عناوین خبری رسانه‌های جهان

آمریکا به ایران پیام فرستاد؟/ حمله موشکی روسیه به زادگاه زلنسکی

کدخبر: ۵۸۹۵۶۱
یک روز پس از آن که رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد جنگ «به خاک روسیه» کشیده شده است، ارتش روسیه به ساختمانی مسکونی در شهر کریفیی ریه، زادگاه ولودیمیر زلنسکی، حملهٔ موشکی کرد.
آمریکا به ایران پیام فرستاد؟/ حمله موشکی روسیه به زادگاه زلنسکی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

تشکیل کارگروه اسرائیلی برای بررسی غنی سازی اورانیوم در عربستان

نخست وزیر اسرائیل دستور تشکیل کارگروهی را جهت بررسی ابعاد و تبعات غنی سازی اورانیوم در عربستان را جهت تصمیم‌گیری در مورد یکی از شروط ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو صادر کرد.

روزنامه یدیعوت احارانوت به نقل از منابع عالی‌رتبه امنیتی رژیم صهیونیستی خبر داد، بنیامین نتانیاهو پیش از اعلام موافقت خود با مسئله دستیابی عربستان سعودی به فن‌آوری هسته‌ای، دستور داد، یک تیم کارشناسی این مسئله را از تمامی ابعاد و جوانب مورد بررسی قرار دهند.

یکی از مسئولین امنیتی در این رابطه گفت: من به شدت نگران آن هستم که بنیامین نتانیاهو برای ثبت یک دست آورد برای خود، حاضر باشد تقریبا هر بهایی را بپردازد و در این راستا اهمیت بسیار ناچیزی را به خطرات پیرامون غنی سازی اورانیوم توسط عربستان بدهد. وی افزود، سعودی‌ها در حال حاضر ادعا می‌کنند که این غنی سازی تحت نظارت آمریکا انجام خواهد گرفت، اما چه تضمینی وجود دارد که فردا حکومت تغییر نکرده و حاکم بعد تصمیم به اخراج آمریکایی‌ها نگیرد؟

چندین کشته در حملهٔ موشکی روسیه به شهر زادگاه زلنسکی

یک روز پس از آن که رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد جنگ «به خاک روسیه» کشیده شده است، ارتش روسیه به ساختمانی مسکونی در شهر کریفیی ریه، زادگاه ولودیمیر زلنسکی، حملهٔ موشکی کرد.

وزارت کشور اوکراین روز دوشنبه نهم مرداد اعلام کرد که دست‌کم چهار نفر در این حملهٔ موشکی کشته و ۴۳ نفر دیگر زخمی شدند.

ایگور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، در کانال تلگرامی خود نوشت روس‌ها شهر را با دو موشک هدف قرار دادند که یکی از این موشک‌ها چندین طبقه از یک ساختمان مسکونی را ویران کرد.

به‌گفتهٔ دیگر مقام‌های اوکراینی، یک کودک ۱۰ ساله هم در میان کشته‌شدگان است و موشک دوم یک مؤسسهٔ آموزشی را هدف قرار داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در حساب فیس‌بوک خود «تروریسم روسیه» را محکوم کرد و نوشت: «به ساختمان‌های مسکونی، یک ساختمان دانشگاه و یک چهارراه حمله کردند. متأسفانه کشته و مجروح نیز وجود دارد. ممکن است افرادی زیر آوار باشند.»

در اواسط ماه ژوئن نیز این شهر که زادگاه زلنسکی است، هدف حمله روسیه قرار گرفت و ۱۲ نفر در آن حمله کشته شدند.

مخالفت مقامات اسرائیلی با امتیاز دادن به فلسطینی‌ها برای روابط با عربستان

زاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی کابینه بنیامین نتانیاهو گفت، مسیر منتهی به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی همچنان طولانی است.

این در حالی است که اعضای راست افراطی کابینه واگذاری امتیاز به فلسطینی‌ها به عنوان جزئی از توافق عادی سازی مناسبات را منتفی می‌دانند. اوریت ستروک، وزیر «مأموریت‌های داخلی» اسرائیل، گفته به «توقف» روند ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری رود اردن پایان خواهد داد.

همچنین، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل و رئیس حزب دست راستی «قدرت یهودی»، تأکید کرده است با هرگونه توافقی که شامل واگذاری امتیاز به تشکیلات خودگردان فلسطینی باشد مخالفت می‌کند.

به گفته تحلیلگران، این نوع گفتمان برای نتانیاهو که عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها را به عنوان یک هدف عمده سیاست خارجی خود دنبال می‌کند، یک مانع سیاسی به وجود می‌آورد.

سفیر ایران: ریاض زمانی که مناسب ببیند  سفارتش را  افتتاح می‌کند

سفیر معیّن ایران در عربستان در گفتگویی با تسنیم گفت: آنچه در پکن توافق شد، این بود که اعلام رسمی روابط، بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و تبادل کادر دیپلماتیک و سفرا صورت بگیرد، این کار تقریباً به‌صورت متوازن پیش می‌رود.

البته این نکته را تأکید می‌کنم که ما به‌خاطر اعزام حجاج به عربستان سعودی در 30 خرداد ماه سال جاری تأکید داشتیم که حتماً سفارت‌خانه و کنسولگری ما فعال و بازگشایی شود که بتواند به 80 هزار نفر زائر و حجاج ما سرویس‌های لازم را ارائه دهد، ما این کار را در جهت حمایت از اتباع ایران تسریع کردیم و اکنون سفارت‌خانه ایران در عربستان کاملاً فعال است و سرپرست سفارت ایران ملاقات‌های متعددی با مقامات وزارت خارجه انجام می‌دهد.

آنچه ما از یادداشت‌ها و اقدامات عربستان در این بخش می‌بینیم، این است که این کشور تلاش می‌کند سفارت‌‌خانه خودش را در زمانی که خودشان مناسب ببینند، افتتاح کنند.

نتانیاهو خطاب به آمریکا: در امور داخلی ما دخالت نکنید

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل درباره تصویب لایحه جنجالی تغییرات قضایی که به دنبال محدود کردن کنترل دیوان عالی رژیم بر فعالیت‌های کابینه‌اش است، گفت که آمریکا و دیگر کشور‌ها نباید در امور داخلی «اسرائیل» دخالت کنند.

او با بیان اینکه تحت تاثیر فشار‌های بین المللی قرار نخواهند گرفت، گفت که به عنوان کابینه منتخب تصمیمات خود را اجرایی خواهند کرد.

وزیر خارجه ترکیه: باکو و ایروان توافق صلح همه‌جانبه امضا کنند

حاکان فیدان،وزیر امور خارجه ترکیه بر لزوم امضای توافق صلح همه جانبه میان آذربایجان و ارمنستان برای برقراری ثبات منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، فیدان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود در آنکارا تاکید کرد: «ترکیه قدرتمند یعنی آذربایجان قدرتمند و آذربایجان قدرتمند یعنی ترکیه قدرتمند.»

وی اظهار داشت: مسیر منتهی به ثبات منطقه‌ای با توافق صلح همه جانبه میان آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود و گشایش گذرگاه زنگزور دارای اهمیت بزرگی در این چارچوب است.»

فیدان همچنین به گذرگاه لاچین اشاره کرد و اظهار داشت: «این گذرگاه در خاک آذربایجان قرار دارد و باکو حق دارد هرگونه تدبیر و اقدام ضروری درخصوص آن انجام دهد، این یکی از مهم‌ترین حقوق حاکمیتی آذربایجان است.» /شفقنا

ساخت اولین «شهرک مسکونی بدون پارکینگ» در ایالات متحده

یک شرکت ساختمانی در آمریکا در حال ساخت یک منطقه مسکونی ویژه افرادی است که آماده زندگی «بدون خودرو» هستند.

رستوران، خواربار فروشی، کافی شاپ، حیاط‌های سایه‌دار، ایستگاه راه آهن و مترو و یک سیستم تراموا که منطقه را به مرکز شهر فینیکس  در ایالت آریزونا متصل می‌کند برای این شهرک در نظر گرفته شده است.

ساکنان همچنین سبدی از مزایای حمل‌ونقل شامل کارت رایگان ماهانه با سواری نامحدود در سیستم‌های مترو و قطار همچنین اتوبوس دریافت می‌کنند.

رفع پنچری لاستیک رایگان برای دوچرخه‌ها، تخفیف در خرید اسکوتر و دسترسی به ناوگان خودروهای برقی قابل اجاره در محل، از دیگر مزیت‌های این شهرک به شمار می‌رود.

واکنش واشنگتن به اتهام جدید علیه تهران در عراق

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش ها درباره ارسال پیام آمریکا به ایران از طریق نماینده سازمان ملل در عراق که به تهران سفر کرده است، اعلام کرد که واشنگتن هر زمان به نفعش باشد، توانایی ارسال پیام به ایران را دارد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی در خصوص ارسال پیام آمریکا به ایران از طریق «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق که به تهران سفر کرده است، گفت: من هیچوقت در خصوص ارتباطات خاص توضیح نمی دهم اما همانطور که در گذشته اعلام کرده ایم، ما این توانایی را داریم که هر زمانی که به نفع ما باشد، به ایران پیام هایی ارسال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای یک عضو پارلمان عراق مبنی بر اینکه ایران دینار عراق را به آرژانتین ارسال کرده و پس از بازگرداندن آنها به بغداد، این دینار را به دلار تبدیل کرده و با خودرو به داخل مرزهای خود منتقل کرده و اینکه آیا آمریکا از این اقدام آگاه است؟ گفت که باید این مورد را بررسی کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید