آتش واگنرها دامن لیتوانی و لهستان را گرفت؛ آغاز رزمایش در مرزهای بلاروس!

کدخبر: ۵۹۰۸۶۳
اقتصادنیوز: بلاروس رزمایش‌های نظامی خود را در نزدیکی مرزهایش با لهستان و لیتوانی در بحبوحه تشدید تنش‌ها آغاز کرده است.
آتش واگنرها دامن لیتوانی و لهستان را گرفت؛ آغاز رزمایش در مرزهای بلاروس!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این اقدام در بحبوحه تشدید تنش‌ها با این کشورهای عضو ناتو پس از ورود نیروهای واگنر به بلاروس و پس از شورش کوتاه آنها در داخل روسیه صورت می‌گیرد.

در پاسخ به حضور نیروهای واگنر در بلاروس، لهستان و لیتوانی تدابیر امنیتی مرزی خود را تقویت کرده‌اند، این تحول به دنبال توافقی بود که به شورش مسلحانه مبارزان واگنر در اواخر ژوئن پایان داد و آنها و یوگنی پریگوژین رهبر آنها را قادر ساخت تا با نقل مکان به بلاروس متحد روسیه از اتهامات جنایی فرار کنند.

رهبران کشورهای ناتو، لهستان و لیتوانی آمادگی خود را برای تحرکات احتمالی مسکو و مینسک به ویژه در منطقه حساس مرزی مشترک هر دو کشور و منطقه کالینینگراد روسیه ابراز کرده‌اند.

این احساس در اوایل ماه جاری و پس از حادثه‌ای که در آن ۲ هلیکوپتر بلاروسی برای مدت کوتاهی در ارتفاع کم وارد حریم هوایی لهستان شدند، ابراز شد.

لهستان پس از آن که مینسک را به نقض حریم هوایی خود متهم کرد، نیروهای بیشتری را در مرز با بلاروس مستقر کرده که این امر باعث افزایش تنش بین عضو ناتو و متحد اصلی کرملین در یک چشم‌انداز امنیتی فزاینده در اروپا شده است.

ورشو اعلام کرد که دو بالگرد بلاروسی در جریان تمرینات آموزشی روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد حریم هوایی لهستان را نقض کرده‌اند اما وزارت دفاع بلاروس این موضوع را به شدت تکذیب کرد و آن را به دور از واقعیت خواند.

وزارت دفاع لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مینسک به ورشو در مورد این رزمایش اطلاع داده بود اما این رزمایش و نقض حریم هوایی لهستان، در یک گذرگاه مرزی در منطقه بیالوویزا شرقی در ارتفاع بسیار پائین رخ داد که شناسایی آنها توسط سیستم‌های راداری را دشوار می‌کرد.

بنا بر بیانیه وزارت دفاع لهستان، ماریوش بلاشژاک وزیر دفاع پس از این اتفاقات، دستور داد تا نیروها و بالگردهای جنگی بیشتری در امتداد مرز با بلاروس مستقر شوند.

از سوی دیگر وزارت دفاع بلاروس با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه نقض حریم هوایی لهستان توسط بالگردهای ام آی ۲۴ و ام آی ۸ نیروهای میسنک صورت نگرفته است، اعلام کرد: اتهامات نقض حریم هوایی لهستان توسط بالگردهای ام آی ۲۴ و ام آی ۸ نیروی هوایی و پدافند هوایی بلاروس بسیار دور از ذهن و به دور از واقعیت است و از سوی رهبری نظامی - سیاسی لهستان برای توجیه افزایش استقرار نیروهایش در مرز با بلاروس مطرح شده است.

این تنش‌ها در مرز بلاروس و لهستان در بحبوحه افزایش فعالیت در نزدیکی یک نوار باریک ارضی میان لهستان و لیتوانی، معروف به شکاف یا کریدور سووالکی به وقوع پیوست که نیروهای گروه واگنر در تلاشی آشکار برای افزایش فشار بر اعضای ناتو و اتحادیه اروپا به سمت آن در حال حرکت هستند.

به گزارش ایرنا، ماسیج واسیک معاون وزیر کشور لهستان روز دوشنبه ۱۶ مرداد گفت که گارد مرزی این کشور از وزارت دفاع خواسته است هزار نیروی نظامی دیگر را به مرز با بلاروس اعزام کنند تا برای جلوگیری از مهاجران غیرقانونی استفاده شوند.

در همین پیوند توماش پراگا رئیس گارد مرزی لهستان اظهار داشت: امسال ۱۹هزار نفر از مهاجران غیرقانونی سعی کردند از مرز لهستان و بلاروس عبور کنند که این رقم در سال گذشته ۱۶هزار نفر ثبت شده بود.

وی اضافه کرد که از وزارت دفاع خواسته است نیروهای نظامی خود را در مرزهای بلاروس افزایش دهد.

لهستان از سال‌های گذشته برای حفاظت از خاک خود، حصارهای الکتریکی در مرزهای مشترک با بلاروس نصب کرده است.

در هفته‌های اخیر، نظامیان گروه واگنر در نزدیکی مرز دیده شده‌اند که به گفته ماتئوش موراویسکی نخست‌وزیر لهستان هدف این افراد بی‌ثبات کردن اوضاع در جناح شرقی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

نقل مکان یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر و گروهش به کشور بلاروس، این نگرانی را در میان اعضای شرقی ناتو ایجاد کرده است که حضور آنها باعث بی‌ثباتی بیشتر در منطقه شود.

وزیر دفاع لهستان در این باره در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بیش از یک هزار سرباز و تقریبا ۲۰۰ واحد تجهیزات از تیپ‌های ۱۲ و ۱۷ مکانیزه در حال حرکت به سمت مرزهای شرقی کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: این نشان دهنده آمادگی ما برای پاسخ به هرگونه تلاش در راستای ایجاد بی‌ثباتی در نزدیکی مرزهای کشورمان است.

یکشنبه گذشته نیز لهستان اعلام کرد که ۵۰۰ پلیس را برای تقویت امنیت در مرز خود با بلاروس به مناطق مرزی اعزام خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید