کیهان: پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین از روی مدل‌های ایرانی کپی شده

کدخبر: ۵۹۱۵۹۶
اقتصادنیوز: روزنامه کیهان نوشت که در شرایطی که شاهد 136 ایران با نشان گران-2 پیشتر در اوکراین یافت شده بود، اسناد این گزارش نشان می‌دهد که اکنون کپی‌های ساخت روسیه با همان نام سرگرم عملیات هستند.
کیهان:  پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین از روی مدل‌های ایرانی کپی شده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه کیهان، این روزنامه به نقل از نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: گزارشی که روز پنج‌شنبه توسط یک گروه پژوهش‌های تسلیحاتی منتشر شد، می‌گوید که روسیه کار کپی کردن پهپادهای تهاجمی را که سال گذشته از ایران بدست آورد، آغاز کرده و آنها را در نبرد علیه نیروهای اوکراینی به کار می‌گیرد؛ به رغم تحریم‌هایی که برای فلج کردن تولید تسلیحاتی روسیه پیاده شده‌اند.

این پژوهشگران اواخر جولای به کی‌یف سفر کردند و به بررسی لاشه‌های دو پهپاد تهاجمی پرداختند که در نبردهای جنوب شرق اوکراین به کار گرفته شده بودند. هر دوی اینها، ظاهرا پهپادهای شاهد136 ایران بودند اما ماژول‌های الکترونیکی که در آنها نصب شده، پیشتر در پهپادهای ردیابی روسیه کشف شده بود. از این گذشته، موادی که در ساخت این پهپادها به‌کار رفته و نیز ساختار داخلی بدنه‌شان تفاوت زیادی با پهپادهایی داشت که گفته می‌شد در ایران ساخته شده‌اند.

این تحقیقات توسط پژوهشگران تسلیحات جنگی، یک گروه مستقلِ مستقر در برلین، انجام شده که سلاح ها و مهماتی را که در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته، ردیابی و شناسایی می‌کند. این دهمین گزارش منتشرشده این گروه از پژوهش‌هایش در کی‌یف است که پژوهشگران در آن‌جا، سخت افزارهای نظامی روسیه را که توسط نیروهای امنیتی اوکراینی در میدان نبرد گردآوری شده‌اند، تجزیه و تحلیل می‌کنند.

هر دو طرف جنگ اوکراین، پهپادهای رزمی را به کار می‌گیرند. برخی از این پهپادها مکررا قابل استفاده‌اند و برای ماموریت‌های شناسایی طراحی شده‌اند و به هواپیماهای کوچک شباهت دارند. دیگر پهپادها که به‌صورت تجاری هم در دسترس هستند، کوآدکوپترهایی هستند که می‌توانند از دشمن جاسوسی کرده یا با انداختن نارنجک‌های کوچک به اهدافشان حمله کنند. 

با این‌حال، شاهد و دیگر پهپادهای شبیه آن، پهپادهای تهاجمی یکطرفه یا انتحاری هستند که برای پرتاب، نیازمند باند پرواز نیستند و با برخورد به هدف منفجر می‌شوند. گفته می‌شود که آنها حدود هشتاد پوند مواد منفجره حمل می‌کنند و بُرد پروازی‌شان تا ششصد مایل است. 

به گفته دامین اسپلیترز که رهبری گروه پژوهشی را برعهده دارد، این‌گونه تازه، به روسیه امکان می‌دهد تا الگوهای تهاجمی خود با تکیه بر پهپادهای یکطرفه را حفظ کند. این واقعیت که روس‌ها، این پهپاد را در داخل تولید می‌کنند، به آنها اجازه می دهد که به آن متکی بمانند.

گونه روسی شاهد 136، عموما به‌عنوان گران-2 یا گرانیوم-2 در زبان روسی، شناخته می‌شود. تصاویر این‌گونه در ماه گذشته میلادی در رسانه‌های اوکراین ظاهر شد و مجله لانگ وار که از انتشارات بنیاد دفاع از دمکراسی‌هاست نیز گزارشی را درباره آنها منتشر کرد. 

همچنین در شرایطی که شاهد 136 ایران با نشان گران-2 پیشتر در اوکراین یافت شده بود، اسناد این گزارش نشان می‌دهد که اکنون کپی‌های ساخت روسیه با همان نام سرگرم عملیات هستند. 

بدنه پهپادهای ایرانی که مورد تجزیه و تحلیل پژوهشگران قرار گرفته، با نوعی مواد سبک ساخته شده بود اما گران‌های روسی با فایبرگلاسی که بر روی لایه‌های فیبرکربن بافته شده، ساخته شده‌اند. روس‌ها با استفاده از سامانه‌های هدایتی کومِتا ، الکترونیک داخلی مورد نیاز پهپادها برای پرواز و هدایت به نقطه هدف را ساده‌سازی کرده‌اند.

گزارش نیویورک تایمز در حالی منتشر می‌شود که برخی مقامات آمریکایی ادعا می‌کردند پهپادهای استفاده شده علیه اوکراین، پهپادهای خریداری شده از ایران هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید