مشهورترین ماشین جنگی روسیه در اختیار ارتش ایران+عکس

کدخبر: ۵۹۰۸۷۹
اقتصادنیوز: تانک مشهور روسی نخستین تانک اصلی میدان نبرد روسیه بود که به سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی چون کنترل آتش بالستیک مجهز می‌شد.
مشهورترین ماشین جنگی روسیه در اختیار ارتش ایران+عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، نیم قرن پیش یکی از مشهورترین تانک‌های اصلی میدان نبرد (ام‌بی‌تی) جهان با نام تی ۷۲ متولد شد. تانکی که از زمان تولد تا کنون بارها ارتقا یافته و به گفته «اورال‌واگن‌زاود» هنوز هم جای ارتقا و بهتر شدن دارد.

ارتش اتحاد جماهیر شوروی در روز ۷ اوت سال ۱۹۷۳ رسما تانک تی ۷۲ را وارد خدمت کرد. به عنوان دومین تانک پرتیراژ ساخته شده پس از جنگ جهانی دوم، تی‌ ۷۲ پایه ساخت بسیاری تسلیحات مشهور دیگر چون تانک‌ تی ۹۰ روسی و تانک تایپ ۹۹ چینی شد.

این تانک که در اختیار نیروهای نظامی ایران نیز قرار دارد، با بیش از ۴۰ تن وزن به توپ توپ ۱۲۵ م‌م بدون خان 2A46M مجهز شده است. توپ تی ۷۲ در برد ۱۸۰۰ متری فقط یک متر خطا دارد و برد نهایی آن به ۹ کیلومتر می‌رسد.

پنج سال پس از شروع تولید انبوه تی ۷۲ در شوروی نخستین بروزرسانی‌ها برای آن از راه رسید و در سال ۱۹۷۹ رسما تانک تی‌ ۷۲‌ای به زرادخانه زرهی آن کشور اضافه شد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی نسخه پیشرفته‌تری با نام تی‌ ۷۲ بی ساخته شد و در ادامه ادوات زرهی بسیاری از خودروی تعمیر و بازیابی تا پل متحرک و خودروی بازیابی تانک بر اساس پلتفرم تی ۷۲ توسعه داده شد.

تانک مشهور روسی نسبت به همتایان غربی خود تحرک و قدرت آتش بالاتری داشت و نخستین تانک اصلی میدان نبرد روسیه بود که به سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی چون کنترل آتش بالستیک مجهز می‌شد.

جشن تولد مشهورترین تانک روسیه و جهان/ عکس

پیشرفته‌ترین مدل تانک تی ۷۲ که از سال ۲۰۱۶ تا کنون تولید می‌شود مدل تی ۷۲ بی ۳ است که در بخش زره، کنترل آتش، موتور و سیستم‌های الکترونیکی بروزرسانی‌ شده است. این تانک به تی ۷۲ بی‌۳‌ام هم نامیده می‌شود و به اشتباه گاهی از عنوان تی ۷۲ بی ۴ برای آن استفاده می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید