تحلیل فایننشال تایمز از مذاکرات اخیر تهران و واشنگتن

کدخبر: ۵۹۲۶۰۴
اقتصادنیوز: هفته گذشته، ایران چهار شهروند ایرانی-آمریکایی از جمله تاجران سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز را از زندان اوین تهران به عنوان اولین مرحله از مبادله زندانیان به حبس خانگی منتقل کرد.
تحلیل فایننشال تایمز از مذاکرات اخیر تهران و واشنگتن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران بر اساس این توافق، بازداشت‌شدگان به علاوه یک فرد دوتابعیتی دیگر که در حبس خانگی است، در نهایت آزاد خواهند بود تا تهران را ترک کنند. در همین حال، واشنگتن به تهران اجازه می‌دهد تا به 6 میلیارد دلار از منابع نفتی مسدودشده خود در کره جنوبی دسترسی پیدا کند.

طبق آنچه در گزارش فایننشال تایمز آمده، تبادل موفق زندانیان ممکن است به ایجاد درجه‌ای از اعتماد کمک کند و از تلاش‌ها برای مهار بحران هسته‌ای که از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌طور یکجانبه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را که تهران با قدرت‌های جهانی امضا کرد، به‌طور خطرناکی در حال جوشیدن بوده است، کمک کند.

مقامات ایالات متحده و ایران درباره سایر اقدامات کاهنده تنش صحبت کرده‌اند که شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران و همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌شود. همچنین ادعا شده واشنگتن از ایران خواسته تا فروش پهپادهای نظامی به مسکو را متوقف کند. در مقابل، ایالات متحده ممکن است چشم خود را بر صادرات نفت ایران ببندد؛ صادراتی که به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است.

این گفتگوها کامل نیستند و برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید طراحی نشده‌اند. اما آنها با توقف در توانمندی‌های فعلی برنامه هسته‌ای که می تواند خاورمیانه را ملتهب کند، به پیشرفت تبدیل می‌شوند. ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در بالاترین سطح خود است و ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر کافی را در مدت زمانی تخمینی دوهفته‌ای دارا است.

بدین ترتیب، اسرائیل یا ایالات متحده در مقطعی ممکن است احساس کنند که مجبور به پاسخ نظامی خواهند بود. خطر یک محاسبه اشتباه که می‌تواند باعث برپایی یک آتش بزرگ شود نیز واقعی است. هر گونه تلاش برای به تاخیر انداختن این چشم‌انداز باید به عنوان یک راهکار عمل‌گرایانهٔ دیپلماتیک تلقی شود. راه حل مطلوب‌تر - دمیدن روحی تازه به توافق هسته ای 2015 ایران که اکنون در حال رو به نابودی است - متاسفانه در حال حاضر دور از دسترس است.

زمانی که ترامپ کمپین «فشار حداکثری» خود را علیه تهران آغاز کرد، ایران با اقدامی دیگر به فشارها پاسخ داد: متحدین خود را بسیج کرد و فعالیت هسته‌ای خود را افزایش داد. به‌نظر می‌رسد در تهران، محاسبات مبنی بر این است که منطقی‌ترین راهکار، آگاه کردن دشمنانش است که هزینه پرداخت خواهند کرد. 

همانطور که انتظار می‌رفت، مخالفان توافق با ایران در کنگره ایالات متحده از دولت بایدن به دلیل موافقت با لغو انجماد 6 میلیارد دلار انتقاد می‌کنند. معامله زندانیان مشروط به اقدامات کاهندهٔ تنش نیست و همچنان ممکن است از هم بپاشد. بدین ترتیب، باید از هرگونه اقدامی برای تنش‌زدایی و کاهش خطر جنگ استقبال کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید