هراس از بازی ابوظبی در دو میدان

«تفلون» خاورمیانه جولان می دهد!

کدخبر: ۵۹۰۵۸۶
اقتصادنیوز: همزمان با افشاگری اخیر وال استریت ژورنال در باب تلاش امارات جهت صدور رادیکالیسم، امروز در باب چرایی مدارای واشنگتن با ابوظبی سوال هایی جدی مطرح است، بالاخص آن که نشانه هایی از همکاری و مشارکت امارات و چین در دست است.
«تفلون» خاورمیانه جولان می دهد!

به گزارش اقتصادنیوز ، پت شرودر، نماینده کنگره از رونالد ریگان تحت عنوان رئیس جمهوری «تفلون» ایالات متحده یاد می کرد چرا که هیچ برچسبی به او زده نمی شد، نه رکود اقتصادی به ضررش تمام شد، نه مداخله اش در لبنان که به بهای جان 241 تفنگدار آمریکایی تمام شد. حالا به باور برخی از ناظران امارات متحده عربی، کشوری است که به سان «تفلون» عمل می کند.

تفلون خاورمیانه در آستانه خراش

بن زاید، رهبر امارات درباره نحوه عملکرد، رتبه و جایگاهش نگرانی میان مردمش ندارد. او حقیقتا به سان «تفلون» است، حتی زمانی که در مسیری مستقل قدم برمی دارد؛ مسیری که در تضاد با خواست و منافع ایالات متحده که ضامن امنیت این بازیگر هست، قرار دارد.پوشش تفلون امارات متحده عربی مدت‌ها است که موجب شده تا اتهام های مطرح شده علیه این بازیگر جدی گرفته نشود؛ اتهام‌هایی چون پولشویی، دور زدن تحریم های غرب علیه گروهی از بازیگران، نقض حقوق بشر و افشاگری‌های مکرر در مورد نظارت مخفیانه بر فعل و انفعال هایی که خارج از مرزهای کشور انجام می شود.با این حال هر دم ممکن است سپر «تفلون» یکی از موفق ترین بازیگران خاورمیانه خط بردارد.

اخیرا، افشای اطلاعاتی مندرج در 78 هزار سند داخلی نشان می‌دهد که چگونه یک شرکت سوئیسی که توسط یک مامور اطلاعاتی پیشین اداره می‌شود، تلاش داشته تا بیش از هزار نفر از جمله فعالان، روزنامه‌نگاران، و سیاستمداران و ۴۰۰ سازمان در ۱۸ کشور اروپایی را تحت فشار قرار دهد.به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، این اهداف اغلب بر اساس شواهدی ضعیف رادیکالیسم شناخته می شدند چون منتقد جدی امارات بودند.ماه ژوئن، نمایندگان پارلمان بریتانیا تحقیقاتی دو حزبی را درباره رفتار امارات با مدیران تجاری خارجی متهم به نقض قانون آغاز کردند. آنها نمایندگان امارات را به دلیل نبود قوه قضائیه مستقل و روند عادلانه به چالش کشیدند.بارونس هلنا کندی، وکیل مدافع برجسته و عضو حزب کارگر مجلس اعیان که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت در این باره گفت:در بسیاری از این جبهه‌ها امارات متحده عربی درگیر کاستی‌هایی است.

GettyImages-1239575965

هراس از بازی ابوظبی در دو میدان

براساس متن شهادت، مریدیت موریسون، رئیس هوش تجاری در گروه مشاوره ریسک، امارات متحده عربی عنوان بزرگترین نهاد ریسک پذیر تجاری پنهان در خاورمیانه را به خود اختصاص داد.در شرایط کنونی، روابط نزدیک امارات متحده عربی با چین به نگرانی اصلی ایالات متحده تبدیل شده است. توافق امارات برای خرید زیرساخت‌های جی-5 از شرکت مخابراتی هوآوی چین، تلاش‌های امارات برای خرید جنگنده‌های  اف-35 آمریکا را متوقف کرده است.یک سال پس از آن که امارات اعلام کرد این پروژه را به دلیل نگرانی های ایالات متحده کنار گذاشته، ساختار اطلاعاتی ایالات متحده درباره از سرگیری ساخت و ساز تأسیسات نظامی مشکوک چین در بندر خلیفه ابوظبی خبر داد.

download

باج آمریکا به امارات

شرکت سرمایه گذاری موبادالا ماه می با خرید 70 درصد سهام فورترس، یک سرمایه گذار خصوصی از گروه سافت بانک ژاپن موافقت کرد.موبادالا امیدوار است با جذب سرمایه‌گذاران آمریکایی، از جمله صندوق‌های بازنشستگی این معامله را نجات دهد.امارات متحده عربی در سال 2020 نیز به واسطه سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایالات متحده حدود 45 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد که بیشتر آن از صندوق های ثروت دولتی این کشور، از جمله موبادالا بود.ایالات متحده، در کنار آلمان، ایتالیا و یونان، اخیراً به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که یک سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است، فشار آورده اند تا امارات متحده عربی را از فهرست نظارت خود حذف کند، آن هم در شرایطی که ابوظبی در مرکز معاملات غیرقانونی، از جمله  فعالیت های گروه واگنر روسیه و قاچاقچیان طلای آفریقایی قرار دارد.

download (1)

تلاش برای ترمیم تصویری که مخدوش شده است

ایالات متحده چندین شرکت اماراتی را به دلیل ارتباط با واگنر یا دور زدن تحریم های روسیه در رابطه با جنگ اوکراین تحریم کرده است.ماه مارس، بانک مرکزی امارات مجوز اعطا شده به بانک ام تی اس روسیه را پس از تحریم این بانک توسط ایالات متحده و بریتانیا را لغو کرد. امارات همچنین نهادهای ایرانی را به دلیل دور زدن تحریم های( ادعایی) مرتبط با اوکراین علیه روسیه را هدف قرار داده است.

نام امارات در فهرست خاکستری FATF شهرت این بازیگر را به عنوان مهمترین مرکز مالی خاورمیانه تضعیف کرد. اعضای کمیته نظارت بر پیشرفت امارات در فرایند رسیدگی به نگرانی‌های FATF، قابل اعتماد بودن فعالیت های ابوظبی و مقوله هایی چون فرار از تحریم، قاچاق، پولشویی و تامین مالی تروریسم توسط این بازیگر را زیر سوال بردند.با این حال، گزارش اخیر FATF  تاکید دارد که که امارات متحده اکنون از چهل توصیه FATF به 15 توصیه عمل کرده است.

666666666666666

خیز واشنگتن برای بازپس گیری حیاط خلوتش

حمایت ایالات متحده از امارات متحده عربی همزمانی داشت با سفر طحون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی این بازیگر و برادر محمد بن زاید پس از چندین سال به واشنگتن.هدف از سفر بن زاید بهبود روابط پرتنش دو بازیگر بود، روابطی که به واسطه شکایت ابوظبی از انفعال واشنگتن در برابر حمله 2022 انصار الله و معامله امارات با چین و روسیه پیچیده تر شده بود. در بیانیه ای که توسط بن زاید و جیک سالیوان، همتای آمریکایی اش، منتشر شد، دو طرف درباره اهمیت ایجاد اکوسیستم های فن آوری قابل اعتماد گفتگو کرده اند.مقام ها گفتند که بن زاید و سالیوان همچنین در باب راه هایی برای رسیدگی به نگرانی های ایالات متحده در مورد تعامل امارات با چین به توافق رسیده اند. با این حال، هیچ جزئیاتی ارائه نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید