازگردند.

اکانت رسمی ریاست جمهوری نیجر در توئیتر تائید کرد که وضعیت بازوم و خانواده اش خوب هستند.

هنوز مشخص نیست که چرا شورش در کاخ ریاست جمهوری نیجر رخ داده است، اما تحلیلگران می‌گویند افزایش هزینه‌های زندگی و تصور ناتوانی و فساد دولت ممکن است باعث این اقدام نگهبانان شده باشد. از سال ۲۰۲۰ تاکنون چهار کودتای نظامی در کشورهای همسایه نیجر از جمله در مالی و بورکینافاسو صورت گرفته است.

این کودتاها تا حد زیادی به دلیل ناامیدی در مورد وضعیت اجتماعی و سیاسی و عدم امید به بهبود و اصلاح وضعیت رخ داده است. همچنین یک کودتا در نیجر در مارس ۲۰۲۱ خنثی شد. در آن زمان یک واحد نظامی ارتش نیجر تلاش کرد تا کاخ ریاست جمهوری را چند روز قبل از راه یابی بازوم به قدرت و سوگند ریاست جمهوری او تصرف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید