واکنش ترکیه به لغو تحریم تسلیحاتی قبرس ازسوی آمریکا

کدخبر: ۵۹۳۰۳۶
اقتصادنیوز: وزارت خارجه ترکیه لغو تحریم تسلیحاتی قبرس ازسوی ایالات متحده آمریکا را محکوم کرد.
واکنش ترکیه به لغو تحریم تسلیحاتی قبرس ازسوی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای، تمدید تصمیم آمریکا برای لغو یکساله تحریم تسلیحاتی علیه بخش یونانی نشین قبرس را محکوم کرد.

 شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر گزارش داد، وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه از واکنش و موضع وزارت امور خارجه بخش ترک نشین قبرس در این باره اعلام حمایت کرده و واکنش آنها در برابر این تصمیم آمریکا را «عادلانه» خواند.

حمله پهپادی ترکیه به سوریه / کشته شدن سه نفر از عناصر وابسته به واشنگتن

دستگاه دیپلماسی ترکیه در این بیانیه، اقدامات آمریکا در مورد سرنوشت جزیره قبرس را ادامه «سیاست بی‌ثبات‌کننده مختلف آمریکا در منطقه علیه طرف ترک قبرس» عنوان و اعلام کرد که اقدام واشنگتن در لغو تحریم تسلیحاتی بخش یونانی نشین قبرس، بر موضع بی‌طرفانه این کشور در جزیره قبرس آسیب رسانده است.

وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه خواستار دستیابی به راه حل دائمی و پایدار برای مساله قبرس شد و اعلام کرد: آنکارا همچون گذشته خواستار استفاده از فرصت های پیش آمده در این زمینه است.

دستگاه سیاست خارجی ترکیه در بیانیه خود خواستار تجدید نظر ایالات متحده در اعلام سیاست خود در مورد قبرس شد و ادامه داد: آمریکا با سیاست‌های خود، خطراتی را برای ثبات در منطقه ایجاد می کند.

وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه خود تاکید کرد: ترکیه به عنوان کشور ضامن حقوق بخس ترک نشین قبرس، بر تضمین موجودیت، امنیت و صلح ترک‌های قبرس در چارچوب مسوولیت‌های تاریخی و قانونی خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حدود دو ماه پیش تنها شرط کشورش برای بازگشت به مذاکرات صلح و حل مساله قبرس را به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی و مساله ترک های قبرس، مساله ترکیه اعلام کرده بود.

وی تاکید کرده بود: کسانی که این حقایق را نادیده می گیرند، به رویاهای خود برای تبدیل شدن به تنها حاکم جزیره ادامه می دهند ولی من به آنها توصیه می کنم که واقعیت را بپذیرند چرا که دیگر هیچ کس تحمل از دست دادن ۵۰ سال زمان دیگر را برای حل مساله قبرس ندارد.

جزیره قبرس که در داخل دریای مدیترانه واقع شده، در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال ۱۹۷۴ و پس از درگیری های نظامی بین دو کشور به دو بخش ترک نشین(شمالی) و رومی نشین(جنوبی) تقسیم شد.

بخش جنوبی و رومی(یونانی) نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود و عضو اتحادیه اروپاست، ولی بخش شمالی(ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده است.

اردوغان پشت پوتین را خالی نکرد

از سال ۱۹۷۴ تاکنون تمام تلاش های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می شود، به بن بست خورده است.

چند دور مذاکره دو طرف ترک و یونانی قبرس در سال های گذشته با میانجیگری سازمان ملل و با حضور نمایندگان سیاسی کشورهای ترکیه و یونان منجر به حل مساله و اتحاد دو بخش جزیره قبرس نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید