مایک پنس :

بایدن بزرگترین باج تاریخ آمریکا را به تهران داد

کدخبر: ۵۹۱۴۹۳
اقتصادنیوز: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا در واکنش به توافق ایران با آمریکا بر سر تبادل زندانیان دوتابعیتی در تهران گفت: مردم ایالات متحده باید بدانند که بایدن بزرگترین باج تاریخ آمریکا را به تهران داده است.
بایدن بزرگترین باج تاریخ آمریکا را به تهران داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  در پی انتشار خبر توافق ایران با آمریکا بر سر تبادل زندانیان دوتابعیتی در تهران، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده این اقدام دولت جو بایدن را به شدت محکوم و آن را بزرگترین باج دهی تاریخ آمریکا توصیف کرد.

واکنش قطر به مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، مایک پنس نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، در واکنش به این اقدام دولت بایدن برای توافق با تهران بر سر آزادسازی منابع بلوکه شده تهران با آزادی زندانیان دوتابعیتی، در حساب توئیتر خود نوشت: «در حالی که از آزادی گروگان های آمریکایی استقبال می کنم، مردم ایالات متحده باید بدانند که بایدن بزرگترین باج تاریخ آمریکا را به تهران داده است.»

مقامات دولت آمریکا در واکنش به ابراز مخالفت پنس و گروهی دیگر از جمهوری خواهان، اعلام کرده اند که ۶ میلیارد دلار آزادشده تنها برای خرید غذا، دارو و سایر اهداف بشردوستانه قابل دسترسی است.

اما پنس در ادامه توئیت خود مدعی شد: «ایران اکنون از این پول برای تولید پهپاد برای روسیه و تامین مالی تروریسم علیه ما و اسرائیل استفاده خواهد کرد. حالا چین و روسیه هم که آمریکایی‌ها را به گروگان می گیرند، دریافته اند که قیمت به تازگی افزایش یافته است. هر ملت سرکشی که در دوران دولت من آمریکایی‌های بی‌گناه را به گروگان بگیرد، با قدرت آمریکا مواجه خواهد شد. به آنها هشدار داده می شود که ما باج نمی دهیم».

پنس از جمله مخالفان مذاکر با ایران بوده و همواره دولت بایدن را تحت فشار قرار داده که توافق هسته ای ایران را تمدید نکند.

واکنش مقامات اسرائیل به تبادل زندانیان دو تابعیتی در ایران

شمار دیگری از چهره های سرشناس حزب جمهوری خواه آمریکا از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ و تام کاتن سناتور مطرح جمهوری خواه نیز با این اقدام دولت بایدن به شدت مخالفت کردند. پمپئو در اظهاراتی معامله دولت آمریکا با تهران را وحشتناک توصیف کرد و کاتن نیز از دولت بایدن خواست دست از رقصیدن به ساز ایران بردارد.

آمریکا نزدیک به ۶ میلیارد دلار از دارایی های ایران در کره جنوبی را به حسابی در بانک مرکزی قطر منتقل خواهد کرد که این حساب توسط دولت قطر کنترل و تنظیم می شود تا ایران تنها برای مقاصد بشردوستانه مانند دارو و غذا از آن استفاده کند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره توافق اخیر ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان و میلیاردها دلار وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی نوشت که از پنج زندانی دو تابعیتی ایرانی آمریکایی در ایران، نفر پنجم در حبس خانگی بوده و چهار نفر دیگر به او ملحق شده‌اند و قرار است همگی با هم ایران را ترک کنند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود این توافق را نتیجه میانجیگری سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران و قطر و عمان دانسته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید