خروش در انزوا

مسکو؛ غایب بزرگ نشست جده؛ جهان جنوب به کرملین پشت کرده است؟

کدخبر: ۵۹۱۸۸۵
اقتصاد نیوز: همزمان با برگزاری نشست جده؛ نشستی که بدون حضور مسکو برگزار شد، گروهی از منابع آگاه در گفت وگو با مسکو تایمز گفتند که حضور بازیگران جهان بالاخص چین در نشستی که از روسیه دعوتی نشده، آسیب پذیری این کشور را عریان تر کرد.
مسکو؛ غایب بزرگ نشست جده؛ جهان جنوب به کرملین پشت کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، چهار مقام فعلی و پیشین روسیه که با سیاست های دیپلماتیک این کشور آشنا هستند در گفت‌وگو با مسکو تایمز اعتراف کردند که غیبت روسیه در اجلاس سران به میزبانی عربستان که هدفش یافتن چارچوب صلح برای جنگ در اوکراین است؛ آسیب پذیری های کرملین را عریان تر کرد.این نشست اخیرا با حضور نمایندگانی از بیش از 40 کشور در جده برگزار شد. در میان حضار، گروه هایی از متحدان اوکراین در اروپا و ایالات متحده و همچنین نمایندگان هند و برزیل حضور داشتند.حتی پکن؛ بازیگری که کرملین آن را قوی ترین متحد خود می داند، در آخرین لحظه با اعزام نماینده اش موافقت کرد.

برگ برنده کی یف

از روسیه برای حضور در نشست جده دعوت نشد، همانطور که این کشور در نشست کپنهاگ هم غایب بود.هر چهار مقام که نخواستند نامشان فاش شود، تاکید داشتند که فارغ از تلاش هایی چون برگزاری نشست جده، کی یف و مسکو برای گفتگو آمادگی ندارند.با این همه آنگونه که یکی از دیپلمات‌های روس تاکید دارد، تلاش های بین المللی جهت خروج از بن بست حاکم و بی تمایلی جهان جهت حضور مسکو، چالش‌های متعددی را برای روسیه ایجاد کرده، بالاخص آن که تلاش کی یف برای یافتن راه‌هایی جهت تعامل هم با متحدان غربی و هم با کشورهای جنوب جهانی - که عموما از تمامیت ارضی و استقلال اوکراین حمایت می‌کنند، روسیه را بیش از هر زمان دیگر منزوی کرده است.

آنگونه که تحلیلگران می گویند، هدف کی‌یف این است که در صورتی که نتواند با بازیگران متحد شود، شراکت را تجربه کند. در چنین شرایطی اگر اجماع عمومی حاصل شود، اوکراین تلاش خواهد کرد تا آن را تعمیق بخشد و مسائل حساس تری را مطرح کند.در همین راستا، یک منبع نزدیک به کرملین به مسکو تایمز گفت: ما باید راه هایی برای واکنش به تاکتیک های جدید اوکراین پیدا کنیم. هرچقدر هم که بگوییم اکثریت جهان با ما هستند، هیچ‌کس الحاق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون، حتی کریمه را به رسمیت نشناخته است. به باورش، این گزاره، برگ برنده ای است که کی یف به خوبی با آن بازی می کند تا مسکو را تا حد امکان منزوی کند.

ap23139438387357-e1684506620191

خروش در انزوا

همزمان یکی از دیپلمات پیشین روسیه ضمن ابراز ناخشنودی از غیبت مسکو در نشست جده به شکلی ضمنی تهدید کرد که جهان نمی تواند بدون کرملین به این چالش پایان دهد.او همچنین تاکید کرد که در چنین نشست هایی توافق های بزرگ حاصل نمی شود. پس از پایان نشست جده، مقام ها و نمایندگان روسیه تلاش کردند توپ را در زمین غرب بیاندازد و آمریکا و اروپا را عامل تداوم و حتی آغاز جنگ اوکراین قلمداد کنند. این گروه همچنین مدعی بودند تلاش اوکراین برای منزوی کردن مسکو و متحد کردن جنوب جهانی علیه روسیه شکست خورده است.یکی دیگر از دیپلمات های روس به مسکو تایمز گفت: رهبران روس از برگزاری نشست خودخواسته برای درهم شکستن ابتکار عمل کی یف سود می برند، اما مشکل دوم کرملین این است که آماده سازشی اندک نیست.این دیپلمات در توجیه غیبت روسیه در نشست جده گفت: روسیه بخشی از مذاکرات نیست، نه به این دلیل که در این اجلاس غایب، بلکه به این دلیل که آماده سازش و تسلیم نیست.

این دیپلمات با اشاره به اصرار کی یف مبنی بر عدم پذیرش هرگونه قطعنامه صلح بدون توافق کامل، ادامه داد: فرمول زلنسکی در واقع به معنای تسلیم مسکو است که قابل قبول نیست.همزمان بوریس بوندارف، یکی از اعضای پیشین نمایندگی روسیه در سازمان ملل در ژنو که در اعتراض به جنگ استعفا داد، به مسکو تایمز گفت که آینده مذاکرات، و مهمتر از آن خود جنگ، در میدان نبرد تعیین خواهد شد.او گفت تا زمانی که ظرفیت یکی از طرف های مخالف برای ادامه جنگ تمام نشود، گفت وگوی صلحی انجام نمی شود، زیرا هیچ یک از طرفین علاقه ای به برگزاری آن ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید