تحلیل مدرن دیپلماسی از تاثیرگذاری تحریم‌ها

آمریکا تسلیم روسیه شد؟

کدخبر: ۵۹۰۷۷۵
اقتصادنیوز: همزمان با حمله روسیه به اوکراین، غرب برای تسلیم کردن مسکو تحریم هایی را بر صادرات انرژی این کشور اعمال کرد؛ تحریم هایی که داده ها نشان از آن دارد که نتیجه ای نداشته و روسیه توانسته با توسل به شرکت های واسطه یا اهرم های دیگر، از میزان فشارهای اعمالی علیه خود بکاهد.
آمریکا تسلیم روسیه شد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، به نظر می رسد که ایالات متحده تسلیم شده است – رهبران این کشور ظاهرا نمی توانند تحریم ها را علیه نفت روسیه اجرا و کنترل کنند.

تحریم ها شکل بازار انرژی روسیه را تغییر داد

ماه ژوئیه، یکی از مقام های خزانه داری آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که تحریم ها برای حفظ نفت روسیه در بازار، کاهش قیمت ها برای مصرف کنندگان و در عین حال کاهش درآمدهای نفتی که مسکو برای تامین مالی جنگ در اوکراین از آن بهره مند می شود، طراحی شده است. با این حال اذعان کرد که تحریم های تعریف شده، شکل و ساختار بازارهای نفت روسیه را تغییر خواهد داد.این مقام همچنین گفت که واشنگتن در باب این که تحریم ها منجر به تجارت بیشتر با ارزهای غیر از دلار شود نگرانی ندارد، این موضع گیری در حالی اتخاذ شد که چین و امارات در ازای دریافت نفت روسیه برای تسویه معاملات نفتی از یوان و درهم استفاده کردند آن هم در شرایطی که درهای بانک های بین المللی به روی مسکو بسته شده است.

فرصت سازی برای شرکت های واسطه

تعداد شرکت‌های تجاری کمتر شناخته شده‌ای که مسکو برای صادرات حجم زیادی از نفت خامش به آسیا به آنها متکی است در ماه‌های اخیر رشد کرده است، زیرا تحریم‌های ناشی از جنگ اوکراین باعث شد شرکت‌های بزرگ نفتی و شرکت‌های تولید کالا از تجارت با تولیدکنندگان در روسیه منصرف شوند.خبرگزاری رویترز با استناد به آماری تحلیلگران اندیشکده  Kpler در اختیارش قرار داده، آماری که به واسطه گفتگو با ده منبع تجاری به دست آمده در این باره نوشته، تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که حداقل 40 واسطه، از جمله شرکت هایی که سابقه دخالت در این تجارت را نداشته اند، صادرات نفت روسیه را بین ماه های مارس و ژوئن عهده دار بودند.

tankers

پایان مانور شرکت های بزرگ روس!

همزمان بازیگران جدید در سال جاری حداقل نیمی از کل صادرات نفت خام و فرآورده های پالایش شده روسیه-به طور متوسط 6 تا 8 میلیون بشکه در روز- را ارسال کرده اند و شرکت های کمتر شناخته شده به برخی از بزرگترین تاجران نفت جهان تبدیل شده اند. این آماری است که رویترز با استناد به  اطلاعات خصوصی 10 منبع تجاری و داده های Eikon ارائه کرده است.این شبکه نشان‌دهنده دور زدن تعداد معدودی از شرکت‌های معتبر نفتی مانند بریتیش پترولیوم و شل و شرکت‌های تجاری برتر از جمله  ویتول، گلنکر، ترافیگورا و گانور است؛ نهادهایی که برای دهه‌ها صادرات نفت خام و محصولات نفتی روسیه را اداره می‌کردند.

2222222222222

چرا کمر روسیه خم نشد!

به نوشته مدرن دیپلماسی فعلا هیچ ردپایی از نقض یا دور زدن تحریم ها در اختیار نیست، از همین رو می توان گفت که اعمال تحریم ها می تواند ردیابی معاملات و قیمت‌های تعریف شده بر نفت روسیه را برای آژانس‌های اجرایی تحریم در اروپا و ایالات متحده دشوار کند.اوایل ماه جاری، قیمت‌های اورال از سقف قیمتی 60 دلار به ازای هر بشکه در صادرات روسیه که توسط کشورهای گروه هفت، استرالیا و اتحادیه اروپا از 5 دسامبر اعمال شده بود، جهش کرد. آن هم در شرایطی که قرار بر این بود شرکت‌های درگیر در تجارت بالاتر از این سطح مجازت شوند.همزمان داده ها نشان می دهند که روسیه یکی از سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان است. دلیلش ساده است. بازیگرانی  چون چین و هند با تحریم های اعمال شده علیه روسیه هم صدا نشدند و همزمان با اجرایی شدن تحریم‌های اروپا، ایالات متحده و دیگر قدرت‌ها، به خریداران اصلی نفت مسکو تبدیل شده‌اند، در همین راستا روسیه حجم بی‌سابقه‌ای نفت را در اختیار این گروه بازیگران قرار داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید