رایزنی واشنگتن و طالبان در بحبوبه تحریم‌های آمریکا علیه افغانستان

کدخبر: ۵۸۹۴۶۶
اقتصادنیوز: مقامات آمریکا و طالبان در دوحه دیدار کردند تا درباره مسائل پیچیده از جمله تحریم‌های اقتصادی، حقوق بشر، و قرار داشتن چندین رهبر طالبان در لیست سیاه آمریکا رایزنی کنند.
رایزنی واشنگتن و طالبان در بحبوبه تحریم‌های آمریکا علیه افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هیات‌های آمریکا و افغانستان روز دوشنبه در دوحه پایتخت قطر دیدار کردند تا درباره مسائل پیچیده از جمله تحریم‌های اقتصادی، حقوق بشر، و قرار داشتن چندین رهبر طالبان در لیست سیاه آمریکا گفت و گو کنند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، در بیانیه وزارت خارجه حکومت موقت طالبان آمده است که این مذاکرات دو روزه، روز دوشنبه پایان یافت.

هیات افغانستان به رهبری مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه موقت افغانستان و نمایندگان وزارت اقتصاد و بانک افغانستان و مقامات سفارت افغانستان در این دیدار شرکت کردند.

این در حالی است که هیات ۱۵ نفره آمریکا به ریاست توماس وست، نماینده ویژه واشنگتن در امور افغانستان در این جلسه حضور داشتند.

در این بیانیه آمده است: «در این دیدار، اعتمادسازی میان دو طرف، برداشتن گام‌های عملی در این راستا، حذف اسامی مقامات طالبان از لیست سیاه و تحریم‌ها، آزادسازی سپرده‌های بانکی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و حقوق بشر مورد بحث قرار گرفت» .

در ادامه این بیانیه آمده است: طرف افغان بار دیگر تاکید کرد که برای اعتمادسازی حذف اسامی مقامات از "لیست سیاه" و آزادسازی ذخایر بانکی مهم است تا افغان‌ها بتوانند اقتصاد خود را بدون کمک‌های خارجی بسازند.

در این بیانیه اضافه شده است که در این دیدار، کمک‌های بشردوستانه، سفر رایگان به افغانستان و خدمات کنسولی به افغان‌ها در سراسر جهان نیز مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه آمریکا چهارم مرداد ماه اعلام کرد توماس وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان همراه با رینا امیری نماینده آمریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان از ۲۶ جولای تا ۳۱ جولای به آستانه قزاقستان و دوحه قطر سفر و با هیات طالبان دیدار خواهند داشت.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، این مقامات در مورد منافع حیاتی در افغانستان مانند "حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و شرافتمندانه با تمام افغان‌ها از جمله زنان و دختران، مسائل امنیتی، و تلاش برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر" گفت‌وگو خواهند کرد.

وست و امیری همچنین با اعضای جامعه مدنی که درباره مسایلی چون توانمندسازی اقتصادی زنان در افغانستان و قزاقستان کار می‌کنند، دیدار خواهند کرد.

این در حالی است که متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به بخش افغانستان صدای آمریکا گفته واشنگتن در حال حاضر بازگشایی سفارت در افغانستان را بار دیگر بررسی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام اینکه فاصله‌ی زیادی وجود دارد تا طالبان به‌رسمیت شناخته شود، توضیح داد: ما همیشه به طالبان تاکید کردیم که اگر آن‌ها می‌خواهند هر نوع از مشروعیت بین المللی را کسب کنند، که از رسیدن به آن بسیار فاصله دارند، ما انتظار داریم که اقدام‌های مشخصی را اتخاذ کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید